Olie weer ververst

Voor alles mbt onderhoud
BertP

Olie weer ververst

Berichtdoor BertP » 09 apr 2019, 16:32

Zojuist de olie van de 407 weer ververst. Heeft er 22.000 km in gezeten, dus het was weer nodig. Het lukt me net zonder de auto op te hoeven krikken. Filtertje en carterring van de dealer en een 5L fles Total Quarz 9000 5W40 van internet (voorgeschreven olie). Al bij al nog geen 50 euro kwijt i.p.v. tegen de 200 euro bij de dealer. Toch weer 150 euro bespaard die ik weer ergens anders (bij de dealer) aan uit kan geven.

Het olie verversen zelf is een fluitje van een cent. Zeker met een passende oliefilterdop op de ratel (heel blij mee!). Maar die plastic plaat moet daarna weer onder de motor en dan moet je op gevoel de bevestigingspinnen er weer in duwen. Gelukkig zitten er maar 2 op een vervelende plek en zit de rest aan de zijkant en vooraan. De plastic beschermplaat onder de motor begint alleen wel stukje bij beetje uit elkaar te vallen. Denk toch dat daar de volgende keer een nieuwe onder moet, want steeds meer bevestigingspunten zijn niet meer "bruikbaar".
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

dadcyber

Re: Olie weer ververst

Berichtdoor dadcyber » 11 apr 2019, 17:54

Beste Bert,
Olie verversen is bij ook geen probleem maar de bodemplaat verwijderen.
Deze loopt een flink eind onder de auto door en dan op straat los te maken.
Ik heb een SW , zijn deze bodemplaten langer?
IK heb wel een olie pomp via de peilstok en dat gaat redelijk.

BertP

Berichtdoor BertP » 12 apr 2019, 12:36

Ik heb ook een SW.

Liggend op de grond naast de auto zitten er (zo uit mijn hoofd) aan iedere kant van de auto:
- 2 pinnen achter het voorwiel (vrij dicht bij de zijkant van de auto);
- 1 pin net voor het voorwiel wat verder naar het midden toe (deze maak ik als laatste los, want dan kun je zien waar de plaat nog vast zit);
- 1 pin vlak achter de bocht van de voorbumper (daar zit een zwart roostertje onder de mistlamp). Deze pin zit schuin naar boven in een chassisbalk;
- 3 of 4 pinnen helemaal aan de voorkant onder de kentekenplaat. De plastic flap van de voorbumper onder de kentekenplaat zit onder de beschermplaat geslagen (dan kan er nooit iets achter blijven hangen).

Verder zitten er 2 lippen / haken aan de plastic plaat (in het midden dus niet bij te komen met je armen) die over een balk van het subframe geschoven worden als montagehulp. Deze moet je bij montage als eerste over die balk schuiven. Daarna monteer ik de achterste 4 pinnen als eerste terug omdat die het makkelijkst bereikbaar en zichtbaar zijn. Daarmee zet je de plaat gelijk vast en kan deze niet meer verschuiven, waardoor die haken over het subframe weer los kunnen schieten (en dan moet je weer opnieuw beginnen). De pinnen zijn in ieder geval gespiegeld gepositioneerd: wat links zit, zit ook rechts.

De pinnen hebben aan 2 kanten ribbels en aan 2 kanten zijn ze glad: als je ze een kwartslag draait kun je ze uit de klemmetjes trekken (daar zitten weerhaakjes in).
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

dadcyber

Berichtdoor dadcyber » 15 apr 2019, 18:45

Beste Bert,
Al diverse malen olie ververst op een brug.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Aangezien er op korte termijn dit niet meer mogelijk is stelde ik de bovenstaande vraag.
Zit er verschil in grote bodem platen?

BertP

Berichtdoor BertP » 15 apr 2019, 19:37

Niet dat ik weet. De bevestigingspunten zitten ook allemaal op vaste plekken. Het lijkt me te kostbaar om allemaal verschillende beschermplaten te maken.

Terug naar “Onderhoud (407)”