Bijgeluiden versnellingsbak met semi-automaat - normaal of niet?

Voor alles wat onder de motorkap zit
PeugeotMeeting1963

Bijgeluiden versnellingsbak met semi-automaat - normaal of niet?

Berichtdoor PeugeotMeeting1963 » 10 jan 2019, 17:42

Beste forumleden,

Sinds een paar maanden rij ik een Peugeot 208 1.2 Active uit 2016.
Deze wagen heeft een ETG (2Tronic) semi-automaat en een start/stop-systeem (ECO modus)

Hiervoor heb ik 5 jaar met plezier rondgereden in een Peugeot 107 ook met een ETG (2Tronic) semi-automaat.
In die Peugeot 107 heb ik mij nooit geïrriteerd aan bijgeluiden van versnellingsbak en/of semi-automaat:
Het geheel werkte prima.

In de Peugeot 208 daarentegen hoor ik de volgende bijgeluiden tijdens het rijden:
1) Wanneer wordt opgeschakeld naar de 4e versnelling -ergens tussen de 45 en 50 km/u- wordt ineens een behoorlijk zoemend/fluitend geluid hoorbaar dat toeneemt met gas geven en afneemt met gas loslaten
Ook in de 5e versnelling hoor ik het nog , maar dan wel zachter.
2) Schakelen (op en terug) tussen 1, 2 en 3 gaat gepaard met merkbaar “krakend” geluid. Met name wanneer de auto geheel tot stilstand wordt gebracht, is een krakend/ratelend geluid hoorbaar.

Mijn vraag is wat de oorzaken kunnen zijn van deze bijgeluiden?
Wordt het veroorzaakt door de semi-automaat of door de versnellingsbak?
Of misschien door het start/stop-systeem? Overigens maakt uitzetten van het start/stop-systeem geen verschil voor de bijgeluiden.

Ik ben heel benieuwd of andere Peugeot 208-rijders met een ETG- semi-automaat ook zulke bijgeluiden horen of juist niet!

Rob
Laatst gewijzigd door PeugeotMeeting1963 op 11 jan 2019, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Simon

Re: Bijgeluiden tijdens het rijden - normaal of niet?

Berichtdoor Simon » 11 jan 2019, 09:13

Dat eerste merk ik ook. Ik heb een handbak. Altijd gedacht dat het fluiten door de turbo kwam. Overigens heb ik het ook al bij de 3e versnelling.

Terug naar “Motorisch (208)”