Achteruitrijcamera monteren

Voor alles wat aan de buitenkant zit
Bumblebee

Achteruitrijcamera monteren

Berichtdoor Bumblebee » 22 apr 2019, 22:10

Voor onze Peugeot 3008 uit 2014 zijn we bezig om een wensenlijstje te realiseren.
Zo hebben we al een trekhaak en fraaie nieuwe automatten.
Wat nog steeds boven aan het lijstje staat is een camera om het achteruitrijden wat veiliger te maken.
Het is nog steeds het streven om net te stoppen voordat we ergens op botsen.
Met een camera heb ik een extra oog wat soms heel erg handig is.

Al zoekende op internet ben ik er achter dat "even" een originele camera plaatsen en te installeren niet kan.
Je komt al snel terecht bij een externe bedrijf.
Er zijn twee mogelijkheden waar ik uit moet kiezen:
a. een volledige installatie uit laten voeren door een bedrijf.
Dan blijkt Procar uit Aalsmeer actief te adverteren terwijl de rest stil is (of ik ze niet heb gezien).
Procar is een algemene garage maar kan voor € 599 een set in een 3008 inbouwen.
b. zelf gaan sleutelen....
Voor een kleine € 470 heeft Carvision uit Duiven een interface en camera voor een Peugeot 3008.
Daar zit een beknopte handleiding bij maar waarschijnlijk mis ik de handige tips en tricks.
Nu heb ik geen probleem om een Land Rover uit 1970 te restaureren.
Dan heb je te maken met een elektrisch systeem waarbij elke aanpassing een verbetering is om de "Prince of Darkness" buiten de deur te houden.
Bij het canbus systeem in de 3008 voel ik me een stuk minder vrij om te gaan experimenteren.

Er zullen ongetwijfeld al eerder 3008's met een achteruitrijcamera zijn uitgerust.
Heeft er iemand ervaring met Procar of is er een ander bedrijf (of heel handige Harry) die een camera kan monteren?
Is zelf sleutelen aan te raden of is de 3008 te delicaat voor een hamer en knijptang?

Ben heel benieuwd naar jullie ervaring.

The Sarge
Moderator

Re: Achteruitrijcamera monteren

Berichtdoor The Sarge » 23 apr 2019, 08:19

Ik zou het al helemaal niet zelf kunnen, maar in nou geval zou ik voor die extra €125 het laten doen. Elk probleem/storing die je eventueel hebt als je zelf aan de slag gaat zou het mij niet waard zijn.

Laten inbouwen heeft als voordeel dat bij problemen je weet wie het op moet lossen

Bumblebee

Berichtdoor Bumblebee » 24 apr 2019, 19:42

@ The Sarge: als ik het zelf niet zou kunnen was er geen twijfel mogelijk.
Ondertussen krijg ik waarschijnlijk wat backup van een garagehouder die mee wil gaan gaan denken.
Dan wordt het een leuke uitdaging :)

Als er nog mensen zijn die handige tips of tricks voor de montage van een camera weten dan zijn deze welkom.

Bumblebee

Berichtdoor Bumblebee » 05 mei 2019, 12:55

AANVULLING:
Ondertussen is er een achteruitrijcamera gemonteerd.
Met de spullen van Carvision, twee handige monteurs en heel veel kijken door mij is er een complete set gemonteerd.
Er is een interface in de middenconsole verstopt, een bijna onzichtbare camera ingebouwd en de benodigde bekabeling gelegd en aangesloten.
Als laatste de weergave op het scherm met kleurtjes en lijnen naar eigen wens aangepast.
Zodra ik achteruit ga rijden wordt de camera geactiveerd en zie ik alles op het originele scherm.
Van de achteruitrijsensor hoor ik wel de piepjes maar zie ik geen balkjes meer.
Dat is achteruit niet erg maar vooruit moet ik wat voorzichtiger zijn.
Al met al ben ik heel tevreden en is het inparkeren een stuk eenvoudiger en veiliger geworden :P

Terug naar “Exterieur (3008-I)”