terugroepactie peugeot

Voor alles mbt onderhoud
frianwo

terugroepactie peugeot

Berichtdoor frianwo » 04 dec 2018, 22:22

Goede dag,
Met mijn Peugeot 308 -1.6 THP-XT is in November weer een turbo leiding met banjobouten en ringen vervangen. Het lekte weer olie en volgens het schrijven van anderen is het steeds dat de banjobouten niet goed afsluiten. Dat is toch een fabeltje! Heb nu voor de tweede keer deze kosten moeten maken. De lekkage zit toch helemaal niet bij deze bouten met ringen maar bij en aan deze olieleiding. Deze olieleiding is kort bij de bevestiging ogen zo geconstrueerd dat deze leiding zo gauw er druk naar achteren in een zitting geduwd worden. Het lijkt raar maar dat is zo, je kunt de leiding als je die alleen in de hand hebt aan beide zijden heen en weer bewegen. Heb de eerste leiding half weggevijld en wat je dan ziet is toch merkwaardig. De druk drukt deze leiding tegen een zitting aan en daar zit nog een O-ringetje voor afdichting. Deze olie wordt erg heet en wordt erdoor gepompt. Je kunt er op wachten dat O-ringetje door de hitte van de olie en vooral ook vuil in de olie kapot gaat! Daar komt de lekkage vandaan en niet uit de banjobouten die zijn steeds oke. Het deel boven bij bij de motor is het "zwarts"daar de olie verbrand wordt door de hitte. Ben geen automonteur maar dit is toch een merkwaardige constructie om olielekkage tegen te gaan. Hoelang deze het uithoudt weet ik niet wachten het af.
Mijn vraag is eigenlijk: waarom is dit geen vaste verbinding van leiding met daaraan de vaste ogen waar dan de banjobouten voor bevestiging zorgen? Waarom kunnen deze uiteinden heen en weer? Waarom daar geen koppelingen voor 8 mm pijp aangebracht i.v.m. dat heen en weer gaan? Constructie laat te wensen over vind ik nu als men dit zo uit elkaar heeft gehaald en het bekeken heeft. Bestaat er een vaste verbinding dat is mijn vraag!!

Terug naar “Onderhoud (308-T7)”