Groot olieverbruik

Voor alles wat onder de motorkap zit
Klaver4

Groot olieverbruik

Berichtdoor Klaver4 » 04 jun 2019, 14:28

Goede middag,
Vorig jaar heb ik hier een vraag gesteld over het olieverbruik en de viscositeit van mijn THP motor. Naar aanleiding daarvan heb ik deze vervangen door 0W30.
Momenteel zijn we met de caravan op vakantie in Zwitserland en is het olieverbruik gestegen naar 1 liter op 1000 km. En bij het wegrijden bij een stoplicht zie ik in m'n spiegel een grijsblauwe wolk... Ik neem aan dat dit olie is.
Nu is mijn vraag of dit komt door versleten zuigerveren of dat er iets anders aan de hand kan zijn. De trekkracht is overigens prima (vind ik).
Kan ik met een dergelijk olieverbruik nog wel met een gerust hart in de bergen rijden?
En als we weer in Nederland zijn, is dan een evt. motorrevisie aan te raden voor een auto van 2012 met 139.000 km op de teller?
Of is afscheid nemen van deze auto een betere optie?
Bedankt alvast voor jullie reacties.
Peugeot 508 SW 1.6 THP bj 2012

BertP

Re: Groot olieverbruik

Berichtdoor BertP » 04 jun 2019, 15:38

Zo lang er genoeg olie in de motor zit kun je er gewoon mee blijven rijden op vakantie hoor. Op den duur kan de katalysator kapot gaan van de olie in de uitlaatgassen, maar daar zijn wat meer km's voor nodig dan een vakantie in Zwitserland.

Op zich is 1 liter olie per 1.000 km nog op de grens van wat de dealer "acceptabel" vindt.

Moderne motoren verbruiken veel meer olie dan "ouderwetse". Puur omdat de marges in de motor groter / ruimer zijn. Minder interne wrijving (is mindere afdichting) is zuiniger. Dat er vervolgens wel olie verbruikt wordt is dan de keerzijde.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

EdfromCranes

Berichtdoor EdfromCranes » 04 jun 2019, 18:28

Mijn 508 diesel gebruikt een kwart litertje op 30000 km, ik vind 1 liter op 1000 km erg veel.

Ed
Peugeot 508 2.0 BlueHDI RXH met 181 pk uit 2017.
Peugeot 406 2.0 HDI break met 109 pk uit 2004.
Peugeot 405 1.9 GLD break met 71 pk uit 1992.
Volkswagen Golf II 1.6 met 45 pk diesel uit 1987.
Ford Fiesta 1.1 S met 53 pk uit 1979.

Ivro

Berichtdoor Ivro » 04 jun 2019, 18:38

1 liter op 1000km is echt te veel. De dealer zou dit nog goedkeuren. Beter een gereviseerde motor plaatsen. Heb me laten vertellen dat bij Bols motoren er verbeterde zuigers in zitten die het probleem tegen gaan.
www.go-eco-harderwijk.nl
Chiptuning van auto's voor meer souplesse, kracht en een schonere verbranding.

Ernst

Berichtdoor Ernst » 04 jun 2019, 18:49

2.2 HDI , geen verbruik. Dealer ververst elke 30k. 230k op de teller. Elke auto met een liter per 1000 km. zou ik niet in willen rijden.
508GT - Blanc - 19" - JBL - Leder

Ivro

Berichtdoor Ivro » 04 jun 2019, 18:51

De diesels van PSA hebben ook geen problemen met olieverbruik. De motor van TS is een THP en staan wel bekend om het olieverbruik.
www.go-eco-harderwijk.nl
Chiptuning van auto's voor meer souplesse, kracht en een schonere verbranding.

jerilo

Berichtdoor jerilo » 04 jun 2019, 19:53

Helaas is het elke dag dezelfde verhalen aan de telefoon bij ons over dit probleem. Zowel de THP als bij de VTi

Er zijn inderdaad revisiebedrijven die de cilinderwand en zuigers aanpassen.
Alleen de kosten voor zo'n motorwissel komt al heel snel tussen de €3000,- en €4000,-
Dan is de vraag, heb je dat ervoor over. En is de auto het nog waard.

Wat ook een zwak punt bij beide motoren is is de carterventilatie die verwerk zit in het kleppendeksel.
En uiteraard de klepseals die hard worden en niet meer goed afdichten op de klepsteel.

Doornekamp33

Berichtdoor Doornekamp33 » 04 jun 2019, 21:55

Zal ik morgen even bellen, mijn VTI zit op 10.000 km per liter olie.

Werk je ook mett de Peugeot card.
Groet Peter

jerilo

Berichtdoor jerilo » 04 jun 2019, 22:53

Haha, wij hebben een eigen pas.

Dat is een keurig verbruik. Wij hebben ze ook hoor die totaal geen olie verbruiken.
In mijn ogen ligt het ook echt hoe er vanaf nieuw is mee omgegaan.
Helaas is het zo dat je zo'n auto koopt met zo'n motor als occassion je de ellende van de eerste eigenaar koopt. Je weet gewoon niet hoe er mee omgegaan is, hoe de beurten zijn gedaan.

En ik blijf het zeggen onderhoud na 2 jaar of 30.000km is gewoon veels te lang.
Gelukkig zien de fabrikanten dit ook in en zijn ze weer terug gegaan naar 1 jaar of 15 tot 20.000km.
Maarja ook nu hebben wij klanten die 1 jaar overdreven vinden en het om de 2 jaar doen. Maar die discussie zal altijd blijven en ga ik ook niet meer voeren.
Wij zien de gevolgen elke dag.

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 05 jun 2019, 06:45

De onderhouds interval is toch altijd 1 jaar geweest?

Jerilo kan je deze nader toelichten?
In mijn ogen ligt het ook echt hoe er vanaf nieuw is mee omgegaan

Hoe moet er wel en hoe moet er niet mee omgegaan worden?
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

jerilo

Berichtdoor jerilo » 05 jun 2019, 08:58

@B767-300ER: De onderhoudsinterval is zeker niet altijd 1 jaar geweest. Een aantal jaren terug toen de VTi en THP uitkwamen was de interval echt 2 jaar of 30.000km. Alleen hadden de fabrikanten toen niet kunnen weten wat voor ellende voor de toen nieuwe technieken met zich mee zouden brengen.
Het waren voor die tijd best hypermoderne motoren met nieuwe materialen en minder inwendige wrijving alleen maar om aan de toenmalige milieu-eisen te voldoen.
Kijk maar naar VAG die hadden ook problemen met de inwendige wrijving (zuigers en zuigerveren gingen bij bosjes kapot waardoor ook veel olieverbruik).
Maar tegenwoordig zitten ze weer gelukkig op 1 jaar.

Hoe er met een auto omgegaan moet worden in mijn ogen (ik doe dit met al mijn auto's en heb nog nooit motor problemen gehad)
En dit is hoe ik het geleerd hebt.

1) rijd de auto rustig warm, niet gaan planken met een koude motor (wat ik toch ziet bij vooral jonge leaserijders/auto van de zaak)
2) vermijd het "nieuwe" rijden. Dit zorgt voor wellicht een lager brandstofverbruik maar zorgt voor veel interne vervuiling omdat de motor/onderdelen niet warm genoeg worden hierdoor gaat de vervuiling aan de onderdelen kleven ipv dat het in de olie blijft en afgevoerd word.
3) vooral bij de turbo motoren, laat de motor nog even stationair draaien bij aankomst dit zorgt ervoor dat de turbo rustig kan afkoelen. Hierdoor echt veel minder turbo schade's
4) zorg ervoor dat het oliepeil op peil blijft staan en laat elk jaar de olie en filter verversen. De olie is wat voor de mens het bloed is. Zorg voor schone olie hierdoor blijft de inwendige smering ook goed en heeft vuil veel minder kans om zich vast te klampen aan de onderdelen.
5) onderhoud is heel belangrijk, en dat is misschien niet altijd aan de klant/eigenaar maar ook aan de garage/dealer. Maar hebben jullie weleens gedacht aan het verversen van de koelvloeistof? Ook dit is zo'n vloeistof wat nog weleens vergeten word maar ook dit is enorm belangrijk om motorschade te voorkomen. Oude koelvloeistof kan bijvoorbeeld corrosie gaan vertonen en zich vastzetten in de zeer nauwe koelkanalen van de moderne motor. Hierdoor minder koeling op bepaalde plekken wat weer kan leiden tot motorschade. Dit zal niet direct gebeuren maar kan pas na jaren voorkomen als de auto dus alweer in de occassion markt bevind.
5) Tank goede (merk) brandstof. Wij zien steeds vaker problemen voorbij komen van auto's die altijd brandstof krijgen bij de "witte" pompen (hierover ben ik nog een verhaal aan het schrijven op mijn website)
6) En trek de auto af en toe eens lekker door in zijn toeren. Of rijd je 120km/h schakel dan eens een versnelling terug om de motor eens op toeren te laten rijden en houd dit een 5 tal kilometers vol. Dit vind de motor echt fijn.

Olie en koelwater zijn heel belangrijk het heeft ook meerdere functie's die nog weleens vergeten worden,
1) smeren, dit spreekt voor zich
2) koelen
3) geluid dempen
4) vuil afvoeren
5) beschermen van onderdelen

Hopelijk heb ik je vraag zo een beetje duidelijk gemaakt.

Gr. Jeroen

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 05 jun 2019, 09:08

Bedankt voor je uitgebreide toelichting Jeroen.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 05 jun 2019, 19:44

Meer dan duidelijk Jeroen

Klaver4

Berichtdoor Klaver4 » 05 jun 2019, 22:18

Bedankt voor jullie reacties.

Ik kan nu met een gerust hart onze vakantie voortzetten, maar na thuiskomst ga ik me toch op een andere auto oriënteren. Zal nog een hele toer worden om iets vergelijkbaars te vinden... Ik ben nl afgezien van dit olieprobleem heel tevreden over deze auto. Comfortabel, ruim en zuinig. En een groot trekgewicht. Suggesties?

Overigens is vorige week de koelvloeistof nog ververst en houd ik mij aan de adviezen die hierboven door jerilo werden genoemd. Maar ja, ik weet inderdaad niet hoe de vorige eigenaar er mee is omgegaan...
Peugeot 508 SW 1.6 THP bj 2012

Reiver

Berichtdoor Reiver » 10 jun 2019, 23:09

@Jerilo
Dank voor je uitgebreide beschrijving. Via deze site heb ik al behoorlijk wat waardevolle informatie gevonden om mijn THP in top conditie te houden. Ik zou ook graag het koelsysteem willen verversen; kan ik dat zelf bv. Ergens een dop losdraaien onder de radiator (laagste punt)?
Via de online shop heb ik al 5liter blauwe koelvloeistof gevonden speciaal voor Peugeot (er zit nu roze in).

Graag advies.

Reinier
508SW 1.6THP Blue lease exec 17" kleur Brun Guaranja
:D

jerilo

Berichtdoor jerilo » 11 jun 2019, 20:36

Geen dank. Op deze manier hoop ik THP eigenaren te helpen.

Het is zelf te doen, maar weet wel wat je doet. Je kan het aftappen door de onderste radiateurslang los te maken. Alleen krijg je er niet alles uit.
Sommigen zetten ook de tuinslan op het systeem om het door te spoelen.
Dan ontluchtnippels open zetten en systeem afvullen. Alleen je komt niet bij alle nippels.
Wij trekken het systeem vacuum en persen dan onder kleine druk de koelvloeistof in het systeem. Hiermee hebben wij geen last van luchtbellen.

mcmaxic

Kleppendeksel vervangen, maar toch nog olie

Berichtdoor mcmaxic » 01 aug 2019, 21:02

88698215-B189-4C5A-A954-972D146CD9F5.jpeg
Ik heb ook een befaamde 1.6 thp. Op zich een prima auto, maar ook een liter olie op de 2000 km. Nou zweette de motor ook flink bij de kleppendeksel. Dus alle moed verzameld en met een buurman de pakking vervangen. Dat is nu terugkijkend overigens prima zelf te doen. Maar nu na vervanging heb ik nog steeds een beetje lekkage.

Nu heb ik nog eens heel goed gekeken en zie aan de linkerkant op de kleppendeksel ook 2 kleine gaatjes zitten richting de hoeken van de deksel, waar olie uitkomt. volgens mij horen die gaatjes er te zitten. Kan het zijn dat dit een soort van overloopje is bij teveel olie? Of hoort hier een beetje olie uit te lopen.

Alvast zeer veel dank voor het meedenken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 01 aug 2019, 23:34

88698215-B189-4C5A-A954-972D146CD9F5.jpeg
Ik heb ook een befaamde 1.6 thp. Op zich een prima auto, maar ook een liter olie op de 2000 km. Nou zweette de motor ook flink bij de kleppendeksel. Dus alle moed verzameld en met een buurman de pakking vervangen. Dat is nu terugkijkend overigens prima zelf te doen. Maar nu na vervanging heb ik nog steeds een beetje lekkage.

Nu heb ik nog eens heel goed gekeken en zie aan de linkerkant op de kleppendeksel ook 2 kleine gaatjes zitten richting de hoeken van de deksel, waar olie uitkomt. volgens mij horen die gaatjes er te zitten. Kan het zijn dat dit een soort van overloopje is bij teveel olie? Of hoort hier een beetje olie uit te lopen.

Alvast zeer veel dank voor het meedenken
Leuk dat je ons hebt gevonden. Onze technische leden denken graag mee. Echter hebben wij wel wat regels op het forum. Lees deze even door alvorens je vragen te stellen, zoals nu wel doet. Doe dan even een voorstelronde.

Reiver

Berichtdoor Reiver » 13 aug 2019, 13:49

Misschien leuk ter vergelijk: mijn olie verbruik tijdens afgelopen zomervakantie zit nu op ci. 1 liter per 5000 KM.

De auto staat op 190.000 KM en loopt nog steeds prima (het probleem heeft de vorige lease-eigenaar al bij 140.000 opgelost).
508SW 1.6THP Blue lease exec 17" kleur Brun Guaranja
:D

rubz405

Berichtdoor rubz405 » 13 aug 2019, 14:45

Ik was bij de Peugeot in Almere, ook voor mijn kleppendekselpakking.
Deze (super aardige) monteur liet mij een infoblad in Servicebox zien over lekkage daar bij het kleppendeksel. Komt inderdaad olie uit de gaatjes, mn als je het deksel te strak aantrekt (of het is al krom). Het officiele reparatie advies is kitten van de gaatjes:)

gr. RubZ
Peugeot 508 SW Allure 1.6 THP 2011
Peugeot 307 cc 2.0 2004

Terug naar “Motorisch (508-I)”