Motor revisie of inruilen ?

Voor alles wat onder de motorkap zit
sj44k
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2019, 11:23

Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor sj44k » 20 dec 2019, 11:38

Lees al een hele tijd in alle anonimiteit mee op dit forum maar helaas is vandaag de dag gekomen dat ik advies nodig heb.
Helaas want een simpele check engine melding van afgelopen zondag resulteerde in een telefoontje vanochtend waar ik niet zo blij van werd.

Na uitlezen van de sensoren blijkt er speling op de distributie ketting (goh waar hebben we dat eerder gelezen :( ) en nokkenas te zitten met alle timing issues van dien, de rest van het telefoontje ben ik kwijt maar de uitslag was, motor revisie want deze rijdt je binnen nu en een paar 100km aan barrels.

Zucht .. mijn prachtige RCZ uit feb 2011 1.6 THP 150pk met 182000km op de teller , ik had gehoopt dat de aanpassing op de kettingspanner waar ik aardig wat over heb gelezen mij dit euvel zouden besparen. Maar helaas.

Het prijskaartje wat hier aanhangt is aanzienlijk, de waarde aldus de ANWB koerslijst zou ergens tussen de 7500 en de 10000 euro liggen (met goede motor) maar ik zoek eigenlijk wat de (inruil)waarde is (bij benadering) van de auto met de problemen die ik nu heb.

Dit om een afweging te maken of ik ga inruilen (natuurlijk voor een andere RCZ) of toch maar de revisie moet overwegen.

Iemand hier ervaring mee, of die mee wilt denken / adviseren ?
Dank voor het lezen en al uw inzichten zijn welkom !

Gebruikersavatar
rick
Moderator
Berichten: 6106
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor rick » 20 dec 2019, 11:49

Inruilwaarde met defecte motor is nihil.
Geen handelaar die zijn vingers aan de defecte THP gaat branden.

Maak eens een afspraak met Jerilo en laat die een diagnose doen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

sj44k
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2019, 11:23

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor sj44k » 20 dec 2019, 12:45

Dank voor de snelle reactie, heb zojuist even met hem gebeld en dat heeft meteen een hoop zaken opgehelderd.
Nog geen oplossing maar helpt me wel nu om te kijken of de revisie wellicht de way to go is.

Voorlopig nog geen oplossing maar wel goede informatie om over na te denken, want een revisie .. tis en blijft een hoop geld.

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 3249
Lid geworden op: 12 feb 2014, 21:04
Locatie: Hoevelaken

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor Doornekamp33 » 20 dec 2019, 13:05

Klopt, is een hoop.geld, maar met een kapotte motor inleveren net zoveel, en de vraag die je dan moet stellen, wat krijg je ervoor terug, weer een.probleem geval of een goede?
Groet Peter

Henk50
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 aug 2019, 12:34

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor Henk50 » 20 dec 2019, 21:46

Vorige week heeft mijn zoon zijn 1.6 THP van z'n 508 met 150k laten reviseren door TSC De Betuwe BV in Geldermalsen. Ik mocht tijdens de revisie even komen kijken. Die weten waar ze het over hebben en gaan zo te zien grondig te werk. Maar het is een hoop geld, je krijgt er wel een als-nieuw motor voor. Je kunt daar ook eens informeren. De tijd zal het leren, ik ben heel benieuwd. De vervuiling blijft natuurlijk terug komen, maar olieverbruik zou over moeten zijn.
Peugeot 508 SW 2011
Peugeot 206 AL4

Gebruikersavatar
wesley thomas
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 mar 2014, 11:29
Locatie: Landgraaf

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor wesley thomas » 26 dec 2019, 11:20

186 duizend voor een THP vindt ik eigenlijk al vrij veel, is er in het verleden al wat gebeurd aan je motor?

Is natuurlijk erg zuur, maar een auto waarvan de motor defect is krijg ook geen drol voor terug.
Lastige keuze.

dus als ik het goed begrijp moet er een nieuwe distributieketting met spanner etc op en de motor inwendig gereinigd worden.
en daarnaast kijken of er nog meer schade is.

suc6 ermee, wesley
PEUGEOT 208 GTi 30TH
+ personalisatie: Rouge Rubi
+ accessoires: Af-fabriek Alarm
+ modificaties: Korte antenne, Xenon verlichting, Facelift achterlichten, Mtech shortshifter, Comkotes induction kit en intake scoop.

sj44k
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2019, 11:23

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor sj44k » 30 dec 2019, 16:55

Dank allen voor de reacties, heb me suf gekeken en gelezen de afgelopen feestdagen en kom van alles tegen wat de mogelijke oorzaak kan zijn.
Mijn huidige garagist is echt een top vent en gaf aan dat hij het wel wilde doen, maar geen specialist is en omdat ik binnenkort ga verhuizen het wellicht verstandiger is om het werk dichter bij huis te laten doen.

Denk voor de tip van TSC dat is straks voor mij goed in de buurt dus dat is een optie om daar eens mee te gaan bellen, heb zoals gezegd al met Jerilo gebeld wellicht dat ik daar ook nog eens langs ga (al is dat wel echt flink uit de richting voor mij).

En idd 182000 schijnt idd al aardig wat km te zijn voor een THP, al had ik gehoopt er toch probleemloos 250k op te kunnen zetten, maar inmiddels na wat meer ingelezen te hebben is dat niet echt een reëel scenario.

Vooralsnog heb ik de auto nu weer voor de deur staan, en heb de makkelijkste eventuele oorzaak proberen weg te nemen door geen E10 maar E5 te tanken (vond daar wat info over als mogelijke oorzaak) helaas was de tank nog half vol dus ga voorzichtig die maar eens leegrijden en nog een volle E5 tank erin gooien.
Maar mijn vermoeden is dat het toch de distributieketting zal zijn, al heb ik die vervangen zien worden in de auto (zonder dat de gehele motor verwijderd diende te worden) dus wellicht is dat ook nog een optie.
Kortom toch maar even bij Jerilo langs (ik moet toch die tank leegrijden :D )

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6980
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor B767-300ER » 30 dec 2019, 17:11

Dat laatste zou ik zeker doen. Ook al kost het een tank extra benzine. Hij heeft meerdere forumleden al perfect geholpen met THP problemen.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

RBRDX
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jun 2017, 22:12

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor RBRDX » 01 jan 2020, 22:37

Onze THP heeft 193k en hoop zeker de 2 ton te halen.
Heeft bij 149k ook een revisie gehad bij TSC nadat een cilinder het nodig vond om vast te lopen. Gelijk koppeling laten vervangen hij moest toch open.
Je hebt overigens niet veel keuze dan, opkopers geven er geen serieus geld voor en moet je flink bijlappen om een gelijkwaardige auto aan te schaffen.
205 GTi 1,9; 306 hatchback XSdt 1.9; 306 SW XSdt 1.9; 307 SW 2.0; nu 308 SW Feline 175pk (205pk/300Nm na tuning)

peutje
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 mei 2014, 21:59

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor peutje » 02 jan 2020, 20:41

Is het zo dat dit ook voor de 'nieuwe' thp zijnde puretech zou gelden?
308SW Gris Artense, Blue Lease Premium, trekhaak, dodehoekbewaking en parkeerhulp en achteruitrijcamera, full led koplampen en stoelverwarming met massage; nooit geweten dat dit zo'n fijne optie is

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6980
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor B767-300ER » 02 jan 2020, 20:53

Nee. Die zijn behoorlijk betrouwbaarder als genoemde motor in dit topic.
Uiteraard valt niets uit te sluiten, maar dat geldt voor elke motor.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

Jeroen-3008
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jan 2018, 13:17

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor Jeroen-3008 » 03 jan 2020, 10:55

Ook de nieuwe 1,6 eTHP automaat vervuild. 43000 km in 2 jaar en bij afloop van de garantie de motor na laten kijken. Behoorlijk vervuild en onder garantie granulaat behandeling en wat er verder volgens Peugeot bij hoort. Daarna liep de auto echt weer aanzienlijk beter. In die twee jaar een mix van (zeer) korte ritten en echt (heel) lange ritten. Geregeld een premium brandstof getankt voor de geclaimde reiniging (niet genoeg dus) en ook vaak genoeg doorgetrokken in toeren, wanneer de motorolie op bedrijfstemperatuur is (dat is overigens pas na ca. 12-15 km bij snelheden rond de 50-70 km/u). Ook bij koude motor vaak in manueel gereden om zo de toeren hoger te houden. Onderhoudsbeurt echt na een jaar, omdat ik niet aan de km’s kom. Ben bekend met de oude THP’s dus geprobeerd met deze maatregelen de vervuiling tegen te gaan. Dat is dus faliekant mislukt. Kennelijk is het ontwerp van de Peugeot THP zodanig dat je vervuiling niet kan voorkomen. Roetdeeltjes in de carter ontluchting, die gerecirculeerd wordt, zijn de oorzaak van vervuilende inlaatkleppen. Daardoor wordt de verbranding slechter en krijg je nog meer roetdeeltjes en vervuilen de injectoren. Die laatste zou je met premium brandstoffen wellicht wel schoon kunnen houden, waardoor het proces wordt vertraagd. Maar de basis oorzaak zit naar mijn mening in de biobrandstoffen, koude motor en daardoor sneller vervuilde olie en dus vervuilde carter ontluchting. Alles als gevolg van de maatregelen voor een beter milieu en achterblijvende techniek bij de motorfabrikant. Ik heb mij ook laten wijs maken dat de nieuwe THP het probleem niet zou hebben, maar zie hier het bewijs. Over twee jaar ben ik weer aan de beurt, schat ik in. Zal mij benieuwen of Peugeot dan zo coulant is om de kosten voor haar rekening te nemen. Door elke twee jaar de motor te laten controleren, hoop ik vervuilde of vastzittende olieschraapveren te voorkomen, zodat het olieverbruik in ieder geval nagenoeg nul is. Anders wordt het hele proces van vervuiling door slechte verbranding nog verder versneld. Voor mij in ieder geval geen Peugeot THP motoren meer.

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6980
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor B767-300ER » 03 jan 2020, 12:04

Ik zei ook nergens dat het niet voorkomt bij de nieuwe generatie, maar wel in veel mindere mate als de met name de 150/156/160PK varianten van rond 2010-2014.
De generatie erna heeft er stukken minder last van.

Echter zoals je zelf aangeeft, uitsluiten kan je het niet. Overigens ook niet bij andere merken, lees het internet er maar eens op na, bv Renault.

Klote is het wel. Alles voor het milieu natuurlijk. En de verplichte E10 helpt al helemaal niet. Ik heb 60.000 km gereden. Onlangs even laten kijken maar (nog?) geen narigheid zichtbaar bij mijn 1.2 e-thp. En anders is dat het probleem van de leasemaatschappij ;). Dat geluk heb ik dan weer.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

Gebruikersavatar
rick
Moderator
Berichten: 6106
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor rick » 03 jan 2020, 13:03

Elke moderne motor heeft last van vervuiling als je voldoet aan de belangrijke factoren/oorzaken, zoals slechte of wisselende brandstof, rustige rijstijl, veel korte stukjes, etc.
De "techniek" van de motor kan hierin, vanwege de strenge milieueisen, niet veel veranderen.
Met de huidige THP motoren van Peugeot heb je net zo veel kans op vervuiling als een TSI of weet ik wat voor motoren bij andere merken.

Van de vorige generaties THP motoren waren de technische afwijkingen/mankementen mede de oorzaak van de vervuiling.
Nu is eea grotendeels afhankelijk van de keuzes van de bestuurder, niet van de techniek van de motor.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Jeroen-3008
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 jan 2018, 13:17

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor Jeroen-3008 » 03 jan 2020, 16:36

Het is naar mijn bescheiden mening onzin te stellen, dat vervuiling afhankelijk is van keuzes van de bestuurder. Een motor hoort zodanig ontworpen te zijn, dat hij bij algemeen aanvaard normaal gebruik zonder grote problemen functioneert. Korte ritten horen daarbij. Vroeger werden veel korte ritten onder zware motorbelasting geschaard en werd je onderhoud interval daarop aangepast. Dat is nu deels ook zo met jaarlijks een beurt, maar kennelijk is dat onvoldoende. Wel is de basisbeurt in 1 jaar ruim € 80 duurder geworden. Bijna 50% meer. Werkzaamheden zijn niet veranderd. Haalt Peugeot Nederland misschien zo alvast een deel van zijn kosten voor coulance tav vervuilde motoren binnen?
Er zijn genoeg andere merken, waarbij je deze problemen niet of nauwelijks hebt. Dus ik blijf erbij dat het wel degelijk een kwestie is van techniek. En ja auto’s die dagelijks lange ritten maken en zelden korte, veelal zakelijke lease, hebben veel minder last van deze problematiek. Aangezien ik een particulier rijdt, treft het mij direct in de portemonnaie. Daarom dat ik nu zeg voor mij geen Peugeot THP meer in de toekomst.

Gebruikersavatar
nec99
Beheerder
Berichten: 3497
Lid geworden op: 09 feb 2014, 13:41
Locatie: Almere

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor nec99 » 03 jan 2020, 16:38

Gewoon lekker elektrisch rijden, geen vervuiling!!
Peugeot 208 1.2 E-THP GT-line, opties; lederen bekleding, korte antenne, glazen dak, navigatie, parkeersensoren voor en achter, automatisch inparkeren, armsteun, audio upgrade.
Kleur Rouge Rubis, 5 deurs
Bouwjaar 07-2018
Eigenaar www.facebook.com/Peugeot-Meeting-827440380608156/

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6980
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor B767-300ER » 03 jan 2020, 17:13

Gewoon lekker elektrisch rijden, geen vervuiling!!
Die energie moet ook weer ergens (milieuvriendelijk?) opgewekt worden ;)
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

Gebruikersavatar
rick
Moderator
Berichten: 6106
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor rick » 03 jan 2020, 17:17

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... -ev-accus/

misschien (iets) beter voor het mileu, maar niet voor de arbeider(tjes)
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Gebruikersavatar
nec99
Beheerder
Berichten: 3497
Lid geworden op: 09 feb 2014, 13:41
Locatie: Almere

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor nec99 » 03 jan 2020, 20:33

daarom ook een benzine besteld!
Peugeot 208 1.2 E-THP GT-line, opties; lederen bekleding, korte antenne, glazen dak, navigatie, parkeersensoren voor en achter, automatisch inparkeren, armsteun, audio upgrade.
Kleur Rouge Rubis, 5 deurs
Bouwjaar 07-2018
Eigenaar www.facebook.com/Peugeot-Meeting-827440380608156/

sj44k
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 dec 2019, 11:23

Re: Motor revisie of inruilen ?

Berichtdoor sj44k » 13 jan 2020, 23:11

Even een update, na een fijn gesprek en duidelijke raming van kosten ben ik naar TSC De Betuwe BV in Geldermalsen gereden (mede omdat ik ook wat zaken te regelen had in Geldermalsen en met iemand terug kon rijden dus 2 vliegen in 1 klap).

Mijn indruk was zeer positief, TSC is gespecialiseerd in het oplossen van motorische problemen van de huidige generatie nieuwe auto's zoals de THP en heeft daar veel ervaring mee.
Eerst maar even de auto uitgelezen en idd het befaamde timing probleem veroorzaakt door de ketting, echter omdat mijn motor amper olie verbruik werd mij geadviseerd enkel alleen de ketting te laten vervangen en inlaat schoon te maken. Mocht men tijdens het sleutelen vermoeden hebben dat er meer aan de hand was zou men mij op de hoogte stellen.

Mocht zo de werkplaats op en ik moet zeggen ik was aardig onder de indruk over hoe netjes men daar werkt, en mocht mee kijken als ik dat wenste.
Kortom dit wekte wel vertrouwen.
Inmiddels is mijn RCZ gefixed, er is nog 1 klein dingetje van mijn waterpomp vervangen (poulie als ik het goed heb) maar verder geen gekke dingen.
Gezien ik ander vervoer tot mijn beschikking heb had ik geen haast dus hoop ik ergens deze week even mijn RCZ op te gaan halen.
Gerepareerd voor minder dan 1800 euro hetgeen aanzienlijk veel minder is dan de eerste raming van de totale revisie van mijn motor.

Zodra ik er weer wat KM op heb zitten zal ik mijn ervaringen delen. Dank voor alle info ik heb hier echt wat aan gehad !


Terug naar “Motorisch (RCZ)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast