Portier schakelaar bestuurderdeur hapert?

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Stunz

Portier schakelaar bestuurderdeur hapert?

Berichtdoor Stunz » 15 feb 2019, 09:15

Hallo Allemaal,

Ik heb de indruk dat de portier schakelaar aan de bestuurdersdeur hapert. Heb namelijk volgende vreemde gedragingen waargenomen:
1. Een paar keer gehad dat ik de auto ontgrendel, bestuurdersdeur open (om ruitenkrabber te pakken) en weer sluit. Vervolgens vergrendeld de auto dan soms binnen ongeveer een halve minuut weer. Gelukkig had ik de sleutel bij mij buiten. Mijn analyse was dat door hapering van de deur schakelaar er niet is waargenomen dat er een deur is open geweest en dus de auto-lock erop springt?
2. Ook al een paar keer volgende waarneming: Als ik auto ontgrendel en passagiers zijde open (om spullen in te zetten) en achterklep om ruitenkrabber te pakken (na bovenstaande een andere plek gegeven ;) ), vervolgens de auto vrij van ijs gemaakt en alle portieren gesloten heb, is de binnenverlichting inmiddels gedimd. Als ik dan de bestuurders deur open, dan gaat de binnenverlichting niet aan. Er is dus duidelijk geen signaal geweest van de deur.

Als ik echter overdag probeer om dit te simuleren: bv als ik in de auto zit na een stukje rijden de deur open, dan gaat verlichting zeker aan en krijg ook een waarschuwing dat mijn licht nog brand...

Nu denk ik sterk dat het dus of de schakelaar is omdat dit een elktromechanisch deel is dat toch aan slijtage onderhevig is en meest storings gevoelig. Hoewel bekabeling en aansluitingen natuurlijk ook kuren kunnen hebben.
Nu is echter mijn probleem dat ik de schakelaar niet kan vinden? Zit die "verstopt" in de deur of is het geen mechanische schakelaar meer?

Weten jullie raad? Misschien ideeen over andere oorzaken, of weten jullie waar die schakelaar zit?

Vincent

P.S. Storing 1 heeft zich ook al eens voorgedaan dat ik auto uitgeleend had en er de sleutel dus wel in de auto lag... Gelukkig was het thuis en reserve sleutel was snel gepakt, maar moet er niet aan denken dat dit nog een keer gebeurd, heel vervelende storing als je het niet weet !!!

Terug naar “Technisch (3008-I)”