Elektrische verstelling buitenspiegels werkt vaak niet

Voor alles wat aan de buitenkant zit
P I M

Elektrische verstelling buitenspiegels werkt vaak niet

Berichtdoor P I M » 27 nov 2019, 10:32

Hoi allen,

Mijn naam is Pim, ik woon in Eindhoven en ik heb een paar weken geleden mijn eerste auto gekocht: een Peugeot 308 Berline 1.6 VTi uit 2008! Erg blij met de ruimte, comfort en de looks. Mijn (lease) Mini Cooper a.k.a. 'de stuiterbak' lever ik aan het einde van deze week in ieder geval zonder veel spijt in. Bij het inwinnen van informatie voor de aankoop van de 308 vond ik dit forum al erg behulpzaam, dus nu ik er daadwerkelijk eentje rijd leek het me een goed moment om me aan te melden.

De eerste reparatie die ik zelf heb uitgevoerd was het vervangen van een lekkende O-ring van de vacuümpomp. Dat is prima gelukt, maar met het fixen van de elektrische verstelling van de buitenspiegels heb ik toch wat meer moeite. Het probleem is dat de verstelling maar sporadisch werkt, misschien 1 op de 20 keer. De linker buitenspiegel is dan geheel verstelbaar, de rechter wil alleen maar naar beneden kantelen. De volgende keer dat ik de auto start doet de hele verstelling vaak niets meer. De spiegelverstelling kán dus werken, maar is tamelijk wispelturig...

Wat ik al heb geprobeerd:

- Op en neer bewegen schakelaars om eventuele vervuiling op de contacten los te werken. Helaas geen effect.
- Raam- en spiegel controle module loshalen en uit elkaar. Ik was van plan deze schoon te maken, maar de print zag er eigenlijk gewoon netjes uit.
- Een BSI reset volgens het bekende stappenplan. Ook dit bood geen soelaas.
- Spiegelglas van de rechter spiegel losgehaald, maar de stekkers leken allemaal goed te zitten.

Ik ben van plan om in ieder geval de bekabeling checken. Mocht iemand een (goede bron voor) een schema van de deur- en spiegelbekabeling van de 308 hebben dan houd ik mij ten zeerste aanbevolen! Volgende stap zou zijn om de auto aan de diagbox te hangen en te kijken of daar iets uit komt. Ik zie alleen een beetje op tegen de kosten daarvan, en zelf aanschaffen is (bij gebrek aan een laptop met 32-bit Windows versie) ook een flinke investering.

Ik hoop dat jullie me van advies, tips of trucs kunnen voorzien bij het verhelpen van dit probleem!

B767-300ER
Beheerder

Re: Elektrische verstelling buitenspiegels werkt vaak niet

Berichtdoor B767-300ER » 27 nov 2019, 10:59

Uitlezen kost je een paar tientjes bij de dealer, daar zou ik niet voor weglopen.
Wellicht dat iemand in jouw omgeving zon ding heeft en jou wil helpen?

Wellicht is de schakelaar waarmee je de boel bediend wel slecht. Dat is mijn eerste gedachte.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

P I M

Berichtdoor P I M » 28 nov 2019, 11:50

Een paar tientjes valt inderdaad wel mee, telde op een stuk meer dan dat.

Ik ga de schakelaar weer uit elkaar halen, reinigen en doormeten, dank voor de tip!

308

Berichtdoor 308 » 28 nov 2019, 12:52

Bij mijn vorige 308 had ik ook op een gegeven moment problemen met de spiegelverstelling, links en rechts. Ik merkte dat de verstelling knop wel omlaag wilde verstellen, maar niet naar binnen, buiten en omhoog. Na enige tijd kwam ik erachter dat die knop wat ruimte had en iets kon worden verschoven. Na dat verschuiven werkte de knop weer zoals het hoorde. De contactjes raakten elkaar dus niet of niet goed. Misschien is dat bij jou ook het geval?

Terug naar “Exterieur (308-T7)”