Fluitend geluid uit ventilatie

Voor alles wat aan de binnenkant zit
1983jeroen

Re: Fluitend geluid uit ventilatie

Bericht door 1983jeroen »

Oetgrunn schreef: 14 nov 2020, 10:42
Er zit aan beide kanten van de middenconsole een soort plastic bekleding, die moet je er even (met beleid) afhalen door er aan te trekken (zitten vastgeklikt). Op de foto hoger in deze post (die met dat houten blokje) is de plek te zien waar die kap gezeten heeft (je ziet ook nog net het gaspedaal).
Oke top, dat gaat lukken. En dan zit die unit hoog in het midden neem ik aan?
308 Active 1.6BlueHDI (gechipt naar 150Pk)
Oetgrunn

Bericht door Oetgrunn »

1983jeroen schreef: 14 nov 2020, 21:54
Oetgrunn schreef: 14 nov 2020, 10:42
Er zit aan beide kanten van de middenconsole een soort plastic bekleding, die moet je er even (met beleid) afhalen door er aan te trekken (zitten vastgeklikt). Op de foto hoger in deze post (die met dat houten blokje) is de plek te zien waar die kap gezeten heeft (je ziet ook nog net het gaspedaal).
Oke top, dat gaat lukken. En dan zit die unit hoog in het midden neem ik aan?
Waar je zijn moet is aan de linkerbovenkant van dat blokje, het donkere deel op de foto. Als je daar met je hand/arm in gaat kun je een klein stukje naar boven een randje/kier voelen. Ook kun je dat afdichtingsschuim waar ik eerder over schreef voelen. Als je dan je aanjager handmatig op de stand zet dat je dat fluiten zo goed mogelijk hoort en met je hand bij die rand langsgaat voel je lucht stromen (lekt dus een beetje) en hoor je ook het geluid veranderen als het goed is. Ook als je tegen de zijkant van de aanjagerkast duwt veranderd het geluid omdat je dan dus de aansluiting van de kast beweegt. Succes met oplossen!
1983jeroen

Top!
Aan de bestuurderskant is er haast niet bij te komen, maar bij de passagierskant wel. Motor gestart en duidelijk gefluit hoorbaar. Beetje duwen tegen die kast helpt inderdaad. Langs de onderkant met de hand erlangs en fluit werd veel minder.
Had toevallig nog een rubber strip liggen van een ander project. Die er aan de onderkant en linker zijkant tussen geduwd en het geluid is weg. Nu komende dagen eens aanhoren of het echt opgelost is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Oetgrunn

Bericht door Oetgrunn »

1983jeroen schreef: 15 nov 2020, 12:05 Top!
Aan de bestuurderskant is er haast niet bij te komen, maar bij de passagierskant wel. Motor gestart en duidelijk gefluit hoorbaar. Beetje duwen tegen die kast helpt inderdaad. Langs de onderkant met de hand erlangs en fluit werd veel minder.
Had toevallig nog een rubber strip liggen van een ander project. Die er aan de onderkant en linker zijkant tussen geduwd en het geluid is weg. Nu komende dagen eens aanhoren of het echt opgelost is.
Mooi te horen dat het bij jou (voorlopig tenminste) ook gelukt is! Zoals al gezegd zal ik later ook nog wel even laten weten wat het resultaat is.
Aan de bestuurderskant erbij komen is vanwege de pedalen idd nogal een uitdaging ja, sowieso is het geen fijn klusje maar als dat gefluit weg kan blijven heb ik het er graag voor over.
1983jeroen

Ja mijn hand is ook wel een beetje gehavend nu 😁, maar heb het er zeker voor over als dit de oplossing is.
1983jeroen

Vanochtend geen fluit meer gehoord 🙂
Had hem in de winter altijd op zacht staan zodat het fluitje het minst storend was, maar dan warmt het interieur ook minder snel op.
Nu kan hij weer lekker stil op normaal staan. Helemaal happy 🥳
Oetgrunn

Bericht door Oetgrunn »

Bij mij vanochtend ook lekker stil. Had gister nog een stukje gereden met de radio uit en de airco op auto, ik had toen het idee dat het in z'n algemeenheid ook stiller is geworden, vroeg me soms af of de aanjager wel aanstond. Met de aanjager op handmatig wat standen geprobeerd en ook geen gefluit meer gehoord. Gelukkig van dat irritante geluidje af en mocht het nog weer komen weet ik in elk geval waar ik het probleem moet zoeken.
Laatst gewijzigd door Oetgrunn op 16 nov 2020, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
1983jeroen

👍🏻
Fijn dat je het gevonden hebt.
Heb het ook de garage even laten weten die het toen niet opgelost kreeg. Nadeel voor hen was ook dat ik er in juni was dus de kachel niet hoefde te werken
Oetgrunn

Bericht door Oetgrunn »

Mooi, ik hoop dat wat meer mensen er ook iets aan hebben. Toen ik vanmiddag naar huis reedt viel het me pas op hoe aanwezig dat geluid eerder was, oftewel hoe afwezig en stil het nu was. Eindelijk... :D
1983jeroen

Na een paar dagen durf ik wel te zeggen dat het echt opgelost is nu 🙂
Opvallend inderdaad dat dan de stilte juist opgemerkt wordt
Oetgrunn

Bericht door Oetgrunn »

Hier ook nog steeds stil, geen gefluit nog na vijf dagen woon-werkverkeer. Gelukkig.
Cane

Bericht door Cane »

Ga jullie verhaal en oplossingen eens op mijn gemak een keertje lezen, ook hier vaak een fluitend geluid te horen.
Als ik tijd heb ga ik me er in verdiepen en kijken of ik het ook op kan lossen.
Bedankt voor jullie tips in ieder geval.
Peugeot 308 SW I Allure I Noir Perla Nera I 17 inch Rubis
Peugeot 208 I Blue Lion I Noir Perla Nera
Oetgrunn

Bericht door Oetgrunn »

Cane schreef: 20 nov 2020, 19:09 Ga jullie verhaal en oplossingen eens op mijn gemak een keertje lezen, ook hier vaak een fluitend geluid te horen.
Graag gedaan hoor en als je nog vragen hebt dan stel ze gerust. Tis uiteindelijk dus vrij simpel op te lossen, daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn, alleen niet al te dikke onderarmen of te grote handen is wel handig. :)
1983jeroen

Cane schreef: 20 nov 2020, 19:09 Ga jullie verhaal en oplossingen eens op mijn gemak een keertje lezen, ook hier vaak een fluitend geluid te horen.
Ik heb nog wel wat van die rubber strip liggen die ik er tussen heb gedaan. Mocht ik je ergens mee kunnen helpen, laat maar weten.
Plaats reactie

Terug naar “Interieur (308-T9)”