Problemen puretech 130 pk

Voor alles wat onder de motorkap zit
Doornekamp33

Re: Problemen puretech 130 pk

Berichtdoor Doornekamp33 » 09 okt 2017, 19:28

Het grote probleem met de huidige zogenaamde zuinige motoren is de regelgeving, de motoren moeten minder uitstoten en de brandstof moet aangelengt worden met bio troep, dat zijn twee dingen die niet samengaan, je gaat er hoe dan ook problemen mee krijgen als je ook nog eens het nieuwe rijden aanhoud, de boel vervuilt gewoon omdat ten eerste de brandstof niet meer ingespoten word voor de kleppen, en ze dus niet schoongespoeld worden, maar ze worden ook niet warm genoeg om schoon te branden als je laag in de toeren blijft of veel kleine stukjes rijdt.
Neem.daarbij de vuilere brandstof die meer aanslaat als de premium brandstoffen,
tel je gewoon 1 plus 1 op, en heeft niks te maken met een constructie fout, het kan gewoon niet anders om aan de regels te voldoen die Brussel maakt.
Elk merk heeft er last van, zelfs de nieuwe BMW motoren die beter zijn dan de 1.6 THP van Peugeot/BMW die alleen nog door Peugeot word gebruikt, het ketting probleem.is inmiddels wel onder de knie.

@Glen, denk dat je een draak van een dealer hebt, 1 die denk de klant houd vanzelf wel op met zeuren, want jou probleem kan volgens mij zo opgelost zijn als ze het maar erkennen.
En een nieuwe motor hoeft het niet op te lossen, denk dat er iets anders mis is.
Groet Peter

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 09 okt 2017, 19:35

Vervelend zeg.

Zou idd zo veel mogelijk premium benzine tanken, regelmatig met een goed warme motor flink wat toeren maken, af en toe een flesje Wynns erin doen en met name die zesde versnelling laten voor wat ie is. Zo hou je de boel zo schoon mogelijk. 'Het nieuwe rijden' is vrij funest voor dit soort motoren.
waarom zouden we dat doen?
op alle papieren van de auto wordt 95 aanbevolen. de auto is dus gekocht met de intentie om 95 te tanken en niet het duurdere 98 dat 20 ct per liter meer kost...
het is aan peugeot om de motor in orde te krijgen en de kosten te dragen.
het is heel simpel om alles naar de klant door te schuiven met het verhaaltje "tank maar 98". dat is naast de kwestie.

hetzelfde met de motorolie: de auto wordt onderhouden door de garage, zeker binnen garantietermijn. zij moeten dan maar "betere olie" gebruiken en dat betaal ik dan wel bij het onderhoud. maar zelf ga ik geen andere olie gebruiken...

en wat voor onzin is het om de 6de versnelling niet te mogen gebruiken? hilarisch dit...
Noem het hilarisch, noem het dom, noem het onzinnig, maakt allemaal niet uit.

Het zijn enkel en allen wat goedbedoelde tips van een medeforummer die je zouden kunnen helpen. Het zijn kleine factoren die ertoe bijdragen dat dit soort problemen niet voorkomen. Je moet/hoeft er uiteraard niets mee te doen. Het is Gewoon een goedbedoeld advies en naar mijn idee niet nodig zo te reageren. Dat kan je beter in de garage doen (waar je waarschijnlijk alle gelijk van de wereld hebt)
Overigens erkennen de messte dealers het probleem
En lossen het veelal onder coulance op. Ook na de garantietermijn. Wellicht eens langs bij een andere dealer?

Overigens 20ct de liter verschil? Das wel heel erg veel.
Groeten Niels

3008 GT-Line 1.2 THP 130PK (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Mail: Peugeot at xs4all punt enel

glenn86

Berichtdoor glenn86 » 09 okt 2017, 19:42

Vervelend zeg.

Zou idd zo veel mogelijk premium benzine tanken, regelmatig met een goed warme motor flink wat toeren maken, af en toe een flesje Wynns erin doen en met name die zesde versnelling laten voor wat ie is. Zo hou je de boel zo schoon mogelijk. 'Het nieuwe rijden' is vrij funest voor dit soort motoren.
waarom zouden we dat doen?
op alle papieren van de auto wordt 95 aanbevolen. de auto is dus gekocht met de intentie om 95 te tanken en niet het duurdere 98 dat 20 ct per liter meer kost...
het is aan peugeot om de motor in orde te krijgen en de kosten te dragen.
het is heel simpel om alles naar de klant door te schuiven met het verhaaltje "tank maar 98". dat is naast de kwestie.

hetzelfde met de motorolie: de auto wordt onderhouden door de garage, zeker binnen garantietermijn. zij moeten dan maar "betere olie" gebruiken en dat betaal ik dan wel bij het onderhoud. maar zelf ga ik geen andere olie gebruiken...

en wat voor onzin is het om de 6de versnelling niet te mogen gebruiken? hilarisch dit...
Noem het hilarisch, noem het dom, noem het onzinnig, maakt allemaal niet uit.

Het zijn enkel en allen wat goedbedoelde tips van een medeforummer die je zouden kunnen helpen. Het zijn kleine factoren die ertoe bijdragen dat dit soort problemen niet voorkomen. Je moet/hoeft er uiteraard niets mee te doen. Het is Gewoon een goedboeld advies en naar mijn idee niet nodig zo te reageren. Dat kan je beter in de garage doen (waar je waarschijnlijk alle gelijk van de wereld hebt)
Overigens erkennen de messte dealers het probleem
En lossen het veelal onder coulance op. Ook na de garantietermijn. Wellicht eens langs bij een andere dealer?

Overigens 20ct de liter verschil? Das wel heel erg veel.
hier in belgie is 95 een pak goedkoper dan 98 en het prijsverschil kan oplopen tot ca. 20 ct per liter.

ik weet wel dat het allemaal goed bedoeld is, maar de auto is nog in garantie en de dealer/constructeur dient zich aan de garantietermijn te houden... 95 = 95. etc etc.

momenteel ga ik niet bij een andere dealer aangezien dit momenteel een juridisch staartje krijgt.

de dealer kijkt wel om het probleem op te lossen, alleen duurt het allemaal erg lang en wordt het precies op de lange baan geschoven.
ik heb de dealer verwezen naar dit topic en de reactie was: "we gaan nog niets vervangen, we zullen nog maar eens uitlezen". het probleem wordt dus nog steeds niet erkent en dat stoort mij enorm. alsof ik het allemaal aan het verzinnen ben.
Peugeot 308 SW Feline PureTech S&S 1.2 130pK 230Nm - BJ 02/2015
Perla Nera Black - Alcantara/TEP - 17" velgen - Denon premium audio - Panoramisch dak - Keyless Start - 230V - alarm - adaptive cruisecontrol - dodehoeksensoren - parkassist - verwarmde zetels met massage

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 09 okt 2017, 19:52

Ik snap je frustratie laat dat duidelijk zijn.

Maar dan nog voegt het weinig toe om zo te reageren op goedbedoelde adviezen van enthousiaste mede forummers.

Succes met het oplossen van je probleem.
Groeten Niels

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 09 okt 2017, 20:55

Indien het een juridisch staartje krijgt zou ik in jou geval de importeur aansprakelijk stellen, maar dat durft een advocaat van een rechtsbijstandsverzekering meestal niet.

Dus zet vooral door, want dat zou ik ook doen. De tip om naar een andere dealer te gaan van Niels vind ik een prima idee. Heeft niets te maken met wat je juridisch wil gaan doen.
Problemen zijn al jaren bekend bij PN dus als een andere dealer het wel erkend sta je weer sterker in de strijd. Elke dealer kan dit doorgeven aan PN en krijgt dan een vergoeding etc.

Doornekamp33

Berichtdoor Doornekamp33 » 09 okt 2017, 21:49

Denk dat die weinig aan PN heeft, Belgie heeft daar niet veel mee.

En de importeur aansprakelijk stellen heeft in NL weinig zin, daar lachen ze je uit, ze hebben er namelijk in de consumenten recht niks mee te maken, je hebt een overeenkomst met je dealer en die moet het oplossen.
Hoe dat in Belgie zit weet ik niet.
Groet Peter

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 09 okt 2017, 21:52

Volgens het NL consumentenrecht mag je je ook rechtstreeks tot de fabrikant wenden. Het is namelijk een fabrieksgarantie....
In dit geval dus PN.
Groeten Niels

The Sarge
Moderator

Berichtdoor The Sarge » 10 okt 2017, 08:20

Volgens het NL consumentenrecht mag je je ook rechtstreeks tot de fabrikant wenden. Het is namelijk een fabrieksgarantie....
In dit geval dus PN.
Dat was ook mijn gedachte en anders PSA in Frankrijk aansprakelijk stellen. Moet je waarschijnlijk wel een lange adem hebben.
Feitelijk is, volgens het consumentenrecht in Nederland, de verkopende partij aansprakelijk. Dus de dealer/garage in dit geval. Mocht je daar nog steeds buiten worden gesloten......ga je naar de volgende in de keten.

glenn86

Berichtdoor glenn86 » 20 okt 2017, 09:18

Mijn auto stond weer meerdere dagen bij de garage om alweer wat testritjes te doen... *zucht*
Ik heb beslist om mijn auto daar weg te nemen en het probleem te bespreken in een andere Peugeot garage, samen met mijn expert.
Want ik heb het gehad met die testritjes en met de manier waarop ik word behandeld.

Wat wel bizar is: de laatste keer dat ik het had was 9 oktober. Nu al een tijdje niet meer gehad. Bizar, want op 9 oktober had ik het 4x!
Geen idee wat er gaande is met mijn auto... hoop dat er niets achter mijn rug gebeurd is en er hopelijk geen additieven zijn gebruikt om de symptomen te kalmeren.
Perla Nera Black - Alcantara/TEP - 17" velgen - Denon premium audio - Panoramisch dak - Keyless Start - 230V - alarm - adaptive cruisecontrol - dodehoeksensoren - parkassist - verwarmde zetels met massage

Doornekamp33

Berichtdoor Doornekamp33 » 20 okt 2017, 10:57

In dit geval dus PN.
Fabrieks garantie moet je bij PSA zijn, de importeur is een tussen schakel.
Groet Peter

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 20 okt 2017, 21:26

Juridisch gezien is de importeur in Nederland het aanspreekpunt
Namens de fabrikant.
Groeten Niels

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 20 okt 2017, 21:59

Voordeel in NL, PeugeotNL = PSA
Vaak heb je met een extra partij te maken. Hier niet.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 20 okt 2017, 22:16

Juist. In Nederland is PNL de juridische rechtspersoon.
Groeten Niels

glenn86

Berichtdoor glenn86 » 23 okt 2017, 21:06

Daarnet telefoon gekregen van de garage. Nu blijken ze toch iets gezien te hebben met Peugeot.
Volgende week wordt de olieafscheider vervangen en dan nog eens een update van de motorsoftware.

Wat is de functie van een olieafscheider in de 308sw?

glenn86

Berichtdoor glenn86 » 25 okt 2017, 08:13

Niemand die weet wat een "olieafscheider" is in de 308sw?
thx

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 25 okt 2017, 09:53

Zou inderdaad niet weten waar ze het over hebben...
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

marc_blerk

Berichtdoor marc_blerk » 17 nov 2017, 22:19

Vandaag met mijn lease 308SW op weg naar een weekendje weg in Duitsland gestrand.

Motorlampje en Service gingen opeens branden en advies zo snel mogelijk auto stil te zetten.

Omdat we vanuit Tilburg al bijna in Venlo waren, Peugeot Assistance gebeld vanuit de auto en het advies gekregen snel naar de dealer in Venlo te rijden.

Daar is de auto uitgelezen en bleek al snel dat de olie vervuild was.

Deze vervuiling gaat blijkt, door drie steeds fijner wordende filters heen en bij een van de meest toegankelijke filters konden ze zien dat het allemaal flink vuil was. Zeg maar verstopt. Dat heeft tot de melding geleid.

Deze vervuiling is volgens de dealer afkomstig van de distributieriem. Deze zou "splinteren" en deze rommel komt dan allemaal in de olie terecht. Voor een auto van net twee en nog maar 65000km op de teller, vind ik dit al erg snel. Bij deze dealer de derde auto met dit probleem.

Ik mocht niet verder rijden en in de komende week wordt de auto gerepareerd. De distributieriem wordt vervangen, de motor gereinigd en wordt er het een en ander aan filters vernieuwd. Door de garage is een leenauto ter beschikking gesteld en konden wij, weliswaar met een uur vertraging, onze reis voortzetten.

Nu ik hier zo wat aan het lezen ben, heb ik ook gemerkt dat de auto bij optrekken af en toe wat inhield. Niet altijd, maar zo af en toe kwam dat voor. Verder eigenlijk nooit iets gemerkt.

Volgende week maar eens kijken hoe het allemaal vordert...
Laatst gewijzigd door marc_blerk op 20 nov 2017, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Marc

2015 - 2019 308SW 1.2 Puretech 130PK
1998 - 2001 205 Junior 1.1

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 17 nov 2017, 23:15

:? gebruiken ze geen ketting, begeeft de riem het ook gewoon.....

kunnen ze nu echt geen producten meer maken die je niet na 1 jr moet weggooien. :twisted:
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

B767-300ER
Beheerder

Berichtdoor B767-300ER » 17 nov 2017, 23:39

Hai Marc

Welkom op ons forum. Wat een vervelende ervaring heb je maar gelukkig wordt een en ander opgelost.

Zou je de forumregels in acht willen nemen? Hierin staat onder andere dat een voorstelrondje in het daarvoor bestemde topic verplicht is en posten met een tapatalk handtekening niet toegestaan.

Fijne vakantie gewenst!

Groeten Niels
Groeten Niels

glenn86

Berichtdoor glenn86 » 20 nov 2017, 13:03

Niemand die weet wat een "olieafscheider" is in de 308sw?
thx
de olieafscheider vervangen heeft het probleem niet opgelost. dus er wordt verder gezocht.

geen oplossing:
* software updates motor
* motorolie verversen + vervangen filter
* bougies vervangen
* cilinderkoppen zandstralen (granulaatbehandeling) + vervangen cilinderpakking
* olieafscheider vervangen

pfff

Terug naar “Motorisch (308-T9)”