Bocht verlichting

Voor alle techniek die niet onder de motorkap zit
Cobus

Bocht verlichting

Berichtdoor Cobus » 15 mei 2019, 12:23

Hallo Allemaal,

Ik heb vorig jaar nieuwe koplampen in mijn 207 (2006) geplaatst.
Het betreft koplampen met projector (Feline) van het merk valeo.
Deze koplampen hebben zijn ook voorzien van bocht verlichting.
Ik heb de aanpassing m.b.t tot de massa gemaakt omdat anders het grote licht niet werkte.
Maar nu, aangezien ik in de avond uren en met name in de winter ik veel polderwegen berijd wil ik de bocht verlichting gaan gebruiken.
Ik heb het al getest met een draadje en een schakelaar, maar dat is te omslachtig.
Nu weet ik dat de 207 ook met bocht verlichting geleverd word.
Echter het draadje in de koplamp connector ontbreekt.
Dit is geen probleem, ik de daarvoor bestemde draadjes al liggen, hoeven alleen nog in de connector gestoken te worden.
Maar die moeten naar de zekering kast getrokken worden.
Ook dit is geen probleem.
Maar de grote vraag is als ik deze draden trek naar de zekering kast op welke pin deze aangesloten moet worden.
En de functie zal geactiveerd moeten worden, ook dit zal geen probleem zijn de daarvoor bestemde tools zijn aanwezig.
Nu heb ik enkele dealers afgebeld over hoe of wat.
De ene zegt kan niet bestaat niet voor de 207 (handleiding van de 207 zegt van wel)
De andere dealer zegt ja is mogelijk maar je mist de bedrading van de koplamp naar de zekering kast en moet geactiveerd worden (geen probleem kan ik zelf)
De volgende dealer zegt moet een andere ECU in, bedrading moet aangepast worden en geeft dan geen garantie dat het werkt.
Dus tja.
Aangezien een er een aantal dealers zijn die zelf niet weten wat wel en niet mogelijk is vraag ik het de echte kenners, hier dus.
Wie weet wat de mogelijkheden zijn.
Ik weet dat er aftermarket kastjes zijn die je met het knipperlicht verbind, maar daar zie ik geen oplossing in.
Om in de polder op kronkelweggetjes bij elke bocht je knipperlicht aan te zetten terwijl dit niet nodig is vind ik een beetje onzin.
Dus hopelijk zijn er hier leden die mij een stukje op weg kunnen helpen.
Alvast mijn dank voor het meedenken.

rick

Re: Bocht verlichting

Berichtdoor rick » 15 mei 2019, 12:44

Bespaar je de moeite
ik heb het in de 207feline gehad en je merkt er geen …. van.
Het is 1 lampje wat aangaat met een gerichte lens om wat extra licht op de berm te krijgen.

Het enige wat mij ooit is opgevallen dat de bosjes rechts en de straat direct rechts voor de bumper wat beter verlicht waren, maar in het gezichtsveld voor de auto zie je totaal geen verschil.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Cobus

Re: Bocht verlichting

Berichtdoor Cobus » 15 mei 2019, 15:10

Heb het zelf zoals eerder beschreven ook getest met een schakelaar.
Maar op een overlichte donkere polderweg is het wel een aanvulling in het bochten werk.
En ik moet zeggen er zit een H7 hallogeen lamp in (standaard zo geleverd) maar daar komt best een puist licht vanaf.
In ieder geval veel meer dan dat er van mijn mistlampen af komt.

Terug naar “Technisch (207)”