Eco-modus

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
HermanK

Eco-modus

Bericht door HermanK »

Goedemorgen,

Is het normaal dat, na een paar dagen niet gereden te hebben, de auto bij op contact zetten direct in Eco-modus gaat? Of is dit een indicatie dat de accu niet best meer is?

Alvast bedankt!
Peugeot-5008
Beheerder

Re: Eco-modus

Bericht door Peugeot-5008 »

Zou een signaal KUNNEN zijn dat de accu niet best meer is, maar ook dat als contact uitstaat er iets is wat stroom vreet. Dashcam geknutseld soms?
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
HermanK

Bericht door HermanK »

Peugeot-5008 schreef: 20 apr 2022, 10:42 Zou een signaal KUNNEN zijn dat de accu niet best meer is, maar ook dat als contact uitstaat er iets is wat stroom vreet. Dashcam geknutseld soms?
Bedankt voor je antwoord :) Ik heb een paar maanden na aanschaf v/d auto een android radio in laten bouwen, deze gaat alleen op contact aan. Verder is alles origineel. Dit "probleem" doet zich eigenlijk al van begin af aan voor. Hoe lang zou het normaal gesproken mogen duren voor de eco-modus ingeschakeld wordt trouwens?
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Eco modus is afhankelijk van het niveau van de accu, niet de tijd.

Een radio die aan gaat via contact gebruikt ook stroom als de radio niet aan staat, om zenders instellingen etc vast te houden.
Maar als het reeds voor de inbouw al was zal de nwe radio niet meer stroom vreten dan de oude.

Accu zal wel niet meer op zijn volledige max worden geladen waardoor ie sneller onder de grenswaarde zakt.

Is overigens nog geen reden om de accu te vervangen zolang de motor nog zonder problemen start.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
HermanK

Bericht door HermanK »

Dankje! De motor start nog steeds zonder problemen. Ik vond het alleen opmerkelijk dat de eco modus na een paar dagen stilstand direct ingeschakeld werd. Het moet dan idd de accu wel zijn. Ik laat hem nakijken en vervang hem dan alsnog als dat het euvel blijkt te zijn. Bij het autowassen is een werkende autoradio ook wel fijn haha
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Ik weet niet hoe snel jij je auto wast, maar langer dan 30min houdt ook een nwe accu het niet vol met de radio aan tot dat ie in eco-modus gaat schieten.
Grenswaarde licht redelijk hoog.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
Peugeot-5008
Beheerder

HermanK schreef: 20 apr 2022, 11:39
Peugeot-5008 schreef: 20 apr 2022, 10:42 Zou een signaal KUNNEN zijn dat de accu niet best meer is, maar ook dat als contact uitstaat er iets is wat stroom vreet. Dashcam geknutseld soms?
Bedankt voor je antwoord :) Ik heb een paar maanden na aanschaf v/d auto een android radio in laten bouwen, deze gaat alleen op contact aan. Verder is alles origineel. Dit "probleem" doet zich eigenlijk al van begin af aan voor. Hoe lang zou het normaal gesproken mogen duren voor de eco-modus ingeschakeld wordt trouwens?
En deed zich dit probleem ook voor de inbouw van de Android Radio voor? Zo ja, dan kan je dat als oorzaak elimineren en sluit ik me volledig aan bij mijn collega Rick.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
HermanK

Bericht door HermanK »

Rick schreef: 20 apr 2022, 12:39 Ik weet niet hoe snel jij je auto wast, maar langer dan 30min houdt ook een nwe accu het niet vol met de radio aan tot dat ie in eco-modus gaat schieten.
Grenswaarde licht redelijk hoog.

Wassen duurt inderdaad over het algemeen geen half uur, maar poetsen dan weer wel :) Het één gaat hier meestal niet zonder het ander ;)
Langer dan een kwartiertje houdt ie het nu niet vol. In elk geval bedankt voor de adviezen, eerst de accu maar eens nakijken!
Peugeot-5008
Beheerder

Een kwartier is normaal hoor.

HermanK

Bericht door HermanK »

Peugeot-5008 schreef: 21 apr 2022, 10:30 Een kwartier is normaal hoor.
Das goed om te weten. Dit is m'n eerste auto met ecomodus, hiervoor reed ik zo'n 15 jaar Astra F en die zijn nogal basic qua uitrusting. Instructieboekje heb ik ook even bekeken, maar dit geeft alleen info over de functie van de eco modus, maar niet over wanneer (in tijd) deze inschakelt. Dit is dus wel afhankelijk van de staat/lading van de accu. Deze zal in mijn geval intussen wat minder aan het worden zijn blijkbaar., volgens mij is het zelfs de originele fabrieks-accu nog (auto heeft nog maar 68000 gelopen) Op het moment dat ik de auto net gekocht had, ging hij ook al vrij snel (lees: enkele minuten) op ecomodus. Naarmate ik meer reed werd dit beter. Het installeren van de radio heeft geen invloed gehad. Nogmaals dank voor het meedenken!
HermanK

Bericht door HermanK »

Een update:

Nog een poosje doorgereden zonder problemen, maar wel met een eco-modus die toch wel snel inschakelde. Vorige week accu laten testen en deze is vervangen aangezien hij slecht was. Een week gereden zonder ecomodus meldingen, maar nu krijg ik ze weer. Zal de boel laten nakijken op stroomlekkage en dynamo op werking.
BertP

Bericht door BertP »

Als je je accu laat vervangen moet je altijd ook je dynamo testen of deze nog voldoen laadt. Als je dynamo namelijk niet goed meer is, is je nieuwe accu ook gelijk naar z'n vaantjes.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
HermanK

Bericht door HermanK »

BertP schreef: 19 jun 2022, 23:26 Als je je accu laat vervangen moet je altijd ook je dynamo testen of deze nog voldoen laadt. Als je dynamo namelijk niet goed meer is, is je nieuwe accu ook gelijk naar z'n vaantjes.
Bedankt voor je tip. Zo ver reikt mijn technische kennis van auto's ook niet, dit zal ik navragen!
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (308-T7)”