Tesla model 3 rij-ervaring

Voor alles wat je elders niet kwijt kan.
BertP

Berichtdoor BertP » 05 apr 2019, 14:30

Afgelopen week heb ik voor het eerst in een Tesla gereden. Een model 3 van een kennis om precies te zijn.

Bijna 2 jaar geleden heeft hij al een productieplek “gereserveerd” via de website van Tesla, met de verwachting dat hij binnen een jaar leverbaar zou zijn en met een prijs vanaf $ 35.000. In de afgelopen 2 jaar is er voor € 2.500 aanbetaald. De auto heeft mijn kennis gekocht omdat hij het leuk vindt om met de zelf opgewekte stroom (zonnepanelen) te kunnen gaan autorijden en de zelfsturing en techniek van de auto trekt hem aan.

Gaandeweg de wachttijd is er door Tesla veel reclame gemaakt voor de aanschaf van model S en X (waarbij de reeds gedane aanbetaling op de model 3 als korting verrekend zou worden), maar een concrete melding dat de levering van de model 3 vertraagd was kwam er niet.

Afgelopen najaar kwam het bericht dat de model 3 geleverd ging worden in Europa. Dat wil zeggen: de 2 duurste uitvoeringen. In december kwam de melding van Tesla dat de model 3 geconfigureerd kon worden. Dit moet je allemaal zelf doen via de website. Veel keuze was (en is) er nog niet: Longe Range of Performance versie, 5 kleuren, wit of zwart lederen interieur, 18” aero wieldoppen of 19” lichtmetalen velgen en wel of geen autopiloot. Uiteindelijk is het een rode Long Range (530 km met 2 motoren) geworden met lichtmetalen velgen, zwart interieur en autopiloot met een prijs van net geen € 70.000.

De auto is vorige maand afgeleverd in Tilburg bij het “Tesla Delivery Center”. Hier heeft Tesla wel 3 bevestigingen / herinneringen over gestuurd. Ook stonden ze er op dat de verzekeringspolis overhandigd moest worden bij aflevering (op zich een goed punt want anders geven ze een auto mee die wellicht niet verzekerd de weg op gaat) en natuurlijk moest je je ID meenemen.

Mijn kennis was er met het OV naar toe gegaan. De Tesla-app stond geïnstalleerd op de telefoon (want daar kun je de halve auto zowat mee bedienen), met de verwachting dat zo’n gadgetauto wel wat uitleg nodig had.

Eenmaal aangekomen bleek dat het afleveren niet meer inhield dan je identificeren, rondje lopen om de auto om te controleren of deze schadevrij was, tekenen voor akkoord en ontvangst en “wegwezen”. Er was nog geen half uur tijd per auto. Er worden zo veel Tesla’s afgleverd dat er simpelweg geen tijd is voor uitleg.

De auto was ook alles behalve “afgetankt”: er zat voor 130 km actieradius in de accu. Met een rit van 100 km voor de boeg niet echt royaal. Eenmaal op de (snel)weg liep de actieradius al snel terug en op de oprit van mijn kennis gaf de auto nog 0 km aan.

De afwerking van de auto is matig. Dit was ook al op YouTube video’s te zien van Amerikaanse uitvoeringen. Het schijnt zelfs dat de Europese versie beter afgewerkt is, maar dan nog: plaatwerknaden zijn niet overal gelijk (scheelt soms een paar mm tussen links - rechts of tussen begin en einde van de kier), een slap motorkapje, hard kunststof in het interieur, dun leer op de stoelen, enz..

De zit in de auto is vrij laag (vooral met uitstappen). De stoelen zijn slank maar zitten goed. De bediening geschiedt volledig via het scherm (TV) die in het midden van het dashboard gemonteerd is (klimaat, audio, navigatie, telefoon, spiegels, stoelen, kinderslot, enz..) Je hebt namelijk alleen een stuurhendel om richting aan te geven en om te kiezen tussen P, R, N of D.

Dan het rijden: deze auto trekt op als een idioot (0-100 km/h in 4,7 seconden). Niet gelogen: als je gas geeft trekt het bloed weg uit je gezicht. En dit is nog niet eens de performance versie die er maar 3,5 seconden over doet tot hij 100 km/h rijdt. Ik ben benieuwd of je er ook maagbeschermers bij krijgt. En door de elektrische aandrijving is al het vermogen al vanaf stilstand beschikbaar. Niks vermogenscurve. Je wordt afgeschoten in alle stilte en de auto blijft doortrekken tot de snelheidsbegrenzer ingrijpt. Natuurlijk heeft dergelijk rijgedrag desastreuze gevolgen voor de actieradius en de levensduur van de accu gaat er ook op achteruit.

De wegligging is ook zeer goed. Waarschijnlijk door het enorm lage zwaartepunt van de auto (600 kg aan accu onder de bodemplaat). De vering is wat harder dan je van een Peugeot gewend bent maar zeker niet slecht en ook noodzakelijk bij deze vermogens.

De autopiloot is een beleving apart. Het is (nu) bedoeld voor op de snelweg met duidelijke belijning. Rij je op de snelweg en staat er een grijs stuurtje en verkeersbordje op de “TV” dan tik je de rechter hendel 2 x naar beneden en rijdt de auto zelf door middel van de 8 camera’s. Richting aangeven en de auto schuift een rijbaan op. Automatisch rechts houden doet hij (nog) niet. Daar moet je (na bijvoorbeeld een inhaalactie) zelf weer opdracht voor geven door alleen maar richting aan te geven. Om de 30 seconden moet je je hand even op het stuur leggen zodat de auto weet dat je er nog bent. Verzuim je dit 2 x dan stopt de autopiloot automatisch en kan deze pas na stilstand weer ingeschakeld worden. In de bebouwde kom is het levensgevaarlijk met vluchtheuvels en rotondes. Daar is het systeem volledig de weg kwijt. Zonder middenlijn op de weg rijdt de auto bijvoorbeeld letterlijk midden op de weg (dus half op de andere rijbaan) en rotondes worden letterlijk rechtdoor genomen.

Automatisch parkeren heb ik niet geprobeerd. Dat willen “we” liever eerst even op een leeg parkeerterrein “oefenen” (net als automatisch voorrijden). Dit werkt op dit moment alleen nog met duidelijke belijning rond het parkeervak.

Conclusie: het is een auto die veel kan, maar nog niet alles mag vanwege wetgeving. Daarnaast moet de autopilootsoftware nog een hoop leren. Dit gaat voor een deel vanzelf: de software rijdt, de bestuurder reageert met een ingreep en dit wordt vergeleken met wat andere bestuurders op die plek doen. Reageren die hetzelfde dan “leert” de software dat het op die plek anders moet (zelflerend). Middels software-updates die Tesla regelmatig uitgeeft komt dit weer terug in je eigen Tesla. Zo kan het dus gebeuren dat de auto na een update ineens wel zelfstandig een bepaalde handeling op de snelweg kan die hij eerst nog niet kon.

Daarnaast ben ik zelf geen fan van accurijden: het laden kost te veel tijd voor een beperkte actieradius en als ik iets armoede vind dan is het wel zoeken naar een laadpaal omdat je anders niet thuis komt. Om nog maar te zwijgen van als er geen laadpaal vrij is.

Het model vind ik niet verkeerd: hij smoelt apart door het ontbreken van een grill. De zijkant is mooi en de achterkant heeft een aparte overgang (vorm) van ruit naar klep (plaatwerk).

De rijeigenschappen zijn ongekend. Volop vermogen en de wegligging en grip zijn fantastisch.

Zou ik er zelf eentje kopen? Zeker niet en al helemaal niet voor dit bedrag. Je kan betalen voor functies die wellicht nooit toegestaan worden en dat is het mij niet waard. Bovendien vind ik het steeds moeten laden niet praktisch en lastig. Maar is dit je budget / heb je er het geld voor over, vind je de techniek er achter leuk en is de actieradius voldoende dan heb je er een leuke auto aan.
Laatst gewijzigd door BertP op 05 apr 2019, 22:28, 3 keer totaal gewijzigd.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

hemi24

Re: Tesla model 3 rij-ervaring

Berichtdoor hemi24 » 05 apr 2019, 17:19

Tesla opladen thuis met zonnepanelen..?

Dat wordt waarschijnlijk weinig km’s maken en veel ‘s nachts rijden...

:lol:

BertP

Berichtdoor BertP » 05 apr 2019, 17:55

Haha. De panelen leveren terug aan het net. En je Tesla kun je dus laden met groene stroom.

Overigens moet je nog wel zo’n muurlader kopen à € 630. En laden via 3 fasen (5-6 uur) aansluiting is wel noodzakelijk, want op 220V duurt het bijna 18 uur.
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet

Bart-Peugeot
Beheerder

Berichtdoor Bart-Peugeot » 05 apr 2019, 20:53

Goede review over de model 3!

Wees blij dat je Tesla via 3 fasen laad. Een 3 fasen aansluiting thuis is helemaal niet zo duur.
De Jaguar laad slechts via 1 fase. Ja ok 32A, maar dat kun je thuis niet krijgen. Dus een waardeloos laadsysyeem in een vreselijk dure auto.

In bezit van een 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels).
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 Accent Select (1997).

Met je klassieke Peugeot ben je van harte welkom op het forum: http://klassieke-peugeot.nl

BertP

Berichtdoor BertP » 05 apr 2019, 21:53

Dank voor je compliment. Koreaanse / Japanse elektrische auto’s kun je volgens mij helemaal niet met krachtstroom laden, want dat kennen ze daar niet.

De Jaguar is om diezelfde reden daarom inderdaad een kansloze auto.

Ik heb thuis ook een 3 fasen groep voor de inductie kookplaat. Dus hier is geen plek meer voor een Tesla!

Ik ben er overigens wel van overtuigd dat Tesla de allerbeste accu’s heeft van alle autobouwers. Ik denkt zelfs veruit de beste.
Laatst gewijzigd door BertP op 05 apr 2019, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 05 apr 2019, 22:13

Ik heb thuis ook Eem 3 fasen groep voor de inductie kookplaat. Dus hier is geen plek voor een Tesla!

Die kookplaat gebruik je hoogstens een uurtje per dag. Blijven er nog 23 over voor het opladen van je Tesla :mrgreen: (grapje!)
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK
Kleur Noir Perla Nera, Aluminum Dakrails, Panoramadak, Keyless entry, Electr. kofferdeksel, Leder Nappa Mistral, Focal, DAB+, 220V + lader

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

BertP

Berichtdoor BertP » 05 apr 2019, 22:34

Ik houd van koken en van suddervlees en stoofpeertjes die lang op moeten staan :lol:

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 06 apr 2019, 08:55

Ik houd van koken en van suddervlees en stoofpeertjes die lang op moeten staan :lol:
Ik was er al bang voor. :mrgreen:
Ik gok dat ik bij jou ook de lekkerste soep kan krijgen, lekker lang getrokken van een mergpijp :lol:
Groeten Niels

Kleur Noir Perla Nera, Aluminum Dakrails, Panoramadak, Keyless entry, Electr. kofferdeksel, Leder Nappa Mistral, Focal, DAB+, 220V + lader

BertP

Berichtdoor BertP » 06 apr 2019, 19:09

Jep. Goed geraden. Met een vers kruidenbuiltje er in :D

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 06 apr 2019, 22:36

Jep. Goed geraden. Met een vers kruidenbuiltje er in :D
:mrgreen: :mrgreen:
Groeten Niels

BertP

Berichtdoor BertP » 12 apr 2019, 13:07

Update:

Even een update:

Nu de Tesla voor mijn kennis wat vertrouwder en bekender is geworden, hebben we vandaag wat nieuwe dingen uitgetest.

Allereerst nog even over de acceleratie: op een brede en verlaten stuk asfaltweg een paar keer maximaal opgetrokken. Het blijft leuk om dat te doen! Met het gaspedaal op de bodemplaat was er bij 70-80 km/h nog wielspin. De elektronica gaf dit aan. Bizar dus hoeveel kracht er in de aandrijflijn zit.

Daarna zijn we de autosnelweg opgegaan (eindstuk dus vrij rustig en 2 baans) om de autopilot-functie uit te testen. Eenmaal op snelheid de rechter stuurhendel 2 x naar beneden tikken en handen en voeten los. In het begin is het een hele rare gewaarwording dat de Tesla alles zelf doet: een vaste afstand houden tot je voorligger (deze afstand is instelbaar), accelereren tot aan de zelf ingestelde maximum snelheid als je voorligger een baan opschuift en natuurlijk automatisch sturen. Je wil ingrijpen maar de Tesla rijdt (voor zover wij hebben kunnen testen op het stukje snelweg) keurig met alle bochten mee. Belangrijkste eis hierbij is duidelijke wegmarkering.

Om de 30 seconden klinkt er een piepje (was een eis van de RDW bij de typegoedkeuring) en krijg je een melding op het scherm dat je het stuur even moet bewegen. Dit is om te voorkomen dat mensen op de achterbank gaan zitten of onwel zijn geworden terwijl de auto maar door blijft rijden. Niet te veel sturen want dan slaat de autopilot af (die denkt dat je het sturen weer handmatig over wilt nemen) en niet te weinig want dan signaleert de auto niet dat je het gedaan hebt. Negeer je deze melding 2 of 3 keer (of beweeg je het stuur niet goed) dan wordt de autopilot functie helemaal geblokkeerd. De auto zal dan ook snelheid minderen en willen stoppen. Je moet dan zelf weer gas geven en sturen en de autopilot werkt pas weer nadat je de auto opnieuw “gestart” hebt.

Wil je inhalen, dan doet de Tesla dat ook voor jou, mits je hier opdracht voor geeft door richting aan te geven. De Tesla schuift dan zelfstandig een rijbaan op (mits deze vrij is van verkeer). Anders krijg je een melding dat de opdracht geannuleerd wordt of niet mogelijk is. Als je een baan opgeschoven bent zal de Tesla altijd accelereren naar de ingestelde maximumsnelheid en daarop blijven rijden totdat je op een langzamer rijdende voorligger stuit: dan houdt de Tesla weer de automatische volgafstand aan en neemt de Tesla de snelheid van je voorligger dus over. Wil je weer terug naar de andere baan dan geeft je weer richting aan.

Op zich is autopilot een leuke optie, maar echt heel veel heb je er (nog) niet aan, omdat je constant moet laten weten dat je nog “aanwezig” bent. Je kan dan net zo goed gewoon zelf sturen. Mocht je uit koers raken dan laat de Tesla dat toch wel weten bij handmatig sturen door piepjes en stuurcorrecties.

Dan het automatisch afremmen en optrekken bij normaal rijden (rechter stuurhendel 1 x omlaag tikken). Dit werkt ook weer met de zelf in te stellen volgafstand en snelheid. De Tesla remt af als je op een stilstaande auto (bijvoorbeeld bij een stoplicht) af rijdt of als er voor je op de weg afgeremd wordt. De Tesla stopt zelfstandig indien nodig en gaat weer rijden als de auto voor je ook gaat rijden. Dit is ideaal bij filerijden.

Alleen bij bochten (bijvoorbeeld links af op een kruising) is het systeem echter volledig de weg kwijt. Letterlijk. Zodra de auto voor je de bocht in stuurt en niet recht voor je rijdt (maar dus schuin voor je en al in de bocht) denkt de Tesla “vrij baan” en accelereert hij zelfstandig midden op de kruising naar de ingestelde snelheid. En dat accelereren gaat vrij snel zoals je al hebt gelezen. Maar midden op een kruising is de wegmarkering niet aanwezig en denkt de Tesla “de weg stopt ik weet het niet meer” en gaat hij vol in de ankers. Zelf gas geven is dan de oplossing en na de bocht het systeem weer activeren. Hier heb ik dus van geleerd dat ik nooit dicht achter een Tesla aan optrek bij een kruising. Je weet maar nooit.

De systemen kunnen dus al best veel, maar nog niet alles. Het is zelf lerend en dus kan de auto steeds meer en meer: de software gaat je eigen ingreep vergelijken met wat de Tesla zelf had gedaan. Als meerdere Tesla’s dezelfde correcties doorgeven “leert” de auto dus dat het in die (en vergelijkbare) situatie(s) anders moet. Maar niet alles zal nog toegestaan zijn vanwege wetgeving.

Het is hierdoor een beetje een tweestrijd: de wetgeving staat nog niet alles toe omdat het nog niet veilig / betrouwbaar genoeg is en aan de andere kant kunnen de systemen nog niet alles vanwege de wet en leren ze daardoor niet (snel) hoe het wel moet en daardoor blijft de wetgeving weer op slot.

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 12 apr 2019, 16:37

Dank voor nog een bijdrage over de Tesla. Kunnen we het weer gewoon bij Peugeot houden. Mochten we verdere Tesla ervaringen willen lezen dan kunnen we dit ongetwijfeld doen op een ander forum of een proefrit plannen.

Thanks

BertP

Berichtdoor BertP » 12 apr 2019, 17:01

Dit is toch het off topic gedeelte van het forum?? :|

Jammer om te lezen dat het jou niet zo veel interesseert.

Bart-Peugeot
Beheerder

Berichtdoor Bart-Peugeot » 13 apr 2019, 00:38

Ik vind het leuk hoort Bert!

Volgens jaar kunnen we de 208e met de Tesla vergelijken. Dus dit lijkt me prima op de plaats.
In bezit van een 307SW phase 2 (2005) 2.0 op LPG (Vogels).
Tevens eigenaar van een 504 GL (1977) en een 106 Accent Select (1997).

Met je klassieke Peugeot ben je van harte welkom op het forum: http://klassieke-peugeot.nl

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 13 apr 2019, 08:07

Alhoewel ik een fan ben Tesla is en blijft dit een Peugeot forum. Maar als iedereen dit prima vind dan pas ik mij aan.

Hopelijk heb je deze bevindingen ook op het Tesla forum geplaatst, zodat je andere (toekomstige) Tesla 3 rijders van informatie voorziet.

hemi24

Berichtdoor hemi24 » 13 apr 2019, 10:05

Eigenlijk heb ik een bepaald beeld van 'de gemiddelde Teslarijder' en dat is in mijn optiek géén echte/pure autoliefhebber... :oops:

FreddieOud

Berichtdoor FreddieOud » 13 apr 2019, 15:29

Ik vind het heel leuk om te lezen Bert, ga door.
Eigenlijk heb ik een bepaald beeld van 'de gemiddelde Teslarijder' en dat is in mijn optiek géén echte/pure autoliefhebber... :oops:
Vind mezelf echte autoliefhebber en vind de Tesla model S een schitterende auto. Ok de model 3 vind ik wel wat hebben.
508 Berline Allure, Noir Perla Nera, Beige leer, Xenon.
Besteld: 508 Berline GT-Line Pure Tech 180
Gris Artense, 18" Hirone, Leder Rouge Pourpre, Interieur Grey Oak, Panoramisch schuifdak, Handsfree achterklep.

JornEbben

Berichtdoor JornEbben » 23 apr 2019, 10:48

Ik lees het ook graag.

Terug naar “Offtopic”