GPS ontvangst verstoord

Aanwezig in de 308 (2012-2013), 508 (2009-2014), 3008 en 5008 (beide 2012-2016)
etoile

GPS ontvangst verstoord

Berichtdoor etoile » 03 sep 2019, 22:45

Goedeavond allemaal,

Ik heb sinds een week een 508 RXH Hybrid4 uit 2013. Er is iets mis met de GPS ontvangst in de auto.
Auto nav systeem geeft verkeerde positie en diverse types mobiele telefoon geven geen of verkeerde positie, een geleende tomtom geeft aan dat er geen GPS signaal is. Alle losse divices op verschillende plaatsen gemonteerd maar niets helpt. Gisteren heeft de navigatie wel gewerkt maar ik kan niet reproduceren wat er toen anders was dan de andere dagen.

Ik heb inmiddels een app gebruikt die het GPS signaal analyseert. Zodra de auto ‘geactiveerd’ wordt, valt de GPS ontvangst weg. Als je een tijdje in de auto blijft en alles uitzet, komt het GPS signaal terug als alle systemen (na een tijdje ‘nadraaien’) zijn uitgeschakeld. Er is blijkbaar een systeem dat een stoorsignaal genereert voor GPS ontvangst. Dit stoorsignaal is ook direct buiten de auto merkbaar want dat heb ik kunnen meten op de buitenkant van de voorruit.

Heeft iemand dezelfde ervaring en evt de oplossing?

Diverse dealers en Peugeot NL kennen dit probleem niet

The Sarge
Moderator

Re: GPS ontvangst verstoord

Berichtdoor The Sarge » 03 sep 2019, 22:52

Goedenavond,

Erg vervelende situatie.

Heb zelf een RXH Hybrid4 uit 2013 gehad zonder problemen. Ik kan je hiermee niet helpen.

Wel kan ik je helpen sneller reacties van overige leden te krijgen. Bij het aanmelden ben je gewezen op onze forumregels. Lees deze even door en begin bij het begin. Vinden we prettig en zal technische leden sneller over de streep trekken antwoord te geven. Doen ze niet aan een vreemde, wamt daar heb je Google voor (ook al ontvreemdt die ook veel info)

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 03 sep 2019, 23:07

misschien heeft de vorige eigenaar ergens een GPS-jammer ingebouwd :lol:

Het hoogspanningssysteem van de hybride kan zomaar een stoorzender zijn op de GPS ontvangst.
De werkelijke oorzaak zal een spelt zoeken in een hooiberg worden vrees ik
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

etoile

Berichtdoor etoile » 04 sep 2019, 08:38

Ik zal eerst het voortstel rondje doen. Ben weer te snel geweest ... :)

etoile

Berichtdoor etoile » 04 sep 2019, 08:40

misschien heeft de vorige eigenaar ergens een GPS-jammer ingebouwd :lol:

Het hoogspanningssysteem van de hybride kan zomaar een stoorzender zijn op de GPS ontvangst.
De werkelijke oorzaak zal een spelt zoeken in een hooiberg worden vrees ik
De dealer vraagt dat na bij de vorige eigenaar maar weet vrij zeker dat er geen jammer is geplaatst. En ja, wordt een leuk uitzoekwerkje

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 04 sep 2019, 09:33

Ik zou het probleem bij de verkopende dealer neerleggen. Laat die het lekker uitzoeken. Je kunt hier zelf veel tijd aan besteden namelijk

etoile

Berichtdoor etoile » 06 sep 2019, 20:00

Ik zou het probleem bij de verkopende dealer neerleggen. Laat die het lekker uitzoeken. Je kunt hier zelf veel tijd aan besteden namelijk
De tijd die ik er aan besteed heb, was gelukkig wel nuttig. Samen met de dealer gespeurd naar een “jammer” maar die konden we niet vinden. Toen maar eens wat systemen uitgezet en ja hoor. Toen we de GPS antenne losmaakten gaf de app die ik gebruikte (GPS Diagnostic) direct goed signaal van een aantal sat’s.
De storing zit blijkbaar in de GPS ontvanger die, als ik mij niet vergis, als zender kan gaan werken bij een systeemfout. Dat was dus de “jammer”!. Ik laat t stekkertje lekker los want het enige onderdeel in deze fantastische auto waar ik niet enthousiast over ben is het nav-systeem. Ik navigeer liever met mijn telefoon en dat werkt nu goed.

Deze update geef ik voor het geval iemand anders in de toekomst tegen hetzelfde probleem aanloopt.

Bart-Peugeot
Moderator

Berichtdoor Bart-Peugeot » 07 sep 2019, 09:37

Mooi dat de veroorzaker gevonden is!
In bezit van een 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels).
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 Accent Select (1997).

Met je klassieke Peugeot ben je van harte welkom op het forum: http://klassieke-peugeot.nl

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 07 sep 2019, 10:02

En als de GPS ontvanger vervangen wordt? Zou het probleem opgelost kunnen zijn?

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 07 sep 2019, 10:11

Mooi dat de oorzaak is gevonden, maar de dealer moet dan toch gewoon onder garantie een nieuwe GPS ontvanger (antenne) plaatsen??
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

The Sarge
Moderator

GPS ontvangst verstoord

Berichtdoor The Sarge » 07 sep 2019, 10:17

Mooi dat de oorzaak is gevonden, maar de dealer moet dan toch gewoon onder garantie een nieuwe GPS ontvanger (antenne) plaatsen??
Exactly. Dat is wat ik bedoel met zelf veel tijd investeren. Ik doe dat zelf ook wel hoor als ik iets wil weten, maar als het nog een garantiekwestie is......dan een stuk minder tijdsinvestering van mijn kant. Tenzij ze ervoor betalen Afbeelding

Terug naar “Multimedia systeem (RT6) met HERE navigatie (eMyWay / WipNav+) zonder touchscreen”