Problemen puretech 130 pk

Voor alles wat onder de motorkap zit
Gris artense sw

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor Gris artense sw » 05 jun 2017, 20:08

98 tanken en chiptuning nog beter dan wordt alles tenminste afgesteld op jouw motor en niet op het gemiddelde voor alle motoren...
Laatst een stuk zitten lezen op het web van een monteur van een Citroën dealer, hij heeft zijn eigen auto (een DS3 156 pk) laten chiptunen en heeft na 90 K heeft zijn motor nog geen last van vervuiling of andere mankementen. Maar dat zullen ze PSA nooit toe willen geven want dan komen de mensen niet meer met problemen...
Witte 3008 GT-line (130pk met div.optie's)

michel-16v

Berichtdoor michel-16v » 10 jun 2017, 23:06

Zo de 308 heeft weer een paar dagen bij de dealer gelogeerd :D .
De granulaatbehandeling is voltooid. Ik heb even gepraat over het probleem. De reactie van de dealer was dat de brandstof kwaliteit niet de grootste oorzaak was maar een combinatie van het vroeg open gaan van de inlaatkleppen en de egr. Hierdoor komen de uitlaatgassen mondjesmaat terug via de inlaatkleppen met vervuiling als gevolg. Er zit nieuwe software in mijn 308 die het een stuk zou moeten verbeteren. 100% vervuiling tegen gaan doet het niet maar het zou veel beter moeten gaan. We zullen het zien over ander half jaar.

Hij rijd in ieder geval weer een stuk beter.

Verder hebben ze voor de 2e x de schokdempers vervangen ivm een rammel, het stuurwiel ivm kale plekken, het panorama dak ivm kraken gerepareerd en 4 velgen vervangen omdat de blanke laklaag losliet. Wat ben ik blij datie nog in de garantieperiode zit.

Maar gelukkig blijf ik het een mooie auto vinden:
Afbeelding

maartenprins

Berichtdoor maartenprins » 06 jul 2017, 12:45

Ik haak hier even aan, mocht het probleem van de topic starter nog niet opgelost zijn.
Mijn 308SW met dezelfde 1.2 E-THP 130 PK motor is vorige week voor een beurt geweest (KM stand 45.000)

Een van mijn klachten was dat de motor vooral de eerste kilometers na vertrek (koud of warm weer maakt niets uit) nogal zenuwachtig was, inhield en niet netjes liep (leek zo nu en dan op 2 cilinders te lopen).
Ook bij het optrekken door het hele toerenbereik schokte de motor zo nu en dan.

Tijdens de onderhoudsbeurt is de distributieriem en complete koppeling vervangen, hiermee is het probleem volledig opgelost.
Het inhouden is helemaal weg en de motor gaat nu ook netjes door het hele toerenbereik.
De koppeling voelt na vervangen veel "zachter" aan, waar ik in het begin echt heb moeten "leren" om zonder schokken te rijden met deze auto gaat het nu heerlijk soepel.

Over vervuiling is met geen woord gesproken, ik weet dat ik een stevige rijder ben, de toerenteller tikt bij mij regelmatig tegen het rood, maar als ik het zo lees zou dat niet echt helpen tegen de vervuiling.
Ik heb verder geen kritische vragen gesteld hoe het mogelijk was dat dit soort onderdelen al bij 45.000 KM vervangen moeten worden, ik ben allang blij dat ik de auto lease en met een iets geruster gevoel straks richting zuid Italië rij :mrgreen:
308SW 1.2 E-THP 130PK BL Executive

michel-16v

Berichtdoor michel-16v » 15 jul 2017, 22:19

De storing datie een paar seconden schokte en inhield is na de reiniging niet meer terug gekomen. Maar nog steeds looptie niet lekker. Vooral vanaf 3e versnelling als ik hem laat trekken hikt / hapert hij nog steeds. Afgelopen week bij de dealer geweest voor een beurt en nogmaals naar gekeken maar dit zou normaal zijn. Vergeleken met dezelfde auto met ongveer dezelfde km stand en die had dit ook. Als leenauto een 110pk versie en die hikte ook tijdens optrekken.

Ook gezegd over de riem en koppeling maar dat zou niet van toepassing zijn voor mijn auto.
Dus nu zou het normaal zijn dat de pure tech zou hikken tijdens accelereren, brandstofregeling.
Voelen er nog meer mensen dit bij de pure tech? Ik begin me er zachtjes aan toch wat aan te ergeren daar hij het nieuw niet had. Tevens is de "kloenk" in de voortrein dus ook bij andere 308s hoorbaar.
Hij is nu 2 jaar en mijn garantie zit er op.

Evert

Berichtdoor Evert » 20 jul 2017, 10:25

Wat vervelend om te lezen zeg! Met onze vorige 308 (1.6 THP 150) hebben we ook veel gedoe gehad. Inhouden tijdens acceleren, olieverbruik etc. Maar ja, die was ruim 5 jaar ouder dan jouw auto! Is het niet zo dat wanneer je tijdens je garantieperiode deze ' gebreken' constateert dat het onder garantie opgelost kan worden?

Heb trouwens nog wel een paar mooie foto's van voor en na van de granulaatbehandeling, zal deze even opzoeken!

michel-16v

Berichtdoor michel-16v » 02 aug 2017, 22:56

Contact gehad met pnl die zouden er naar kijken maar inmiddels bijna 2 weken verder nog niks gehoord helaas. Granulaat heeft voor 1 storing geholpen, maar weet niet hoeveel vervuiling de mijne had.

ralphb1981

Berichtdoor ralphb1981 » 01 sep 2017, 11:15

Dit probleem gelukkig nog niet ervaren. Ik tank altijd Shell V-Power, vanaf het begin af aan. Af en toe BP-Ultimate.
KM stand is nu ergens rond de 20.000. Nog wel steeds een "klonkend" geluid bij schakelen, maar daar ondervind ik geen hinder van en dealer heeft alles nagekeken maar ziet geen bijzonderheden.
Peugeot 308 GT-Line 130PK april-2016
* GT kleur Blue Magnetik
* Panoramadak
* Achteruitrijcamera & Actieve parkeerhulp
* Keyless Entry & Start
* Driver Sports Pack
* Denon HiFi
* Alarm

Stinger666

Berichtdoor Stinger666 » 09 sep 2017, 21:28

Ik volg dit topic met interesse.

Onze 1.2 130PK heeft af en toe ook wat vreemde trekjes.

De auto is een tijdje terug uitgelezen bij de garage nadat deze op vakantie, 130km/u rijdend op de snelweg, uit het niets begon te bokken.
Toerental omlaag, omhoog, omlaag en wat onverklaarbaar vermogensverlies. Motor ontkoppeld en even vrij laten lopen en het probleem was weg.
Uitlezen gaf geen foutmeldingen.

Hierna alleen maar Euro 98 getankt voor 3 weken en sindsdien niet meer meegemaakt. Nu weer op Euro 95 en voorlopig weer probleemloos.

RIBrunner

Berichtdoor RIBrunner » 09 sep 2017, 22:38

Nou hou ons op de hoogte. Wat is de km stand?
RIB Yamaha and more....

Ankh

Berichtdoor Ankh » 21 sep 2017, 12:54

Even een bericht van mij.
Mijn 308sw met 1.2 130PK hield tussen 2.000 en 3.000 toeren soms in (voor een seconde of 2).

Tijdje geleden is er een nieuwe motorsoftware ingezet (er was een fix voor beschikbaar). Nu bleef het probleem wel aanhouden en de motor schokte voor mijn gevoel wat meer. Dus van de week met de hoofdmonteur rit gemaakt, voelde niets raars. Toch voorgesteld om hem op de bank te zetten en volledig uit te lezen. Hij verwachtte er weinig van.

Einde dag maar opgebeld (had nog niets gehoord) en wat bleek er zat vervuiling in de motor. Moet hem volgende week 2 dagen inleveren en gaan ze de motor dus reinigen. Ben benieuwd!

(overigens gaan ze dan meteen het issue met de krakende achteras fixen, joepie!)

frantic

Berichtdoor frantic » 21 sep 2017, 21:06

Ik had na de 1e beurt het gevoel dat ie het beter deed dan ervoor.
Alsof de verse olie verschil maakt. Ik zou bijna overwegen om om de 10k km de olie te verversen.

Iig nu al bijna een maand maar eens van die 'wonder' premium benzine getankt en ik merk nagenoeg geen
verschil. Bij een koude motor zou je misschien zeggen dat ie het iets beter doet maar verder...
Ook in verbruik maakt het nauwelijks verschil. Ik vind het het dus niet waard om dit te blijven tanken.
Geleid door azijn en dooddoeners.

Gris artense sw

Berichtdoor Gris artense sw » 23 sep 2017, 15:13

Ik tank al BP ultimate vanaf 2001 bij mijn eerste nieuwe Seat Leon turbo. Daarna nog verschillende nieuwe Skoda's gehad(Octavia RS en een Superb 1.8tsi gechipt naar 220pk)
En heb nooit maar dan ook nooit last gehad van ook maar 1verkeerde slag van de motoren. En VAG heeft ook best last van allerlei kwaaltjes zoals vervuiling etc. Ook bij mijn vorige 3081.6thp geen problemen kwa inhouden of iets dergelijks. Dus of het nu wel of niet helpt of volgens velen tussen de oren zit. Ik vind het die 8/9cent meer per liter dubbel en dwars waard voorlopig. Ik tank gewoon het liefst min. Octaan 98. En waar mogelijk nog hoger.
Witte 3008 GT-line (130pk met div.optie's)

glenn86

Berichtdoor glenn86 » 04 okt 2017, 10:33

ik heb exact hetzelfde probleem met exact dezelfde auto en motor!
peugeot 308sw feline met 1.2 puretech 130pk manueel s&s - bouwjaar februari 2015

het probleem heb ik nu al meer dan een jaar en er komt maar geen oplossing.

wat is er ondertussen al gebeurd (binnen garantie):
* testritjes
* update software motor
* nieuwe motorolie/filter
* nieuwe bougies
* granulaatbehandeling wegens zwaar vervuild --> is dit nefast voor de toekomst van de motor?
* nieuwe pakking cilinderkoppen

maar het probleem wordt erger en erger... tegenwoordig bijna dagelijks en zelfs bij gewoon rustig autorijden.

heb gelukkig 5 jaar garantie!
Peugeot 308 SW Feline PureTech S&S 1.2 130pK 230Nm - BJ 02/2015
Perla Nera Black - Alcantara/TEP - 17" velgen - Denon premium audio - Panoramisch dak - Keyless Start - 230V - alarm - adaptive cruisecontrol - dodehoeksensoren - parkassist - verwarmde zetels met massage

RZA

Berichtdoor RZA » 04 okt 2017, 14:36

Vervelend zeg.

Zou idd zo veel mogelijk premium benzine tanken, regelmatig met een goed warme motor flink wat toeren maken, af en toe een flesje Wynns erin doen en met name die zesde versnelling laten voor wat ie is. Zo hou je de boel zo schoon mogelijk. 'Het nieuwe rijden' is vrij funest voor dit soort motoren.
- 3008 GT-Line 1.2 PureTech || 2017 || Noir Perla Nera
- BMW F31 Touring M-Sport || 2018 || Mineralgrau metallic
- Ex: 308 GTi THP200 / 307 SW 2.0 16v Premium

glenn86

Berichtdoor glenn86 » 09 okt 2017, 09:27

Vervelend zeg.

Zou idd zo veel mogelijk premium benzine tanken, regelmatig met een goed warme motor flink wat toeren maken, af en toe een flesje Wynns erin doen en met name die zesde versnelling laten voor wat ie is. Zo hou je de boel zo schoon mogelijk. 'Het nieuwe rijden' is vrij funest voor dit soort motoren.
waarom zouden we dat doen?
op alle papieren van de auto wordt 95 aanbevolen. de auto is dus gekocht met de intentie om 95 te tanken en niet het duurdere 98 dat 20 ct per liter meer kost...
het is aan peugeot om de motor in orde te krijgen en de kosten te dragen.
het is heel simpel om alles naar de klant door te schuiven met het verhaaltje "tank maar 98". dat is naast de kwestie.

hetzelfde met de motorolie: de auto wordt onderhouden door de garage, zeker binnen garantietermijn. zij moeten dan maar "betere olie" gebruiken en dat betaal ik dan wel bij het onderhoud. maar zelf ga ik geen andere olie gebruiken...

en wat voor onzin is het om de 6de versnelling niet te mogen gebruiken? hilarisch dit...
Perla Nera Black - Alcantara/TEP - 17" velgen - Denon premium audio - Panoramisch dak - Keyless Start - 230V - alarm - adaptive cruisecontrol - dodehoeksensoren - parkassist - verwarmde zetels met massage

RZA

Berichtdoor RZA » 09 okt 2017, 10:04

Dat Peugeot de motor op orde moet krijgen en ben ik uiteraard met je eens. Dat dit onder garantie moet gebeuren ook.

De realiteit is echter dat dit kennelijk nog steeds niet het geval is, net als bij de vorige THP motor.

Dus als je je inlaattraject wilt vervuilen zodat je straks steeds voor storingen en granulaatbehandelingen terug kan naar de dealer kan, vooral doen! Persoonlijk ga ik dit soort dingen liever (zo veel als mogelijk) preventief tegen.

En voor wat betreft m'n 'hilarische en onzinnige opmerking' (onderbouw dan tenminste waarom het volgens jou onzin is als je zoiets roept) over de zesde versnelling: als je niet steeds in de hoogste versnelling rijdt heb je een betere flow langs de inlaatkleppen waardoor de kleppen schoner blijven. Dat het 'nieuwe rijden' in een zo hoog mogelijke versnelling met zo min mogelijk toeren niet verstandig is voor moderne motoren dat zullen anderen je ook kunnen vertellen. Ga maar eens met Doornekamp praten.

Maar goed, ik hoop voor je dat ik ongelijk heb en dat je vele probleemloze km's kan rijden.
- 3008 GT-Line 1.2 PureTech || 2017 || Noir Perla Nera
- BMW F31 Touring M-Sport || 2018 || Mineralgrau metallic
- Ex: 308 GTi THP200 / 307 SW 2.0 16v Premium

Jan van Dommelen

Berichtdoor Jan van Dommelen » 09 okt 2017, 11:09

Ben het volledig met glenn86 eens. Je mag toch verwachten van een ervaren autoconstructeur dat hij auto's met motoren aanbiedt die bij gebruik van de voorgeschreven brandstof en motorolie, fatsoenlijk onderhoud en normaal gebruik minstens 200.000 km zonder problemen moeten kunnen rijden !
407 SW XS 2.0 LPG + RT3 + afneembare trekhaak; kleur: Gris Fer; bouwjaar: 2005.

hilten

Berichtdoor hilten » 09 okt 2017, 11:31

Ik heb de 1.6 thp en tank altijd V power dat heb ik trouwens bij al mijn auto,s gedaan
maar of het zal helpen om de motor vervuiling te voorkomen is afwachten,rij er niet zoveel mee is van 3-14 en er staat pas 30000 km op.
En ik gebruik de 6é versnelling alleen boven de 100 km/h en rond de 80 bljf ik in 4,
wat het gebruik betreft zal het niet veel uitmaken.

RonD

Berichtdoor RonD » 09 okt 2017, 12:23

Ik ben in bezit van een THP 1,6 van 12-2013 dit is mijn eerste Peugeot en daar is al een distributieketting in vervangen. Het is triest om te constateren dat de nieuw ontworpen motoren ook last hebben van interne vervuiling.
Nu kunnen wel weer mensen reageren met de opmerking dat andere merken hier ook last van hebben maar dat vind ik te kort door de bocht.
Het minst wat een koper van een nieuwe auto mag verwachten is dat deze betrouwbaar is.
RonD.
Peugeot 308 1.6 THP 125 Premiere, benzine, bouwj. December-2013, model 2014. (85.500.km)

glenn86

Berichtdoor glenn86 » 09 okt 2017, 19:06

Ik ben het in elk geval beu... ik heb mijn 308sw sinds februari 2015 en heb net geen 50000km.
Momenteel heb ik mijn rechtsbijstand aangesproken: overmorgen komt een expert naar de garage om het in detail te bekijken.
Naar mijn mening heb ik een motor uit een serie die fabricagefouten heeft en eis ik een nieuwe motor.

vandaag heeft mijn auto 4x zitten schokken op amper 55km afstand...!

deze problemen probeer ik al meer dan een jaar opgelost te krijgen, maar helaas. nu dan maar via juridische weg.

ps: ik had ook problemen met de torsiebar die heel wat lawaai (metaal op metaal geluid) veroorzaakte bij traag rijden.
dat is eindelijk na veel zagen en lang wachten (meer dan een jaar) eindelijk opgelost binnen garantie.
dat is een algemene storing ... dus een gekend probleem bij Peugeot waarvoor vermoedelijk een terugroepactie bestaat of bestond...

wordt vervolgd ...
Laatst gewijzigd door glenn86 op 11 okt 2017, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Motorisch (308-T9)”