Zelf TPMS vervangen

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Bumblebee

Zelf TPMS vervangen

Berichtdoor Bumblebee » 22 aug 2019, 21:19

Recent heb ik een leuke set velgen met erg nette banden en TPMS sensoren kunnen overnemen. Echter na een paar dagen rijden krijg ik een TPMS storingsmelding. Dat was reden om direct te stoppen en de banden te controleren. Onnodige paniek want er was niets aan de hand. Toen ik ging rijden was het lampje uit. Een dag later hetzelfde feest....
Zelf heb ik de bandenspanning gecontroleerd (met zelfs een variant veel te hoog en half leeg). Uiteindelijk naar de Peugeot garage gereden waar men vertelde dat er 0,2 bar verschil bleek te zijn en het probleem verholpen was. Helaas want een paar dagen later begon het opnieuw.
De tweede keer heeft de garage drie pogingen gedaan om het systeem in te leren. Dat bleek lastig te zijn waardoor men niet zeker wist hoe lang het goed zou gaan. Na amper 80 km was het TPMS symbool weer in beeld....
Om elke keer met deze melding naar de garage gaan, daar heeeeel uitgebreid koffie te drinken en iedere keer opnieuw te gaan pinnen lijkt mij geen prettig plan. Binnen een paar maanden moeten er winterbanden worden geplaatst en dan moet er opnieuw worden ingelezen. Het vervangen van banden is ook iets wat ik zelf kan doen bij een andere garage. Dan heb ik wel vieze vingers maar het scheelt behoorlijk in de kosten.
De vier sensoren officieel laten vervangen kost een klein kapitaal terwijl de sensoren op ebay voor fractie van deze prijs worden aangeboden. Echter ook deze sensoren moeten worden ingelezen.
Heeft er iemand ervaring met het zelf inlezen van sensoren?
Zo zie ik op internet het merk Autel met een TS601 langs komen die dit kan bij Peugeot. Er zullen ongetwijfeld meer merken zijn die dit kunnen.
Heeft iemand hier ervaring mee die ik mag delen of leren?

rick
Moderator

Re: Zelf TPMS vervangen

Berichtdoor rick » 22 aug 2019, 21:26

Zowel zomer als winterset meenemen en beide sets laten inleren door een dealer die het snapt.
De meeste overschrijven een set iov toevoegen en dan kun je steeds terug...

De auto kan 2 sets ventielen opslaan zodat ie een zomer en winterset kan onthouden en je zonder steeds naar de dealer te moeten kunt wisselen

Als je van alle 8 ventielen de codes noteert als de banden eraf zijn kun je de codes ook handmatig invoeren met de diagbox en heb je geen extra tool nodig.

Let op,
De aluminium variant ventielen werken niet op de Peugeot's met de rubber ventielen met tpms
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 23 aug 2019, 21:00

Er zijn ook TPMS sensoren te koop voor
Niet al teveel geld waarbij de code in te programmeren is. Hier nemen ze 1 voor 1 de code over van de banden van je originele set. Hierdoor nooit een probleem. Althans ik niet

Bumblebee

Berichtdoor Bumblebee » 23 aug 2019, 23:06

Beiden bedankt voor het meedenken.

@ Rick:
Jou tip over "een dealer die het snapt" maakt me wel nieuwsgierig.
Ken je toevallig een dealer of goede beun rond Utrecht die dit in een keer goed kan?
Het zou helemaal geweldig zijn als hij ook op een of andere manier de sensoren kan checken ;)

@ The Sarge:
De originele sensoren komen bij Schrader vandaan.
Heb je een merk (of eigen ervaring) van de te programmeren sensoren?

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 25 aug 2019, 19:27

Ikzelf heb hier ervaring mee bij mijn eigen lokale garage. Merk weet ik niet, maar ze hebben hiervoor een inleerapparaat. Sensoren waren volgens mij €130 per 4 stuks ofzo.

Ik rijdt zonder problemen al 2 jaar rond

Terug naar “Technisch (3008-I)”