Hulpveren

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Plaats reactie
vandalisme

Hulpveren

Bericht door vandalisme »

Hallo!

Sinds twee maanden zijn wij eigenaar van een Peugeot 308SW Millesim 200 1.6 VTI. Nu is het zo dat onze achterkant van zichzelf al aardig 'laag hangt'. Dit is ook terug te koppelen aan het feit dat ze de 13- polige stekkerdoos naar achter hebben gekanteld hier zaten namelijk al wat slijt plekken op het metalen plaatje waar die aan vast zit.

Nu heb ik al meerdere topics doorzocht, maar niet echt bij mijn antwoord uitgekomen vandaar een nieuw topic.

Ik wil dus graag hulpveren laten monteren voor onze vakantie. Zelf zijn wij met 2 volwassenen, 2 kids en een vouwwagen. Dus gezien de huidige situatie geen zin op een auto die door hangt. Nu ben ik uitgekomen bij 2 hulpveren, en 1 vervangende hoofdveer; de ST250c, HD243c en de MAD hulpveren.

Aangezien er in de veren nogal een prijs verschil zit was ik dus opzoek naar ervaringen van mensen welke voldoende zou zijn voor onze situatie.
De kosten van de veren (plusmin)
ST250C - 135
HD243C - 157
MAD - 226

Nu zoek ik juiste de perfecte veer die bij normaal gebruik ook voldoet. Zou de gouden tussenweg dan de HD243C voldoen?

Vriendelijke groet,
Bart-Peugeot
Moderator

Re: Hulpveren

Bericht door Bart-Peugeot »

In Nederland zijn (zover ik weet) 2 constructeurs van hulpveren. Carsupport (Krimpen aan den IJssel) en MAD (Veenendaal).

ST en HD zijn termen van Carsupport.
ST zijn hulpveren voor auto's die zo nu en dan extra beladen zijn. ST veren zorgen ervoor dat je ook onbeladen nog normaal kan rijden. Ze zorgen ervoor dat je auto vol geladen niet compleet doorzakt.
HD veren zijn voor auto's die altijd extra volgeladen zijn. Deze situatie is dus alleen interessant als je beroepshalve iedere dag idioot veel spullen of bijvoorbeeld veel gereedschap mee zeult.

MAD heeft in principe ook verschillende veren, maar in de praktijk zijn deze er niet voor ieder model auto. Dus eigenlijk leveren ze vooral hulpveren zoals ze bij Carsupport ST zouden heten.

Nu jouw 308. Je schrijft dat je een 308sw 1.6 vti hebt. Dus je hebt een 308sw die tussen 2008 en 2013 gebouwd is.
Bij dit model vervang je de hoofdveren zover ik weet.

Ik kijk dit zo even voor je na.

In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
Bart-Peugeot
Moderator

Bericht door Bart-Peugeot »

Ik ben eruit.

Carsupport levert voor de 308sw 2008-2013 hulpveren die in de bestaande veer geplaatst worden.

MAD levert voor deze auto een vervangende hoofdveer.

Daarom is er ook een prijsverschil. De veer die als extra geplaatst wordt is dunner en goedkoper te produceren.
De vervangende veer is veel dikker, meer materiaal is duurder en lastiger te verwerken. Dus duurder.

De veren van MAD zijn qua resultaat te vergelijken met de ST van Carsupport.

Beide zijn goed hoor. Er is geen voorkeur voor de ene of de andere.

Ik zou voor de prijs gaan en de ST250C nemen.
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
vandalisme

Bericht door vandalisme »

Bedankt Bart voor de duidelijke uitleg, hier was ik juist naar op zoek. Ik ga binnenkort de ST variant bestellen.
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (308-T7)”