Van Peugeot 107 naar de Peugeot 108

Alle rijervaringen per type/motor
whitehorse

Van Peugeot 107 naar de Peugeot 108

Berichtdoor whitehorse » 02 sep 2019, 21:00

Als we er een rondje om heen lopen dan kan je wel zien dat deze nagenoeg meeloopt in het huidige gamma reeks van Peugeot, op de type aanduiding na voorop de motorkap.

Het eerste wat mij eigenlijk opvalt is de luxe uitstraling, en weer een stuk volwassener als de vorige Peugeot 107.
Ook de afwerking is beter geworden zoals aan de buiten-, en binnenkant.
Een deur dicht doen geeft al aan dat hij solider is als de vorige, niet het blikkerige.
De achterkant zijn de leeuw klauwen verwerkt in de achter licht units, de voorkant heeft wel wat weg van de Peugeot 208.

Dan gaan we eens binnen kijken, het instrumentarium is nog steeds zeer compact maar ziet er toch al chiquer uit.
Vooral de Allure heeft toch wel het mooie dat de dashboard verlichting wit in combinatie met oranje/rood achtig.
Beter als de Mickey Mouse van de Peugeot 107.
Deze uitvoering heeft zelfs dat de DRL switch als je een tunnel in rijd met de normale verlichting.
De snelheidsbegrenzer die er standaard op zit is na mijn idee niet meer van deze tijd, nagenoeg alle concurrenten hebben standaard of in de prijzenlijst een CC.
In geval van deze zal er binnen korte tijd de snelheidsbegrenzer omgebouwd worden tot een normale CC, voor op het stuurhuis komt een ledje te zitten die groen zal gaan branden als de CC geactiveerd wordt. De module is van Goldcruise en kost met inbouw gemiddeld gezien € 475,=.

De Peugeot 107 Active die we hadden is ook voorzien van een Goldcruise CC.
Deze was ook voorzien van een fietsenkogel niet te verwarren met een trekhaak!
Dus de nieuwe c.q. de huidige Peugeot 108 Allure heeft er ook een.

We gaan verder kijken hoe het binnenin te vertoeven is, heeft de huidige drieling geleerd van de eerste drie generatie's dat er een verbetering moest komen aan de zeer slechte voorstoelen(!).
De kennismaking hiervan is beter, de stoel is in hoogte te verstellen. Het zit gedeelte is wat harder geworden, is wel niet te vergelijken met eentje uit duurdere modellen.
Dus voorlopig wordt de Recarostoel niet in gebouwd!

Het display touchscreen waar je de mirrorlink/Apple CarPlay kunt vinden op een simpele manier, bluetooth is ook zeker niet meer weg te denken in deze huidige tijd!

Deze Allure uitvoering heeft zelfs een achteruitcamera(!) is wel handig bij het inparkeren.

Het kunststof dashboard is nog steeds goedkoop maar ziet er wel al stukken beter uit.
De Allure heeft zelfs een compleet boardcumputer met alle informatie die de bestuurder nodig heeft.
De elektrische raambediening van de passagiersstoel zit nu eindelijk aan de bestuurdersdeur.

Zelf heb ik het idee dat de engineers van de TPCA modellen wel mee hebben gekeken op diverse forums die niet hier alleen actief is/was. Engeland, Duitsland samen met Nederland de gangmakers als vindingrijk toonaangevend waren voor een stukje doorontwikkeling.
Het wordt dan tijd om het hart eens beter te bekijken.
Als we het hart openen zien we al de eerste verandering, de indeling.
De oliepeil, bougies zitten al op een andere plek, zelfs hebben het solair systeem toegepast deze is nagenoeg een op een over genomen vanuit de Daihatsu Sirion 2. Dit komt ten goede aan de prestatie van het herziende blok van "ongeveer 68 paarden krachten" naar de welgemeende 72 paarden krachten. Eigenlijk varieert het blok tussen de 62 en ongeveer 71paarden krachten op de wielen!
Dus zal het herziende blok iets hoger liggen!

Oké genoeg hierover als informatie, het wordt tijd om de sleutel (ja zeker een heuse klapsleutel!) in het contact te stoppen en de het hart tot leven te brengen.
Het motor geluid is wel aanwezig maar vele malen minder als zijn voorganger.
De Allure uitvoering heeft meer isolatie in het schutboard zoals onder de motorkap. Dan de goedkopere uitvoeringen Access en de Active.

Tijdens het rijden merken we al snel dat hij zeer fijn stuurt en een zeer volwassen indruk geeft dan zijn voorganger de Peugeot 107.
Is iets stugger in zijn vering en op de rijksweg zeer stabiel met hogere snelheden van boven de 100 kilometer per uur.

De Peugeot 107 was dan zweveriger en een beetje oncontroleerbaar, maar als hij bepakt was voor de vacantie had hij er iets minder last van.
Deze ervaring met de huidige Peugeot 108 kunnen we nog niet geven, kan pas op zijn vroegst medio maart volgend jaar hopelijk richting de alpen massief van Zwitserland/Frankrijk.

In het stadsverkeer doet hij het goed, alleen zijn draaicirkel is iets minder want deze is helaas toegenomen!
Daar in tegen is de souplesse van de versnellingsbak trefzekerder geworden!
Het start/stop systeem daar weet ik geen raad mee, de ene keer doet hij het wel.... en de andere keer bij het stoplicht geeft hij niet thuis!
Geen idee waar dit aan ligt!

Wat zijn de meevallers en de tegenvallers.

Laten we maar met de deur in huis vallen.
Het rijcomfort is gewoon prima en rijd veel volwassener als de Peugeot 107 die ik had.
Hij is koers vast en bij de 130 kilometers per uur ligt hij goed op de weg zonder van koers af te wijken, de vorige Peugeot was zweverig bij deze snelheid en werd dan altijd aangepast naar gemiddeld 100 kilometer per uur.

De zithouding in de stoel, is na mijn gevoel niet fijn en kan de juiste zithouding niet vinden. Dit komt door het feit dat er in mijn geval een holle rug ontstaat en geen ondersteuning heb, ben nu aan het zoeken met allerlei verschillende kleine kussentjes om dit op te vangen maar nog niet de juiste gevonden!

Dan komen we bij de Apple Car play, jammer dat ik behoorlijk kritisch ben, is ronduit niet fijn. Bij het uitvallen van het motorsegment (wat toch nog wel eens voorkomt bij mij althans) dan is alles weg als de Google Maps aanstaat! Zoals op het scherm maar ook op de iPhone.
Achteraf gezien dus gewoon de navigatiepakket moeten nemen.

Maar nu de positieve kant van deze Peugeot 108 Allure.
Het geluid uit het multimedia systeem is gewoon goed een plus punt voor DeTPCA ingenieurs!
Het gebruik van de muziek via de USB-stick werkt goed, als de Google Maps navi niet in gebruik is.

Het onderstel van de telg is verbluffend goed geworden, waarschijnlijk met de grotere inch banden en velgen zullen hier zeker van deel uit maken.
Stuurt fijn en held minder in de scherpere bochten als zijn voorganger!

Dan komen we bij de snelheidsbegrenzer deze werkt prima, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat nog steeds uit naar de cruise controle (een afspraak is nog niet gemaakt voor de inbouw hiervan).

Aangezien onder deze Peugeot een fietsenkogel zit, is deze al enkele malen gebruikt. De zwanenhals is veranderd waardoor genoodzaakt was om een adapter aan te schaffen voor mijn zeer ouderwetsen Twinnyload.

De aanschaf voor de allesdragers moet je toch iets verder in je buidel gaan tasten en 209 Euro aftikken, deze zal op termijn aangeschaft worden voor de nodige vacanties.

Onderaan de streep ben ik positief gestemd, alleen nog een oplossing zien te vinden voor de bestuurdersstoel.

Terug naar “Rijervaring (108)”