Problemen puretech 130 pk

Voor alles wat onder de motorkap zit
glenn86
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:27

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor glenn86 » 04 sep 2018, 16:00

Gisteren bij het eerste contact met een andere Peugeot Dealer (bij mijn vorige onbeschofte dealer ga ik niet meer gaan) vernomen dat er sinds mei 2018 een terugroepactie lopende is voor mijn PureTech 130pk motor. Blijkbaar terugroepactie voor de motor ECU.
Peugeot 308 SW Feline PureTech S&S 1.2 130pK 230Nm - BJ 02/2015
Perla Nera Black - Alcantara/TEP - 17" velgen - Denon premium audio - Panoramisch dak - Keyless Start - 230V - alarm - adaptive cruisecontrol - dodehoeksensoren - parkassist - verwarmde zetels met massage

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6268
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor B767-300ER » 04 sep 2018, 16:18

Daar staat het forum al vol mee.
Betreft een NON-Urgente terugroepaktie.

Oftwel wordt uitgevoerd als de auto binnen komt voor onderhoud. Niemand wordt aktief benaderd.

Zie hier:
viewtopic.php?f=107&t=6947

In dit topic heb je overigens zelf al eens gereageerd dus was je er reeds van op de hoogte ;)
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

glenn86
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:27

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor glenn86 » 04 sep 2018, 16:38

Daar staat het forum al vol mee.
Betreft een NON-Urgente terugroepaktie.

Oftwel wordt uitgevoerd als de auto binnen komt voor onderhoud. Niemand wordt aktief benaderd.

Zie hier:
viewtopic.php?f=107&t=6947

In dit topic heb je overigens zelf al eens gereageerd dus was je er reeds van op de hoogte ;)
excuses :-D bedankt voor de link!
Peugeot 308 SW Feline PureTech S&S 1.2 130pK 230Nm - BJ 02/2015
Perla Nera Black - Alcantara/TEP - 17" velgen - Denon premium audio - Panoramisch dak - Keyless Start - 230V - alarm - adaptive cruisecontrol - dodehoeksensoren - parkassist - verwarmde zetels met massage

michel-16v
Berichten: 9
Lid geworden op: 20 mei 2017, 13:46

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor michel-16v » 26 feb 2019, 22:38

Als topic starter meld ik me weer even. We zijn inmiddels een hele poos verder. Motor bleef eigenlijk alsmaar een beetje schokkerig nog optrekken. Tevens kwam het inhouden okok weer terug. Mei 2018 na 2x purren een nieuwe achteras gekregen en weer een software update. Maar ook hierbij geen resultaat. Preventief 98 erin gedaan en had wel het idee dat de motor iets lekkerder liep en reageerde. In de zomer nog de 60k beurt laten doen en toen over het koppelingspedaal begonnen dat enorm kraakte, geen garantie meer (vorig jaar zou er speciaal vet op gegaan zijn en toch kapot). Ik dacht laat maar kraken en was weer ineens over.
Bij 62000k m terug van vakantie viel hij stil (bij toeval voor de deur gelukkig). Uiteindelijk met veel pijn en moeite weg gekregen, de hele straat stonk naar rotte eieren. Auto reed beroerd en wilde soms niet stationair draaien. Na een paar dagen flink trappen werd het weer beter. Wat het nou geweest is geen idee. 2500km gereden en bleef het weer normaal doen. Zodoende de auto ingeruild. En geen Peugeot meer maar een Toyota Auris met 4 cilinder.

Terugkijkend op 3 jaar, 65000km 308: het is een mooie auto, looks afwerking zijn super.
Hij rijd lekker comfortabel, goede stoelen, en veel pit.
Maar technisch een ramp ( of ik had een maandagochtendauto )...
PNL heeft haar best gedaan , heb nooit iets moeten bijbetalen, leenauto altijd gratis gehad.

Groeten Michel

tim106gti
Berichten: 63
Lid geworden op: 02 dec 2015, 09:54

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor tim106gti » 27 feb 2019, 19:23

Echt nergens last van!
Een juweel van een motor, die terecht menig keer bejubeld wordt.
Tot je ook ineens aan de beurt bent...….de 2.0 HDI zelf aangeschaft omdat ik daar veel vertrouwen in had. Sinds deze maand in de 1.2 130 EAT8 gestapt. Rijdt prima maar ergens twijfel ik toch aan de duurzaamheid van deze motorisering. Daarom nu ook bewust voor (operational) lease gekozen. Las afgelopen weekend nog onderstaande. Buiten dat is het verbruik ook eigenlijk schandalig. Met mijn vorige 2.2 reed ik 1 op 12. Met deze 1.2 zit ik op dezelfde waarde.

https://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud ... 1550765076
huidig: 308 SW 1.2 130 EAT8 GT-line, blue magnetic, 02-2019
vorig:308 SW 2.0 HDI GT-line, blanc nacré, 04-2015

jerilo
Berichten: 443
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor jerilo » 01 mar 2019, 21:00

Mooi artikel. Ik roep al een paar jaar dat deze problemen eraan zitten te komen.
Vandaag een 5 jaar oude 208 met 52000km in de werkplaats staan. Hierin ligt de 1.0 L 3 cilinder vti motor.
Foutmelding op cilinder overslag en een hoog olieverbruik. Na compressietest en cilinderlektest was ik er al snel achter. Ook bij deze downsize motor is er al motorslijtage aanwezig bij zo'n lage kilometerstand. Er is al een verlies van 10% wat langs de zuiger en cilinderwand weglekt. Dit is dus al teveel voor de elektronica en zorgt al voor de foutmelding.
Dit word dus ook een revisie van het onderblok. En het gaan er nog meer worden in de toekomst.

Gebruikersavatar
Marcel 308SW
Berichten: 514
Lid geworden op: 12 feb 2014, 19:57
Locatie: Spijkenisse

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor Marcel 308SW » 02 mar 2019, 08:50

Zijn er al 1.2 blokjes die meer als een ton hebben gereden zonder problemen ?

De mijn tikt de 70.000km bijna aan maar nog geen merkbaar vermogensverlies of raar gedrag van de motor. Ik tank wel 98 en rijd regelmatig met de sport stand aan gezien ik een ‘sportieve’ rijstijl heb (niet aso maar trek wel vaak door tot wat hoger in de toeren.

Is dat 1.6 motorblok wat nu in de nieuwe 3008 en 5008 ligt ook het oude 1.6VTi probleem blok wat in de oude 3008/500/308/RCZ lag ?
Peugeot 308SW 1.2THP 130Pk Première (FULL OPTIONS)
- 18" Saphir Grey
- Full LED koplampen
- Electr. lederen stoelen zwart Mistral met verwarming+massage
- DAB+
- Denon
- GT pedalen
- Sport stand
- Keyless Entry
- Dode hoek bewaking
- Panoramadak

Gebruikersavatar
hemi24
Berichten: 527
Lid geworden op: 28 aug 2018, 15:31
Locatie: 9581

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor hemi24 » 02 mar 2019, 09:09

Zijn er al 1.2 blokjes die meer als een ton hebben gereden zonder problemen ?

De mijn tikt de 70.000km bijna aan maar nog geen merkbaar vermogensverlies of raar gedrag van de motor. Ik tank wel 98 en rijd regelmatig met de sport stand aan gezien ik een ‘sportieve’ rijstijl heb (niet aso maar trek wel vaak door tot wat hoger in de toeren.

Is dat 1.6 motorblok wat nu in de nieuwe 3008 en 5008 ligt ook het oude 1.6VTi probleem blok wat in de oude 3008/500/308/RCZ lag ?

Als je kijkt naar de specs zie je dat het een andere motor betreft: boring en slag zijn andere waarden...

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6268
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor B767-300ER » 02 mar 2019, 09:28

De 1.6 is nu een THP.
De andere was een Vti.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

Gebruikersavatar
Doornekamp33
Berichten: 3061
Lid geworden op: 12 feb 2014, 21:04
Locatie: Hoevelaken

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor Doornekamp33 » 02 mar 2019, 09:53

En de THP is nog steeds de zelfde, alleen modificatie of 100 verder, de VTI is vervangen door de 1.2 3 cilinder blokjes.
Groet Peter

glenn86
Berichten: 162
Lid geworden op: 04 okt 2017, 10:27

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor glenn86 » 08 mar 2019, 08:35

Daar staat het forum al vol mee.
Betreft een NON-Urgente terugroepaktie.

Oftwel wordt uitgevoerd als de auto binnen komt voor onderhoud. Niemand wordt aktief benaderd.

Zie hier:
viewtopic.php?f=107&t=6947

In dit topic heb je overigens zelf al eens gereageerd dus was je er reeds van op de hoogte ;)
Ik heb wel een brief gekregen, dus ik ben wel actief benaderd.
Geen idee of de update werd uitgevoerd door de dealer tijdens mijn onderhoud vorige maand.
Peugeot 308 SW Feline PureTech S&S 1.2 130pK 230Nm - BJ 02/2015
Perla Nera Black - Alcantara/TEP - 17" velgen - Denon premium audio - Panoramisch dak - Keyless Start - 230V - alarm - adaptive cruisecontrol - dodehoeksensoren - parkassist - verwarmde zetels met massage

Gebruikersavatar
B767-300ER
Beheerder
Berichten: 6268
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor B767-300ER » 08 mar 2019, 08:54

Daar staat het forum al vol mee.
Betreft een NON-Urgente terugroepaktie.

Oftwel wordt uitgevoerd als de auto binnen komt voor onderhoud. Niemand wordt aktief benaderd.

Zie hier:
viewtopic.php?f=107&t=6947

In dit topic heb je overigens zelf al eens gereageerd dus was je er reeds van op de hoogte ;)
Ik heb wel een brief gekregen, dus ik ben wel actief benaderd.
Geen idee of de update werd uitgevoerd door de dealer tijdens mijn onderhoud vorige maand.
Als je maar lang genoeg wacht komt de brief inderdaad vanzelf. Ook al gemeld in ander topic.
viewtopic.php?f=107&t=7610
Het grote gros is dan al gedaan tijdens de reguliere beurten.

En ik neem aan dat de dealer een en ander bespreekt wat ie gaat doen vooraf en heeft gedaan achteraf. Of pak je de sleutel van het haakje en rij je zo weg?
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

Stinger666
Berichten: 12
Lid geworden op: 08 feb 2016, 23:31

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor Stinger666 » 31 jul 2019, 12:07

Onze problemen met de 1.2 THP 130 PK kun je hier lezen:

viewtopic.php?p=76661#p76661
308 SW GT-Line 1.2 e-THP 130pk zwart

Masimo
Berichten: 104
Lid geworden op: 12 apr 2019, 22:11

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor Masimo » 31 jul 2019, 15:19

Wat is de mening van de experts hier in dit forum over het gebruik van motorreinigingsmiddeltjes als preventie van vervuiling? Ik bedoel dan niet die sapjes uit de bouwmarkt die uit wat simpele oplosmiddeltjes (zoals ethanol, oeioei) bestaan, die zeker meer kwaad dan goed doen.
Bijvoorbeeld, een Tunap 157 of 957, oplosmiddelvrij, dat kort vóór een olieverversing toegevoegd wordt? De expert in het artikel op het AMT- forum gebruikt het bijvoorbeeld.

(Misschien de discussie niet hier voeren, maar in een eigen topic?)
3008 GT-Line Puretech 130 S&S EAT8
Noir Perla Nera

marinus
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 dec 2014, 16:48

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor marinus » 09 aug 2019, 22:15

Wil toch graag reageren op de vraag of er al ervaringen zijn met het 130 pk blok die meer dan 100k achter de rug hebben. Mijn peugeot 308 130pk staat ondertussen boven de 150k en heeft tot op heden geen problemen gehad met uitval etc. Vanaf 100k heel sporadisch problemen gehad met een heel kort inhouden van de motor bij plotseling fel accelereren. Vanaf dat moment zijn de bougies aangepast tijdens een onderhoudsbeurt en tank ik alleen nog bij Shell. Vanaf dat moment ook geen problemen meer gehad. Mijn advies is probeer zoveel bij een leverancier te tanken zodat zich kan optimaliseren op deze kwaliteit. Zeer omdat de motor zeer zuinig afgesteld staat om aan alle milieu eisen te kunnen voldoen. Overigens zit ik op een gemiddeld verbruik van 1 : 19 en ben zeker geen zondagsrijder, het gas gaat erop op de snelweg. :D


Terug naar “Motorisch (308-T9)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast