Achterklep gaat niet meer open

Voor alles wat aan de buitenkant zit
daherbster77

Achterklep gaat niet meer open

Berichtdoor daherbster77 » 19 mei 2019, 23:35

Beste forumleden,

Sinds vandaag gaat ineens de achterklep van mijn 407 SW niet meer open.

Het vreemde is dat de achterruit wel separaat open gemaakt kan worden.

Achterruit sluit ook goed bij het dichtdoen.

Via de achterbank kan de achterklep wel in zijn geheel geopend worden door met een schroevendraaier in het gaatje te steken.

Heb hier op het forum gelezen dat het een kabelbreuk kan zijn bij de scharnieren. Hoe kan ik daar bijkomen? Wat moet daar voor gedemonteerd worden?

Heeft iemand hier ervaring mee. ik hoor het graag van jullie.

Al een vast bedankt.

BertP

Re: Achterklep gaat niet meer open

Berichtdoor BertP » 19 mei 2019, 23:39

Toevallig heb ik een maand of 2 geleden hetzelfde euvel gehad. Ik heb de gehele klep van binnen uit geopend en de schakelaar doorgemeten. Deze was in orde. Vervolgens het slotje uit de achterklep gedemonteerd en terug gemonteerd en alles werkte weer.

Probeer eens om iets op de klep te duwen (recht naar beneden naar de grond) als je de schakelaar in de achterklep inknijpt. Gaat de klep dan wel open?
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

daherbster77

Berichtdoor daherbster77 » 20 mei 2019, 13:22

@ BertP
Als ik de schakelaar inknijp gebeurt er niets. Heb ook al meerdere keren op de klep gedrukt, maar helaas zonder resultaat.

Als ik straks klaar ben met werken. Ga ik de boel even doormeten.

Ik hou je op de hoogte

daherbster77

Berichtdoor daherbster77 » 02 jun 2019, 22:00

Update.

Ik heb de draden doorgemeten met een Multimeter voor zover dat mogelijk was en niets kunnen vinden.

Ook de draden tussen de carrosserie en klep bekeken maar niets geks te zien.

Kan het ook het slot mechaniek zijn van de klep of de schakelaar/handgreep? Gaan deze vaak defect?

Iemand nog een idee, want het is echt ongemakkelijk.

BertP

Berichtdoor BertP » 04 jun 2019, 09:37

Heb je de schakelaar ook doorgemeten?
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

daherbster77

Berichtdoor daherbster77 » 04 jun 2019, 15:25

@BertP
Nee heb de schakelaar nog niet doorgemeten. Zit ook niet zo makkelijk bevestigd. Van het weekend maar weer eens kijken als het wat beter wordt.

Wat overigens ook vreemd is, is dat de glazen klep alleen via de afstandsbediening te openen is na totale unlock van de auto. Niet meer manueel.

Wordt nog leuk.

Zodra ik meer weet of het heb opgelost dan geef ik een update.

BertP

Berichtdoor BertP » 04 jun 2019, 15:33

Dan zou het probleem ook in de schakelaar van de achterruit (dus het glas en niet van de versnellingsbak :D ) kunnen zitten: de ruit kan alleen open als de klep gesloten is en andersom. Als er geen signaal van de ruit komt dat deze dicht is, gaat de achterklep ook niet open.

daherbster77

Berichtdoor daherbster77 » 08 jun 2019, 15:10

Update.
Gisteren en vandaag bezig geweest.
Met een wire tracker de bekabeling nagelopen. Scant geen breuk. Als ik het goed heb uitgevoerd. Nogmaals fysiek kabels bekeken en niets te zien ook niet onder het hemeltje.
Vandaag een tweedehands slot mechaniek gekocht en het werkt nog niet.
Boordcomputer ziet wel dat de klep open is of weer gesloten is. Manueel kan het raam in de klep niet geopend worden dmv de knop bij de ruitenwisser. Met de afstandsbediening gaat ie wel open.
Schakelaar doorgemeten en deze maakt contact op het moment dat ik hem indruk (mult-imeter gebruikt). Kan het toch zijn dat deze defect is.
Ben bang dat ik toch langs de Peugeot garage moet en het wat duiten gaat kosten of hebben jullie nog of tips

BertP

Berichtdoor BertP » 08 jun 2019, 16:41

Wat ook nog kan is dat er in het slotje van de achterklep (dus niet de achterruit) een rubbertje los is gekomen. Dit klemt in het slotje, waardoor het motortje niet sterk genoeg is om de boel te openen / sluiten. Even het rubber uit het slotje peuteren en het probleem zou weer opgelost moeten zijn.

daherbster77

Berichtdoor daherbster77 » 11 jul 2019, 15:05

Beste forumleden,

Helaas nog niet opgelost.
Begin er de balen van te krijgen.

Zojuist terug van de Peugeot dealer en die hebben er naar gekeken. Kunnen het niet vinden. Ik heb aangegeven dat de zoektocht gestaakt dient te worden. Anders wordt het een auto met een auto.

Blijkbaar geeft de achterste BSI geen signaal naar de achterklep. De monteur heeft er zelfs een nieuwe BSI achter ingehangen en nog gaat de klep niet open. Ze kunnen het stuk tussen de voorste en achterste BSI niet meten. Dit zou heel veel uren gaan kosten volgens de monteur om de oorzaak te vinden.

Heb je nog een tip waar ikzelf naar kan kijken?

Of is er iemand in de buurt van Tiel die naar dit probleem kan kijken. Uiteraard tegen een financiële vergoeding.

Bedankt voor het meedenken

Terug naar “Exterieur (407)”