Ondersteuning van oudere GPS-systemen na 7 april

Voor vragen over alle systemen en voertuigen welke hierboven niet zijn benoemd, zoals RT3, RT4, RT5, WipCom 3D (NG4)
BertP

Ondersteuning van oudere GPS-systemen na 7 april

Berichtdoor BertP » 13 mar 2019, 23:16

Beste allemaal,

Ik las op de website van het AD dat er in de nacht van 6 op 7 april a.s. een zogenaamde "GPS omwenteling" plaats gaat vinden.Hierna kunnen oudere navigatiesystemen mogelijk niet goed meer werken. Op https://www.ad.nl/auto/help-doet-mijn-n ... ~a0519a00/ staat te lezen (voor het geval het laden niet lukt):

In de nacht van 6 op 7 april raakt het telsysteem van de oudere GPS-systemen vol en begint weer bij nul. Een beetje zoals bij oudere auto’s vroeger, wanneer de kilometerteller na 99.999 kilometer weer op nul sprongen. Daarvoor waarschuwen het Agentschap Telecom in Groningen en het Amerikaanse ministerie voor Homeland Security.

,,Het terugzetten van de kalender kan leiden tot miscommunicatie tussen gps-satellieten en -ontvangers, zo schrijft TomTom op zijn website. ,,Hierdoor kan een aantal chips in navigatiesystemen bepaalde functies niet langer verwerken.” GPS-navigatie gebruikt zeer nauwkeurige tijdmeting om de positie te bepalen en kan dan makkelijk de weg kwijt raken. Of het wordt heel traag, omdat het op zoek gaat naar satellieten op de plek waar deze 20 jaar geleden hingen.

Wil je narigheid voorkomen, controleer dan de softwareversie van het apparaat en benader indien nodig de leverancier van de navigatieapparatuur of de klantenservice van jouw automerk. Eigenaren van TomTom-navigatieapparaten kunnen bijvoorbeeld het serienummer op de website invoeren om te controleren of het systeem straks nog werkt. Nieuwere navigatiesystemen zijn pas over 157 jaar aan de beurt. Wie wil weten hoe het exact zit op bits en bytes-niveau, kan hier terecht

Weet iemand of dit ook van toepassing is op o.a. het RT3 navigatiesysteem? En zo ja: is er een update voor (de laatste update is al weer van jaren geleden).
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

The Sarge
Moderator

Re: Ondersteuning van oudere GPS-systemen na 7 april

Berichtdoor The Sarge » 14 mar 2019, 10:43

Heeft voor zover ik weet enkel met TomTom te maken. Ik heb de R-Link van de Renault Captur van mijn vrouw voorzien van een update.

Wellicht dat de nieuwe modellen van Peugeot met TomTom dit ook moeten doen, maar die zullen vanzelf wel bericht krijgen of hebben ontvangen.

Ik heb RT6 en niets vernomen.

BertP

Berichtdoor BertP » 14 mar 2019, 11:01

RT6 is een stuk nieuwer dan RT3 en wellicht dat deze versie al is voorbereid op de omwenteling, al dan niet af fabriek al of later middels een update.
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 14 mar 2019, 20:58

R-link is veel nieuwer dan RT6. Ik begrijp van Renault dat het te maken heeft met de satellieten die TomTom gebruikt.

BertP

Berichtdoor BertP » 15 mar 2019, 23:04

De reactie van Peugeot:

"Het systeem in uw auto ontvangt alleen informatie. Het zendt geen informatie uit. Het geheugen van uw systeem zit in de telematica unit. De omwenteling is dus niet van toepassing op uw ingebouwde navigatiesysteem. (...)".

Terug naar “Overige navigatiesystemen”