Electrische ramen

Voor alles wat aan de buitenkant zit
Sip

Electrische ramen

Berichtdoor Sip » 13 jul 2017, 19:18

Goedendag,

Onze Peugeot 308 heeft een vreemd probleem.

Als ik het linker voorraam wil openen dan druk ik op het knopje. Maakt niet uit op welke stand. Als het raam helemaal geopend is, dan gaat hij met schokjes van ongeveer 5 cm omhoog. Naar beneden gaat dan soms ook met stapjes van 5 cm. Als het raam dan weer gesloten is, en ik hou de knop dan even vast naar boven (resetten), dan doet alles het weer normaal.

De storing begint op het moment dat het raam helemaal beneden is. Als je het raam vlak bij de rubbers stopt (dus niet helemaal open) dan gaat hij normaal weer dicht en als je dat dan wilt, kun je hem dan weer openen.

Ik dacht eerst dat het aan de schakelaar lag, deze heb ik al uitgewisseld en bleek niet de oplossing.

Weet iemand hier iets meer vanaf?

Groet Sip
Peugeut 308 XS 1.6 HDiF 109Pk

rick

Re: Electrische ramen

Berichtdoor rick » 13 jul 2017, 19:38

je reset het bovenste punt door de knop vast te houden.
maar je moet ook het onderste punt even resetten dmv vast houden van de knop.

Naar beneden met de knop vasthouden, op het onderste punt loslaten en de knop weer even langer ingedrukt houden.
Dan volledig omhoog dmv knop vasthouden en als ie helemaal dicht is ook de knop weer los en even langer omhoog vasthouden.

Waarschijnlijk doet ie het dan wee helemaal goed.
208 Allure 82 + 308cc Feline 156 + 308sw GT205 facelift

Sip

Berichtdoor Sip » 13 jul 2017, 19:54

Bedankt voor je snelle reactie Rick.

Ik heb het gelijk geprobeerd. Maar het maakt niks uit. Ik laat het raam zakken, laat de knop los en druk daarna de knop weer in, hij gaat weer schokkerig dicht. Het lijkt wel alsof hij zijn onderste punt niet ziet/herkend.

Ik heb het gedaan met de motor aan, want de auto stond al in de ECO-mode.

rick

Berichtdoor rick » 13 jul 2017, 20:06

dat schokken kan ook komen doordat het raam te zwaar gaat en dan schiet ie in de (knel)beveiliging.
Maar dan zou hij ook niet zomaar wel goed omhoog moeten gaan....

hoe lang hoe je de knop vast als ie onderin is?, een paar tellen is wel nodig maar volgens mij deed je dat al als ik je reactie goed begrijp
208 Allure 82 + 308cc Feline 156 + 308sw GT205 facelift

Devlugge

Berichtdoor Devlugge » 20 jul 2017, 19:50

Heb hetzelfde gehad. Met siliconenspray de rubbers ingespoten. Nu doet ie het weer.
Het komt inderdaad doordat de motor te hard moet werken doordat de rubbers te veel weerstand bieden, en afschakelt. Volgens mij wel een teken dat de motor niet meer zo lang mee gaat, maar bij mij doet het toch alweer een jaar of zo.
Peugeot 308SW, 1.6 eHDI blue lease met 2D navi, zwart, donkere ramen aan achterzijde
Hobbyauto maar wel voor dagelijks gebruik: Mercedes SLK bj 2002

Sip

Berichtdoor Sip » 09 aug 2017, 19:58

Insmeren met siliconen is bij mij niet de oplossing. Zolang het raam niet helemaal onder is geweest dan gaat hij soepel omhoog en laag. De motor lijkt zijn eindstand niet te zien.

Kan dat kloppen? Is dat uit te lezen of moet je daarvoor naar een Peugeot garage?

Sip

Berichtdoor Sip » 07 okt 2017, 12:19

In tussentijd heb ik de Peugeot garage gebeld. Monteur vertelde me dat de raammotor kapot is. Het servomotortje telt zijn stappen niet waardoor hij te ver naar beneden gaat. De oplossing was een nieuw motortje. Hij had dit probleem al eens eerder gezien en met een nieuw motortje was het opgelost.

Is dit zelf te doen. Alles uit elkaar halen zal het probleem niet zijn. Het in elkaar zetten zal de uitdaging worden, denk ik.

Weet iemand wat zo'n motor kost?

Vr Gr

Terug naar “Exterieur (308-T7)”