Accu vervangen door een met wat groter vermogen, maar welke accu voldoet?

Voor alles wat onder de motorkap zit
ErEmBee

Accu vervangen door een met wat groter vermogen, maar welke accu voldoet?

Berichtdoor ErEmBee » 06 sep 2019, 21:25

Hallo allen,

Mijn accu is aan vervanging toe.

Ik weet niet exact welke accu er nu in zit, maar ik vermoed een originele/standaard accu voor een 308 (T7) 5-DEURS SEDAN 1.6 VTi 16v 120 (EP6).
Servicebox geeft aan:
24-11-15
T7F 5 56A 50A
Daar maak ik uit op dat het vermoedelijk een 56A (of 50A?) accu betreft.

Op welkebatterij (en andere sites) krijg ik veelal de keus uit verschillende merken accu's die in vermogen variëren van 50A tot en met 63A en waarbij de startkracht varieert tussen de 450 en 680 EN.
Ik begrijp dat ik aan de volgende maatvoering gebonden ben: L: 242 B: 175 H: 190

Graag zou ik een accu willen hebben met een groter vermogen dan de standaard accu i.v.m. de nodige randapparatuur die ook stroom nodig heeft: telefoon opladen (USB) , navigatie via een 8" tablet (USB), wifi dongel (USB), dashcam voor/achter (sigarettenaansteker). (alles gaat uit indien de motor afgezet wordt)

Nu heb ik mijn oog voorlopig laten vallen op de volgende accu's:
Duracell BDA 63H (63Ah / 620 EN) +/- EUR 95,- incl. BTW.
en
Varta D15 (63Ah / 610 EN) +/- EUR 92,- incl. BTW

Mijn vragen:
- Is het vermogen van deze accu's afdoende om die hele meuk aan de praat te houden?
- Is er wellicht een andere/betere keuze qua vermogen die ook nog enigszins betaalbaar blijft? (max. EUR 115,-)
- Is het vervangen enkel een kwestie van oude accu er uit en de nieuwe er in of zijn er nog specifieke aandachtspunten v.w.b. ECU/boordcomputer etc?
- Zijn er andere wetenswaardigheden die me kunnen helpen?

Graag jullie zeer gewaardeerde reactie(s),

Vr. gr,

Ron

rick
Moderator

Re: Accu vervangen door een met wat groter vermogen, maar welke accu voldoet?

Berichtdoor rick » 06 sep 2019, 21:35

Of de hele bende aan de praat blijft is toch afhankelijk van wat de dynamo levert tijdens het rijden, niet wat je als backup in de accu hebt?
Als je tijdens het rijden meer zou gebruiken dan wat de dynamo kan leveren sta je toch een keer met een lege accu, ongeacht de capaciteit.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Bart-Peugeot
Moderator

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 sep 2019, 09:29

Zo is dat Rick.

Is je accu al eens te kort geschoten? Nee toch?

Dus je standaard accu was al prima.

Desalniettemin gaat mijn voorkeur ook altijd uit naar een degelijke accu met genoeg start capaciteit. Als ik de mijne vervang, let ik daar zeer goed op.
Dan kun je in geval van calamiteit net wat langer of vaker starten indien nodig.

600A is een mooie startcapaciteit voor een 1.6 benzine. Ruim voldoende.

Beide accu's die je noemt zijn goed. En de prijzen redelijk.

Ik koop mijn accu meestal hier, maar ik woon daar vrijwel naast. Dus dat is makkelijk voor me. https://www.awaccu.nl/

In mijn 307 rij ik echter met een bosch accu, gekocht in Frankrijk in de suup, tijdens een vakantie toen het echt nodig was. Volgens mij met dezelfde capaciteit als jij op het oog hebt.
In bezit van een 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels).
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 Accent Select (1997).

Met je klassieke Peugeot ben je van harte welkom op het forum: http://klassieke-peugeot.nl

BertP

Berichtdoor BertP » 07 sep 2019, 10:13

Let er ook op dat je dynamo en accu op elkaar afgestemd moeten zijn. Je kan niet zomaar een accu met een flink grotere capaciteit plaatsen, want de dynamo moet de accu ook op spanning kunnen houden.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

ErEmBee

Berichtdoor ErEmBee » 07 sep 2019, 15:59

Bedankt voor je reactie BertP!
Let er ook op dat je dynamo en accu op elkaar afgestemd moeten zijn. Je kan niet zomaar een accu met een flink grotere capaciteit plaatsen, want de dynamo moet de accu ook op spanning kunnen houden.
Hallo rick, ook jij bedankt voor je reactie.
Of de hele bende aan de praat blijft is toch afhankelijk van wat de dynamo levert tijdens het rijden, niet wat je als backup in de accu hebt?
Als je tijdens het rijden meer zou gebruiken dan wat de dynamo kan leveren sta je toch een keer met een lege accu, ongeacht de capaciteit.
Terechte opmerking van jullie, iets waar ik niet aan gedacht heb.

Bedankt voor je reactie en advies Bart-Peugeot!
Zo is dat Rick.

Is je accu al eens te kort geschoten? Nee toch?
Dus je standaard accu was al prima.
Ik heb deze auto nog maar kort; een paar weken.
Door 2 verschillende partijen is aangegeven dat de accu z'n beste tijd heeft gehad en binnenkort aan vervanging toe is.
Advies was, zodra ik merkte dat starten bij koud(er) weer lastiger werd, de accu te vervangen.

Afgelopen week is het me een paar keer gebeurd dat de auto problemen had bij het starten, vandaar dat ik over wil gaan tot vervanging en niet de winter af wil wachten.
Desalniettemin gaat mijn voorkeur ook altijd uit naar een degelijke accu met genoeg start capaciteit. Als ik de mijne vervang, let ik daar zeer goed op.
Dan kun je in geval van calamiteit net wat langer of vaker starten indien nodig.
600A is een mooie startcapaciteit voor een 1.6 benzine. Ruim voldoende.
Beide accu's die je noemt zijn goed. En de prijzen redelijk.
Ik koop mijn accu meestal hier, maar ik woon daar vrijwel naast. Dus dat is makkelijk voor me. https://www.awaccu.nl/

In mijn 307 rij ik echter met een bosch accu, gekocht in Frankrijk in de suup, tijdens een vakantie toen het echt nodig was. Volgens mij met dezelfde capaciteit als jij op het oog hebt.
Dan denk ik dat ik de Duracell accu maar ga bestellen.

Rest er nog die ene vraag:
- Is het vervangen enkel een kwestie van oude accu er uit en de nieuwe er in of zijn er nog specifieke aandachtspunten v.w.b. ECU/boordcomputer etc?

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 07 sep 2019, 16:11

Accupolen pas loshalen als je geen spanning meer op de tellerunit hebt staan, dus een gedoofd oranje display waar kilometerstand in beeld komt
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

ErEmBee

Berichtdoor ErEmBee » 07 sep 2019, 16:24

Accupolen pas loshalen als je geen spanning meer op de tellerunit hebt staan, dus een gedoofd oranje display waar kilometerstand in beeld komt
Top, dankjewel!

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 08 sep 2019, 15:09

Altijd toch weer even vragen. Je hebt de auto net een paar weken. Is er nog garantie?

Terug naar “Motorisch (308-T7)”