Overbrenging.

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Jochen
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2019, 12:57

Overbrenging.

Berichtdoor Jochen » 24 nov 2019, 20:51

Hallo,

Er is mij iets opgevallen bij mijn 508 HDI 130 Pk met automaat, verder beschreven.
Het fenomeen doet zich enkel voor als de auto heel koud is of de nacht heeft buiten doorgebracht, slaapt 95% binnen :D

Als ik dagdagelijks rij stel ik vast dat de 508 bij 127 km/u in de 8° versnelling 1900 tr/min draait, dit als referentie.
Indien de auto vrij koud is heeft hij 1/ Al de neiging laat op te schakelen (+2500 tr/min) en 2/ Haalt hij bij 2000 tr/min in 8° slechts 100 km/u. Het valt me ook op als ik in de koude toestand manueel schakel van 7 naar 8 dat dit geen impact heeft op het toerental :?

De 508 doet dit slechts de eerste 2 kilometer daarna alles normaal.
Vreemd dat de overbrengingsverhouding zou wijziging ifv de buitentemperatuur en temperatuur van de wagen.
Iemand iets gelijk vastgesteld of een uitleg hiervoor?

Gebruikersavatar
360Marnix
Berichten: 16
Lid geworden op: 13 apr 2019, 19:47

Re: Overbrenging.

Berichtdoor 360Marnix » 24 nov 2019, 22:12

Volgens mij treedt de lock-up van de automaat pas in werking als de olie een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Tot dat moment fungeert het geheel als een vloeistofkoppeling.

Zodra de grenstemperatuur bereikt is treedt de lock-up in werking en is de overbrenging geheel zonder slip.

Gebruikersavatar
hemi24
Berichten: 576
Lid geworden op: 28 aug 2018, 15:31
Locatie: 9581

Re: Overbrenging.

Berichtdoor hemi24 » 25 nov 2019, 05:58

Geen verschil in toerental tussen 7 en 8, zou in mijn ogen betekenen dat de auto niet opschakelt...

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 3125
Lid geworden op: 12 feb 2014, 21:04
Locatie: Hoevelaken

Re: Overbrenging.

Berichtdoor Doornekamp33 » 25 nov 2019, 08:30

Nee hoor, dat lijkt het, maar het is precies zoals 360marnix zegt, meer slip in de koppeling om zo snel mogelijk aan de bedrijfs temperatuur te komen, warmt de olie in de bak lekker snel op en werkt alles soepeler.
Groet Peter

Gebruikersavatar
hemi24
Berichten: 576
Lid geworden op: 28 aug 2018, 15:31
Locatie: 9581

Re: Overbrenging.

Berichtdoor hemi24 » 25 nov 2019, 20:36

In dat geval zou het toerental in 7 ook lager moeten zijn lijkt mij...

Jochen
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2019, 12:57

Re: Overbrenging.

Berichtdoor Jochen » 25 nov 2019, 20:42

Geen verschil in toerental tussen 7 en 8, zou in mijn ogen betekenen dat de auto niet opschakelt...
De auto schakelt van 7 naar 8 op de display i cockpit.

Jochen
Berichten: 18
Lid geworden op: 11 mar 2019, 12:57

Re: Overbrenging.

Berichtdoor Jochen » 25 nov 2019, 20:44

Volgens mij treedt de lock-up van de automaat pas in werking als de olie een bepaalde temperatuur heeft bereikt. Tot dat moment fungeert het geheel als een vloeistofkoppeling.

Zodra de grenstemperatuur bereikt is treedt de lock-up in werking en is de overbrenging geheel zonder slip.
Dank voor de duidelijke uitleg.
Ondertussen wat nagelezen over lock-up, zo worden we weer wat slimmer.
Maakte me zorgen gezien mijn vorige wagen uitgerust met een ZF 8 bak dat fenomeen niet had.
Blij dat alles met de 508 ok is :D

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 3125
Lid geworden op: 12 feb 2014, 21:04
Locatie: Hoevelaken

Re: Overbrenging.

Berichtdoor Doornekamp33 » 26 nov 2019, 05:35

In dat geval zou het toerental in 7 ook lager moeten zijn lijkt mij...
Minder slip in 7 dan in 8, is ook om de motor sneller op temperatuur te krijgen.

Groet Peter

Gebruikersavatar
hemi24
Berichten: 576
Lid geworden op: 28 aug 2018, 15:31
Locatie: 9581

Re: Overbrenging.

Berichtdoor hemi24 » 26 nov 2019, 08:25

Benieuwd waarvoor sjoemelsoftware ze daar voor hebben bedacht...

Slip = warmteontwikkeling = energieverlies!

Gebruikersavatar
rick
Moderator
Berichten: 5623
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: Overbrenging.

Berichtdoor rick » 26 nov 2019, 13:00

Is zo ingeregeld om de bak sneller op bedrijfstemperatuur te laten komen.
Die eerste (snelle) warmte ontwikkeling is nodig voor een beter functionerende bak.
Dat kun je in dit geval geen verlies noemen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130


Terug naar “Technisch (508-II)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast