Spanrol multiriem defect

Voor alles wat onder de motorkap zit
BertP

Spanrol multiriem defect

Berichtdoor BertP » 16 mei 2019, 21:50

Vandaag de ruitensproeiervloeistof bijgevuld en m’n oog viel direct op de bovenste omlooprol van de multiriem. Iets zag er anders uit dan anders. De riem lag 2 ribbels van de omlooprol af.

Met starten een hard getik dus motor gelijk afgezet en ANWB gebeld. Deze constateerde dat de complete riem 2 ribbels van alle omlooprollen lag (krukas, airco, dynamo, spanrol en omlooprol). De boosdoener was de spanrol die scheef stond doordat de lagers slecht waren.

Na een belletje door de Wegenwachtmeneer werd ik tot mijn verbazing doorverwezen naar het lokale servicestation van de wegenwacht. Een nieuwe omloop werd al opgehaald door de monteur aldaar en 1,5 uur later werd de omlooprol vervangen. Dat is nog eens service op de avond! Ze hadden me net zo goed een afspraak bij de garage kunnen laten maken.

De verrassing werd nog groter toen bleek dat ik alleen de materialen hoefde te betalen en geen arbeidsloon. De monteur was blij met de flinke fooi, want bij de garage was ik het geld ook kwijt geweest. Iedereen blij en auto weer gemaakt.

Conclusie: lid worden / blijven van de Wegenwacht en iedereen die zegt dat spanrollen niet slijten: dus wel. Nu was het een onschuldige spanrol van de multiriem, maar ook je distributieriem heeft een spanrol. Laat die dus ook altijd mee vervangen, net als de waterpomp. Een kapotte distributieriem is einde motor.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

BertP

Re: Spanrol multiriem defect

Berichtdoor BertP » 20 nov 2019, 19:08

Update:

Gisteren stond er een familiebezoek op de planning. Ik was de straat nog niet uit gereden of er kwam een heel hard tikkend geluid uit het vooronder. Direct omgekeerd en de andere auto gepakt.

Bij thuiskomst een blik onder de motorkap geworden en m’n eerste blik ging direct naar de multiriem. Op de bovenste looprol zag het er nog ok uit, maar de rol daaronder niet. De riem was gescheurd en een grote dikke rafel was vastgelopen in de multiriem / looprol / spanrol.

Blijkbaar was er de vorige keer toch een rol beschadigd geraakt, anders kan de nieuwe riem niet kapot lopen.

Vanmorgen de ANWB er bij en die zijn 2 uur aan het sleutelen, kijken en onderzoeken geweest (altijd fijn als de auto niet verplaatst kan worden en hij staat langs een muur). De auto wordt morgen naar de Peugeot dealer gesleept en mag tot de distributie(riem) daar is nagekeken niet gestart worden. Er is een stukje multiriem tussen de distributieriem gekomen en er is een ribje van de distributieriem af.

De riem zit er al 100.000 km op, dus kijken hoeft van mij niet: gelijk een nieuwe monteren met nieuwe waterpomp en spanrol. Daarna de multiriem vervangen en kijken welke poelie er niet goed meer is.

Wordt vervolgd. Hopen dat de motor geen schade heeft door een versprongen distributieriem.
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

hemi24

Berichtdoor hemi24 » 20 nov 2019, 19:43

Dus de feestvreugde bij de reparatie van een half jaar terug heeft toch nog een staartje gekregen..?

:?

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 20 nov 2019, 19:47

Is er dan geen sprake van garantie op reparatie?
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

BertP

Berichtdoor BertP » 20 nov 2019, 19:52

Er is een half jaar geleden 1 spanrol van de multiriem vervangen. Deze maakte destijds lawaai en stond scheef waardoor de multiriem van de poelies was gelopen.

Nu is de riem over de lengte (zeg 1 ribbel van de 6) gerafeld. Dat kan o.a. komen door een beschadigde poelie.

Heeft de multiriem 2 spanrollen?

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 20 nov 2019, 20:03

spanrol, omlooprol, poelie oid.....

spontaan beschadigd een poulie niet.
Iets over het hoofd gezien de vorige keer, montagefout ???
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

BertP

Berichtdoor BertP » 20 nov 2019, 21:00

Ik weet 100% zeker dat er een half jaar geleden een nieuw riem is gemonteerd. De oude was deels van de poelies gelopen en daardoor beschadigd (de bovenste poelie heeft een opstaande rand).

De nieuwe riem moet dus door iets beschadigd zijn. Een montagefout kan natuurlijk altijd, maar of het dan 12.000 km goed gaat?

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 20 nov 2019, 21:06

Wat het heeft veroorzaak hoef jij niet aan te tonen.
De reparateur mag gaan aantonen dat hij het niet veroorzaakt heeft.

Melden bij de ANWB en eventueel je rechtsbijstand , lijkt mij in deze toch een handige optie.

Zelf betalen kan altijd nog.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

BertP

Berichtdoor BertP » 20 nov 2019, 21:25

Ja daar heb je gelijk in. En een rechtsbijstandverzekering heb ik.

Morgen wordt de auto getransporteerd naar de dealer en die gaan op onderzoek uit. Wordt vervolgd.

hemi24

Berichtdoor hemi24 » 20 nov 2019, 23:29

Een auto van 14 jaar kan wel eens wat aan kapot gaan natuurlijk...

BertP

Berichtdoor BertP » 21 nov 2019, 22:35

Vandaag is de 407 netjes opgehaald door de lokale berger en afgeleverd bij de dealer.

Ik wist niet dat ze ook om een hoekje de auto konden wegtrekken met de lier :lol: . Kwestie van een looprol op de vloer van de vrachtwagen klikken en de kabel van de lier kan zo de bocht om. Zo kwam de trekhaak ook nog van pas.

Ik heb de distributieriem nog even snel bekeken bij daglicht maar die zag er nog heel netjes uit met 95.000 km. Hij lag nog goed op de nokaspoelies en stond snaarstrak. Hij kan natuurlijk versprongen zijn, maar ik ga er niet van uit.

De dealer geïnformeerd dat de auto er aan kwam en dat hij niet gestart mag worden voordat de distributie en de timing gecontroleerd is. Het is nu wachten op een vrije plek in de werkplaats.

Bart-Peugeot
Moderator

Berichtdoor Bart-Peugeot » 22 nov 2019, 20:09

Is er al nieuws Bert?
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).

BertP

Berichtdoor BertP » 22 nov 2019, 22:14

Ik ben vanmorgen even langs de dealer gegaan. Er wordt waarschijnlijk dinsdag naar gekeken. Als de motor in orde is (waar ik op dit moment gewoon van uit ga) volgt uiteraard de reparatie nog en die zal op z’n vroegst na Sinterklaas pas zijn.

De werkplaats heeft uiteraard ook gewoon een volle planning en een distributieriem met aanverwanten vervangen en nog wat werk aan de multiriem is toch een klein dagje werk bij elkaar.

Bart-Peugeot
Moderator

Berichtdoor Bart-Peugeot » 22 nov 2019, 23:33

Ah ok, nog ff geduld dus.

BertP

Berichtdoor BertP » 23 nov 2019, 10:00

Ja, zo is het. Maar met nog 2 auto's voor de deur mag ik niet zeggen dat het "behelpen" is.

BertP

Berichtdoor BertP » 28 nov 2019, 20:40

Vandaag bericht gehad van de dealer dat de compressiemeting in orde was. De distributieriem is dus niet versprongen. Wel mist hij 3 naast elkaar liggende tandjes. Voor de nokkenassen niet zo erg (die zijn groot genoeg), maar voor de krukas is het risicovoller want die poelie is de helft kleiner en dus is het risico op doorslippen daar een stuk groter.

Het slechte nieuws was de rekening :): € 1.000 voor een complete distributiewissel met spanrol, waterpomp en verse koelvloeistof. Nieuwe multiriem en natuurlijk de diagnose en het onderzoek. Er is niks gevonden aan de multiriemzijde wat alles veroorzaakt zou kunnen hebben. Dat is wel een beetje vreemd. Dit wil ik uiteraard wel op de factuur vermeld hebben.

Overigens moet ik er wel bij zeggen dat de distributieriem in mei toch vervangen had moeten worden vanwege de leeftijd en de km’s, dus de kosten van deze reparatie komen voor een groot deel nu in plaats van in mei.

Bart-Peugeot
Moderator

Berichtdoor Bart-Peugeot » 29 nov 2019, 00:38

Mooi dat het opgelost is. Je kan weer x jaar vooruit.

BertP

Berichtdoor BertP » 29 nov 2019, 21:29

Ja hoor, hij rijdt prima en ik vind het nog steeds een bloedmooie auto in het rood met de zwarte en chromen accenten. En hij rijdt natuurlijk ook nog heerlijk.

Ik ken nieuwere auto’s die er al minder “bij de tijd” uit zien. En het scheelt dat ik nooit de behoefte heb gehad om om de paar jaar “nieuw” te (moeten) rijden.

Ik vind het zelfs leuk om een auto goed te blijven onderhouden. Net als nu: veel mensen zullen een distributieriem niet meer vervangen bij 350.000 km en de auto weg doen omdat de reparatiekosten niet meer in verhouding staan tot de dagwaarde, maar dat heb ik niet. De afschrijving is eigenlijk nihil dus is er juist ruimte voor onderhoud. En Sire is het met me eens: waardeer het, repareer het is de slogan tegenwoordig.

En pech komt altijd in tweevoud: vanmorgen hingen er koelvloeistofdruppels aan de voorbumper van de 405 en de eerste lagen ook al op de garagevloer. De onderste slangaansluiting van de radiateur lijkt te lekken. Niet echt spannend maar het moet wel gerepareerd worden.

BertP

Berichtdoor BertP » 03 dec 2019, 16:20

Ik heb de 407 weer opgehaald. Uiteindelijk bleek toch weer de spanrol van de multiriem de boosdoener te zijn geweest. Deze was schuin afgesleten (dit keer naar de motorkant toe). Daardoor loopt de multiriem zichzelf van de poelie(s) af, gaat aan de zijkant schuren en daardoor rafelen en de rafels zijn tussen de distributieriem en multiriempoelies gekomen.

Al bij al € 1.050 armer en een complete distributieset (dus met waterpomp), nieuwe multiriemspanner en multiriem rijker. Op naar de volgende 120.000 km.

Als dit dus met 130 km/u op de snelweg was voorgevallen was het zeer waarschijnlijk einde motor geweest. Komende dagen even contact met de ANWB opnemen, want zij hebben de spanner gemonteerd. Wellicht niet van de goede kwaliteit.

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 03 dec 2019, 16:44

.... Komende dagen even contact met de ANWB opnemen, want zij hebben de spanner gemonteerd. Wellicht niet van de goede kwaliteit.

.... had je beter voorafgaand aan de opdracht tot reparatie kunnen doen :? :roll:
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Terug naar “Motorisch (407)”