Motorstoring - kan geen toeren maken

Voor alles wat onder de motorkap zit
john208

Motorstoring - kan geen toeren maken

Berichtdoor john208 » 10 jul 2018, 13:27

Hallo allemaal,

Vandaag onderweg naar mijn werk een vervelend probleem opgedoken. Toen ik net de snelweg af kwam rijden kreeg ik een melding over een motorstoring die ik moet laten verhelpen. De auto gaf meteen geen reactie meer op het gaspedaal, de motor draait alleen stationair.
Dit heb ik een keer eerder gehad, toen de accu losgekoppeld omdat de koelventilator bleef draaien na het uitschakelen van het contact. Hierna was de storing ook weg. Garage gebeld en die gaf aan dat ze hem nu niet kunnen uitlezen ivm reset door het ontkoppelen, moet maar in de gaten houden of het vaker voorkomt.

Ditmaal kon ik na het kort loskoppelen van de accu de auto naar een parkeerplaats rijden waarna de storing weer plaatsvond.
Wederom geen reactie op het gaspedaal Check engine en service lampjes branden continu en koelventilator blijft draaien na uitschakelen contact. Gelukkig op loopafstand van mijn werk, dus nog geen pechhulp in hoeven schakelen.

Ik heb dusver weinig kunnen vinden hierover. Ik vroeg me af op hier iemand bekend is met het probleem en of het oke is om wederom de wagen te resetten en naar een garage te rijden of dat het beter is om pechhulp in te schakelen nu de storing nog aanwezig is.

Het betreft een peugeot 208 1.2 VTi blue lease

Groeten,
John

B767-300ER
Beheerder

Re: Motorstoring - kan geen toeren maken

Berichtdoor B767-300ER » 10 jul 2018, 13:34

Ik ken dit probleem van de 1.0.
Ik zou hem af laten voeren.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

john208

Berichtdoor john208 » 10 jul 2018, 13:37

Ik ken dit probleem van de 1.0.
Ik zou hem af laten voeren.
Wat was bij de 1.0 de oorzaak van dit probleem?

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 10 jul 2018, 13:59

Durf ik niet te zeggen. Maar als de storing erin staat gewoon uitlezen dan zien ze het peobleem vanzelf
Groeten Niels

jerilo

Berichtdoor jerilo » 10 jul 2018, 18:10

Storing blijft gewoon in het geheugen staan, dus gewoon uit laten lezen dan weet je meer.

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 10 jul 2018, 22:48

Storing blijft gewoon in het geheugen staan, dus gewoon uit laten lezen dan weet je meer.
Niet als je de accu afkoppelt om zo een en ander te restten toch?
Groeten Niels

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 10 jul 2018, 23:16

Storingen worden gereset en kunnen in het gunstigste geval wegblijven.
De lijst met aanwezige storingen bij uitlezen is dan leeg, maar dat wil niet zeggen dat ie ze niet opslaat.
Je kunt alles tot de dag van aflevering terug vinden.
Wanneer fouten zijn opgetreden en weer zijn verdwenen met tijd km-stand rijsnelheid etc.
pijltje omhoog voor wanneer ie is opgetreden en pijltje naar beneden wanneer het is verdwenen.
Die log bevind zich alleen onder een ander knopje in de diagbox en hij is even aan het ratelen voordat je de hele lijst in beeld krijgt.

Heel veel storingen komen dan boven water die je nooit hebt gemerkt en weer zijn verdwenen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

jerilo

Berichtdoor jerilo » 10 jul 2018, 23:31

Ook als je de accu loskoppelt blijft een storing in het geheugen staan. Hierdoor kan je hem gewoon uit laten lezen en dan zal er echt een storing in staan. Vroeger werkte dat wel zo. Maar tegenwoordig staan de storingen in het RAM geheugen en blijven dus bewaard.
Het zal dan een tijdelijke storing zijn ipv een permanente storing. Dit is wat wij meemaken in de werkplaats. Maargoed er is een probleem aanwezig anders gaat het lampje niet branden, koelmotor draaien en geen gas meer kunnen geven. Dat moet een prio 1 storing zijn dus niet te lang mee blijven rijden.

john208

Berichtdoor john208 » 11 jul 2018, 10:06

Even een Update,

De storing was vanzelf weggegaan gisterenavond dus de auto maar naar een garage in de buurt gereden en vanmorgen teruggegaan om na te laten kijken. Bij het uitlezen werden er 9 fouten aangegeven.

Een aantal fouten van het ABS stuurapparaat en een fout van de gaskleppositiesensor.

De garage die hem uitgelezen heeft heeft hierna de fouten gewist en gaf aan dat ik maar terug naar de garage moet wanneer de fout zich weer voordoet zodat het duidelijker is wat de oorzaak van het probleem is.

Mijn eigen garage wil graag de auto z.s.m. een dagje hebben om het verder te onderzoeken, dus dat zal de volgende stap worden.
En hopen dat ik het allemaal meevalt uiteraard! :?

john208

Berichtdoor john208 » 12 aug 2019, 16:25

Update, vorig jaar problemen gehad met motorstoring.
In eerste instantie was het gasklephuis gewisseld met een andere 208 om te kijken of die hielp maar kort daarna weer storing.

Garage vermoedde slechte kabels en dit is toen vervangen. Het probleem is daarna ook redelijke tijd weggebleven tot het recent weer voorkwam.

Helaas Is het nu in korte tijd 2 keer voorgekomen. Na de eerste storing laten uitlezen En bleken afkomstig van van het gaspedaal/glaskleppositie sensor. (Dit was vorige keer ook het geval) een mismatch tussen sensor gaspedaal en gasklephuis volgens, storing gereset. Paar weken later weer raak.

Beide storingen zijn weg gegaan na de auto even uit te zetten. Dit ging ongeveer als volgt.

1. Storing: lampjes SERVICE en check engine branden. Melding motorstoring. Geen reactie op gaspedaal.

2. Motor uitschakelen, hierna blijft de radiator ventilator draaien.

3. Zodra de ventilator gestopt is kan ik de auto starten en weer rijden.

Dus binnenkort weer eens de garage opzoeken.
Ik zag dat er al een forum lid een soortgelijk probleem had dat met vervangen van het gaspedaal opgelost werd. (zal dit dan ook melden bij de garage.) Zijn er nog andere mogelijke oplossingen bekend voor dit probleem?

Ivro

Berichtdoor Ivro » 12 aug 2019, 21:43

Wat zijn de storingcodes?
www.go-eco-harderwijk.nl
Chiptuning van auto's voor meer souplesse, kracht en een schonere verbranding.

john208

Berichtdoor john208 » 14 aug 2019, 00:43

Ik weet niet de exacte code van de laatste fout. Maar de beschrijving van de garage kwam overeen met de code die ik eerder had Mbt gasklepsensor.

Afbeelding met eerdere foutcodes bijgevoegd.
Wellicht dat dit je hier iets uit kan opmaken.

Zal volgende keer dat ie uitgelezen word wel ff om een uitdraait je vragen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ivro

Berichtdoor Ivro » 15 aug 2019, 19:01

P2137... Zal eerst controleren of er geen probleem in het 5v circuit zit. Probleem kan ook in het gaspedaal zitten.

www.go-eco-harderwijk.nl
Chiptuning van auto's voor meer souplesse, kracht en een schonere verbranding.

Masimo

Berichtdoor Masimo » 15 aug 2019, 19:29

Ik heb deze foutcode (storing gaspedaalsensor) jaren geleden bij een Kia Sorento gehad. Trad sporadisch op. Symptomen: auto af en toe in de noodloop. Na uitschakelen, fout weg bij opnieuw starten.
Destijds kunnen oplossen met WD40. Gaspedaal ingespoten, nooit meer last van gehad.
3008 GT-Line Puretech 130 S&S EAT8
Noir Perla Nera

john208

Berichtdoor john208 » 15 aug 2019, 21:44

Ik heb deze foutcode (storing gaspedaalsensor) jaren geleden bij een Kia Sorento gehad. Trad sporadisch op. Symptomen: auto af en toe in de noodloop. Na uitschakelen, fout weg bij opnieuw starten.
Destijds kunnen oplossen met WD40. Gaspedaal ingespoten, nooit meer last van gehad.
Welk deel spuit je dan precies in, contact tussen gaspedaal en kabel?

Masimo

Berichtdoor Masimo » 16 aug 2019, 17:17

Ik weet niet precies hoe het bij Peugeot werkt, maar bij de Kia kon ik een kapje van het gaspedaal afhalen. Dan keek je tegen een printje en een soort van sleepcontact aan. Die heb ik toen ingespoten.
3008 GT-Line Puretech 130 S&S EAT8
Noir Perla Nera

Jordy1234

Berichtdoor Jordy1234 » 01 sep 2019, 12:19

John, zelfde meegemaakt wat jij hebt nu.

Bij mij was de boosdoener het gaspendaal.... misschien handig om na te laten kijken!

Terug naar “Motorisch (208)”