Storingen

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Jerome308

Storingen

Bericht door Jerome308 »

Hallo allemaal,

heb zojuist een peugeot 308sw premiere uit 2014 gekocht. bij testrit (particulier) gaf deze de vaker op dit forum voorkomende storing; ESP/asr/abs en electronische handrem. dit heeft de vorige eigenaar laten maken mij peugeot, asb sensor rechtsachter + naaf/fusee. kosten 600 euro. ook zeggen ze kabel doorgemeten te hebben tot ecu?..bon in mijn bezet en heb garage zelf nog gesproken voordat ik auto werkelijk kocht.
maar je raad het al....inmiddels in mijn bezit en storing komt weer terug.......eerst kon ik bv 200km rijden voordat storing komt en inmiddels binnen 15min....dus wordt erger.

Ik heb veel gevonden op dit forum en zelf maar beetje aan de slag gegaan, ook uitlees apparaat gekocht, daaruit blijkt;
- weer linkssachter sensor storing..logisch?
- hill hold defect

verder doet de parkeerhulp het niet(automatisch parkeren, foutmelding geen communicatie met parkeerhulp ECU, fault in electric power status), en werkt start-stop zeer zelden (vaak alleen 3x eco knipperen).

Ik heb gechecked of sensoren linksachter en rechtsachter niet verkeerdom binnenkomen, maar dit klopt. sensors linksachter los gemaakt en leek schoon....
als storing in auto opkomt tijdens rijden, laten de abs sensore normale waarden (bv 4x100km/h), dus linksachter niet opeens iet anders.
ik heb ook automatische handrem uitgezet, omdat ik daar iets vermoede, maar foutmelding kwam terug.
mijn gevoel is dat je foutmelding kan forceren bij snel accelereren....maar komt soms ook op bij heel rustig rijden..

auto gaat binnenkort naar garage om naar te laten kijken, maar ben heeel benieuwd of jullie met jullie expertise nog iets slims weten! ;)

heel verhaal ;)

thanks alvast,

gr Jerome
RIBrunner

Re: Storingen

Bericht door RIBrunner »

Misschien een gekke reactie (en ook niet veel voorkomend) maar omdat je inmiddels toch al wat zaken hebt bekeken dacht ik het volgende: zitten de originele wielbouten en wel op? En dan specifiek zijn ze niet te lang? Ik heb mee gemaakt dat te lange wielbouten storingen opleveren bij ABS sensoren of deze zelfs stukmaken. Ook de bouten te lang in een magnetische bak laten liggen waardoor ze zelf magnetisch worden kunnen storingen opleveren. Ik weet het, het is ver gezocht maar dacht deel het toch met je...
Mvg en succes
RIB Yamaha and more. viewtopic.php?f=242&t=5200
jerilo

Bericht door jerilo »

Ik volg het verhaal niet helemaal.

In je eerste stuk praat je over dat er onderdelen rechts achter zijn vervangen.
dit heeft de vorige eigenaar laten maken mij peugeot, asb sensor rechtsachter + naaf/fusee. kosten 600 euro.
Vervolgens praat je over "weer" linksachter.
- weer linkssachter sensor storing..logisch?
Je schrijft ook dat je de storing hebt uitgelezen en storing op sensor. Ik zou het fijn vinden als je ook de storingscode had vermeld.
Uit een storingscode en de daadwerkelijke omschrijving kan ik al heel veel informatie halen.

Ik wil je best verder helpen maar dan wil ik graag het VIN nummer van de auto (zonder VIN nummer kan ik niet zoeken) en graag de storingscode.
Jerome308

Bericht door Jerome308 »

hoi, inderdaad moest 2x linksachter zijn.
ik zal Vin code morgen opzoeken. thanks
Jerome308

Bericht door Jerome308 »

hoi jerilo,
ik hoop dat de foutcodes je wat zeggen, want ik heb een redelijk eenvoudig uitlees apparaat gekocht.

U1213 intermittent - fout communicatie ABS /ESP ECU
U1118 intermittent - fout communicatie
C0037 intermittent - wielsnelheid linksachter
B1003 permanent - beveiligde configuratiefout (instrument panel module)
U131D permanent - geen communicatie met parkeerhulp ecu, niet gekenmerkt
U1213 onderbroken - fout in communicatie tussen ecu vd electrische stuurbekrachtiging en de ABS/ESP ECU, niet gekenmerkt
2x keer U1213 dus...

Best een lijstje ;(

thanks alvast...kan ook altijd via PM

gr Jerome
jerilo

Bericht door jerilo »

@Jerome308: ik heb je een PM gestuurd met meer info. Aan jou om dat via dit draadje te delen.

Aan alle andere die mij misschien soms een zeikerd vinden met betrekking op storingscodes, omdat ik daar altijd op hamer.
Regeleenheden worden steeds slimmer, zo slim tegenwoordig dat ze zelf al een hele goede foutcode kunnen neerzetten met betrekking tot de fout die geconstateerd is.
Vroeger had je dus in dit bovenstaande geval de code gekregen C0037 sensor links achter.
Dit kan natuurlijk van alles zijn. Dit noemen wij een algemene foutcode, ga dan maar uitzoeken wat er aan de hand is. Het enigste wat je weet is dat er iets met de sensor links achter aanwezig is maar wat? dat is de vraag.

In dit specifieke geval is de auto ook al best wel slim. Ik heb even gekeken in de lijst met storingscodes en voor de C0037 kwam ik zo al 8 varianten tegen.
- C0037 01 storing circuit (deze kan je vergelijken met de algemene foutcode)
- C0037 11 kortsluiting naar massa
- C0037 12 kortsluiting naar plus
- C0037 2F signaal onjuist
- C0037 62 incoherentie signaal
- C0037 68 probleem met luchtspleet
- C0037 95 onlogische type sensor
- C0037 96 interne storing

Je ziet als de exacte foutcode is uit te lezen, een goede diagnose tester geeft namelijk die combinatie die erachter staat altijd dan is het veel makkelijker om de juiste richting van storing op te gaan. Wil niet zeggen dat de rekeneenheid het altijd juist heeft maar meestal wel en zo worden wij al sneller op een bepaalde richting gestuurd om de fout te vinden.

Jeroen
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

Kan me niet herinneren dat iemand jou een zeikerd heeft genoemd Jeroen.
Zonder codes en een goede diagnose/conclusie kan je niets. Ga vooral mee door.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
MarcelE

Bericht door MarcelE »

In de jaren 70 heb ik op de LTS ook autotechniek gehad. Kon je nog een redelijk eind mee komen. Nu moet je volgens mij ICT gestudeerd hebben om een auto te repareren. :D
Gegroet, Marcel E

308SW Blue Lease Premium 1.2 PureT 130 eat8
Gris Artense + Lederen Premium zetels + stoelverwarming + Oris afneembare trekhaak + hulpveren + luxe kentekenplaten

Peugeot verleden:
308SW BlueHDI Premium 1.6 120pk, 11-2014/4-2018
jerilo

Bericht door jerilo »

Peugeot-5008 schreef: 21 apr 2021, 10:21 Kan me niet herinneren dat iemand jou een zeikerd heeft genoemd Jeroen.
Klopt was ook als grapje bedoelt. Thuis word het nog weleens tegen mij gezegd, "komt die zeikerd weer met zijn foutcodes" maar achteraf moeten ze mij dan wel weer gelijk geven. Omdat ik altijd maar hamer op juiste diagnose en juiste foutcodes.
MarcelE schreef: 21 apr 2021, 10:25 In de jaren 70 heb ik op de LTS ook autotechniek gehad. Kon je nog een redelijk eind mee komen. Nu moet je volgens mij ICT gestudeerd hebben om een auto te repareren. :D
Klopt, ik voel mij ook steeds meer een ICT'er. Zonder goede diagnoseapparatuur en de juiste schema's en documentatie kom je echt niet ver meer. Ik ben soms al ruim een uur bezig om alles bij elkaar te sprokkelen aan informatie hoe een systeem in elkaar steekt voordat ik uberhaupt al iets aan een auto hebt gedaan. Kennis en informatie is heel belangrijk voor ons. Als je daarin niet blijft investeren als universeel dan ga je het ook niet meer volhouden.

Verder maar weer ontopic. Ben benieuwd wat hieruit gaat komen, als ik iets mag vermoeden denk ik aan een kabelboom ;)
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Nou dan zeg ik het maar, Jeroen, ik vind je wel een zeikerd met die codes, maar je hebt ze wel nodig om je werk goed te doen.

Hehe, het hoge woord is er uit, eerste is niet voor niks met een knipoog.
Groet Peter
Jerome308

Bericht door Jerome308 »

thanks Jeroen voor je hulp,

het is wat duidelijk geworden, maar blijft behoorlijk gevoelig allemaal...

gr Jerome
jerilo

Bericht door jerilo »

Ik kan jullie melden dat oorzaak gevonden en opgelost is. Althans de 308 is vandaag storingsvrij opgehaald. De praktijk zal het compleet bewijzen of alles goed blijft gaan. Wij kunnen nooit helemaal de praktijk nabootsen hoe er met de auto omgegaan word. Maar na 2 lange proefritten is de storing niet meer teruggekomen.

Wat het geweest is laat ik aan de topicstarter Jerome308 over om dat uit te leggen.

Ik kan wel vertellen dat het mij veel hoofdpijn en hoofdbrekens heeft gekost inclusief 6 dagen zoeken. Het was geen doorsnee storing.

rick
Moderator

Bericht door rick »

6 dagen zoeken? :?

Dan denk ik dat jij beter kan uitleggen wat je gedaan hebt dan TS ;)

Topper dat je wel iets gevonden hebt
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Word tijd voor een speurhond Jeroen, jeetje na 1 dag zou ik het al opgeven.
Groet Peter
jerilo

Bericht door jerilo »

@rick: Ik wil de eigenaar niet voorbij lopen, misschien vind Jerome308 het leuker om het zelf te melden. En ja er waren inderdaad 6 dagen voor nodig voordat we het compleet in beeld hadden gebracht wat er nu precies gebeurde tijdens de storing. Moet er ook bij zeggen dat de storing niet altijd naar boven kwam tijdens een proefrit. Vooral in de ochtend gebeurde er niks. Zit en rijd je dan met alle apparatuur in de auto gebeurt er niks :o
Maar uiteindelijk een mooie opname kunnen maken en vanuit daaruit zijn we gaan beredeneren over het hoe en waarom.
Reparatie was sneller kan ik je vertellen :D
Maar dat zal vast nog wel vermeld gaan worden hier.

@Doornekamp33: Dat is misschien mijn kracht, mezelf vast bijten in een probleem/storing. Het komt erin dus het kan ook opgespoord en opgelost worden. Uiteraard kunnen wij nooit al die dagen/uren doorbelasten. Wij kijken dan als alles opgelost is naar het totaal plaatje en maken vanuit daaruit de rekening op. En ja er zullen heel veel uren voor ons zijn maar wij noemen dat leer-uren. En ook die leer-uren zijn voor ons heel nuttig.
Het gaat erom dat de klant/eigenaar (hopelijk) tevreden weer met de auto kan rijden.
Nu nog 4 dagen werken waarvan er 2 aan een 1.6 THP (reiniging, turbo, katalysator en olielekkage) :shock: en dan vanaf vrijdag 2 weken vakantie. Even bijkomen en mijn hoofd weer even leeg maken voor de volgende storingen.
cortrans01

Storingen

Bericht door cortrans01 »

Geniet van je vakantie Jeroen
Gr. Cor
3008-II Allure Blue Magnetic, 1.6 E-THP (165 pk), AET 6, alarm, Keyless entry en start, Peugeot Connectie Nav. Incl. DAB+, Draadloze telefoonlader, Mirror Screen, afneembare trekhaak, verwarmbare voorruit, Visoppark 2
www.beroepschauffeurs.com
mehtevaschino

Bericht door mehtevaschino »

Denk dat Jerome308 niet meer on-line zal gaan komen. Laatste keer dat hij on-line was op forum 5 Mei.
rick
Moderator

Bericht door rick »

Die is op dit moment aan het genieten van zijn storingsvrije Peugeot.

Die komt echt wel weer terug... :mrgreen:
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
jerilo

Bericht door jerilo »

Ik weet dat hij op vakantie is deze week.
jerilo

Bericht door jerilo »

Vandaag een bericht gehad van Jerome (topic starter) met de blije mededeling dat de 308 nog steeds storingsvrij is.

Ik mag ook het hele verhaal neerzetten hoe ik uiteindelijk bij de oorzaak ben gekomen. Jerome zal later nog een kort bericht neerzetten.

Hoe begin je aan zo'n storing zullen een hoop zich afvragen.
Heel simpel eerst beginnen bij de basis, en dat blijft toch uitlezen en ALLE storingen noteren of uitprinten. Soms kan er dus een storing tussen zitten waarvan je denkt "dat zal wel niks zijn".
Dat zijn voor ons juist de belangrijkste storingen.
In dit geval hadden we een storing in de stuurbekrachtiging, de U131D - geen communicatie met parkeerhulp
De stuurbekrachtiging en parkeerhulp zitten in een soort CANBUS netwerk met nog meer rekeneenheden. Maar alleen de stuurbekrachtiging heeft geen communicatie alle andere wel met de parkeerhulp. Parkeerhulp werkt ook gewoon alleen het automatisch inparkeren werkt niet.
Deze storing zit daadwerkelijk in de stuurbekrachtigings ECU en hebben we laten zitten.

Er werd de volgende info nog gegeven wat voor ons enorm belangrijk was.
- het ECO lampje knipperde veel en start/stop werkt niet
- de motor is 55000km geleden vervangen (zal wel door de distributie komen ;) )

Ben begonnen om de accu te testen. Deze had nog maar 65% capaciteit en was aan vervanging toe na 7 jaar.
Toestemming voor nieuwe accu werd gegeven. Deze vervangen en opnieuw ingeleerd. Daarna waren er weer een aantal storingen verdwenen.

We hebben nu dus nog de volgende storingen:

Motor ECU
- U1213 intermittent - fout communicatie ABS /ESP ECU
- U1118 intermittent - fout communicatie

ABS/ESP
- C0037 62 intermittent (onlogisch signaal) - wielsnelheid linksachter

Oké dan ga ik alle nodige informatie zoals elektrische schema's en de werking van het systeem bij elkaar zoeken zodat ik weet hoe het systeem werkt en denkt. Denk bijvoorbeeld wat voor soort signaal ik kan verwachten van de sensor. Het gaat hier om nieuwe types ABS sensoren.
Verder waren er nog een paar TSB's beschikbaar met betrekking tot de storing C0037. Het ging hierbij om beschadigen van de kabelboom onder de achterbank en wielkast. Dit was bij deze auto niet aan de orde. ABS sensor en wielnaaf waren door de dealer vervangen en kabelboom gecontroleerd.
Ik heb het nogmaals gecontroleerd maar kon inderdaad geen beschadigingen vinden, konden we afstrepen van het lijstje.
Daarna hebben we gecontroleerd of alle rekeneenheden up to date met de laatste beschikbare software. Ook dit was aan de orde, gelijk de telecodering gecontroleerd of alle parameters nog goed stonden maar ook dit was in orde.

Dan hebben we alle basis punten uitgevoerd en gaan we maar eens metingen uitvoeren. Onder de achterbank zit een grote doorvoerstekker waarin ik heel mooi mijn meetpennen kon bevestigen van de scope om een opname te maken van de signalen van de ABS sensoren aan de achterkant.

Dus scope op de bijrijdersstoel geïnstalleerd, meetpennen in de stekker en rijden maar totdat de storing erin komt en dan de opname stop zetten en bij terugkomst de opname frame voor frame gaan bekijken.
Zoals je kan zien in de plaatjes hieronder gaat het inderdaad niet goed met het signaal van de linkerkant.
De gele lijn is de 12V voeding ABS sensor linksachter.
De rode lijn is het signaal wat de ABS sensor linksachter afgeeft.
De groene lijn is het signaal wat de ABS sensor rechtsachter afgeeft, dit ter controle en refentie.
Zoals je kan zien is er elke keer een enorme "ruis" te zien. Op alle lijnen is deze te zien en elke keer na zo'n ruis ging de sensor linksachter de mist in. Of hij vergat een signaal af te geven of ze kwamen te kort op elkaar. Nu begrijp je ook de omschrijving van de storingscode. De ABS/ESP ECU ziet wel een signaal maar is voor hem onlogisch en niet wat deze verwacht te zien.

Afbeelding
Afbeelding

Ook heb ik het CANBUS signaal in beeld gebracht omdat er storingen in zaten die te maken hadden met de communicatie. CANBUS word gebruikt tussen diversen rekeneenheden om met elkaar te communiceren en praten.
Hieronder zie je een CANBUS signaal. Aan de linkerkant zie je een normale boodschap van een rekeneenheid en aan de rechterkant zie je een boodschap tussen de ruis door dit hoort niet.

Afbeelding

Oké er gaat dus echt iets mis maar wat?
In het achterhoofd genomen dat de motor is vervangen ben ik begonnen om de kabelboom onder de motorkap te controleren op beschadigingen. Maar hierin kon ik ook niks vinden.

Maar toch is die "ruis" is niet goed en ik ben mij daar eerst op gaan focussen.
Om te beginnen maar eens een simpele opname gemaakt van de 12V boordnetspanning gemeten over de accu heen, rode lijn (gele lijn is in dit geval niks). Zoals je kan zien is hierop dus ook de ruis te zien. Deze is hier minder omdat de accu een buffer is.
De ruis is ook continu op dezelfde afstand van elkaar dat was ook vreemd.

Afbeelding

Oké er is iets wat de boordspanning in de war schopt. Het was ook bij stationair draaiende motor.
Dan begin je componenten uit de sluiten. In dit geval kon ik snel de dynamo loskoppelen maar dit was niet de oorzaak.
Dan kan ik nog snel de injectoren testen met de scope maar ook deze waren niet de oorzaak. Waarom de injectoren denk je. Dit zijn piëzo-injectoren en die leveren een hele spanning.

Daarna waren de bobines aan de beurt. Daarbij kwam ik 1 bobine tegen die van een ander merk was en de stekker helemaal geoxideerd. Dit eerst hersteld met stekker reparatie en nieuwe OEM bobine.

Afbeelding
Afbeelding

Toen de ontstekingsbeelden in beeld gebracht, en wat denk je hier zag ik waar die ruis vandaan kwam.
Groen is de 12V boordspanning nog steeds gemeten over de accu heen met de ruis duidelijk te zien.
Rood is ontsteking van bobine cilinder 1
Blauw is ontsteking van bobine cilinder 2
Geel is ontsteking van bobine cilinder 3
Je ziet duidelijk dat bij de ontsteking van de bobine 2 en 3 elke keer plaatsvind op het moment dat de ruis ontstaat. Bij bobine cilinder 1 is het vele malen minder.

Afbeelding

Hoe kan dit wat kan de oorzaak zijn?
Dan komt het schema lezen om de hoek kijken. Onder het genot van een lekkere boterham eens rustig naar het schema kijken en toen zag ik iets opvallends.
Bobine cilinder 2 en 3 hadden hetzelfde massapunt. En bobine cilinder 1 heeft een eigen massapunt.

Dussssssss kijken of dit de oorzaak kan zijn. Luchtfilterhuis verwijderd en daaronder zitten de 2 massabouten waarmee de draden van de bobine verbonden zijn. En zoals de foto laat zien zaten deze los. Vermoedelijk na de motor wissel vergeten vast te zetten.

Afbeelding

Na het vastzetten van beide massaboutjes nogmaals een opname gemaakt van de ontsteking om te kijken of dit effect heeft gehad.
En jawel alle ruis was verdwenen en de 12V voeding was weer stak.

Afbeelding

Daarna de signalen van het CANBUS gecontroleerd en ook hierin was alle ruis verdwenen en alle boodschappen waren weer duidelijk.

Afbeelding

Maar ja was dit ook de oorzaak van de ABS storing.
Dus scope weer geïnstalleerd en rijden maar. Hierbij heb ik geen storingsmelding meer gekregen.
En hieronder 2 opnames van de signalen links en rechts. Je ziet totaal geen ruis/verstoring meer te zien en de signalen volgen elkaar weer keurig netjes op.

Afbeelding
Afbeelding

Auto weer netjes dicht gebouwd en zelf nog een lange proefrit gemaakt zonder storingsmeldingen.

Maar waardoor werd die verstoring nu veroorzaakt. Omdat de bobine geen goede massa had van het motorblok haalt deze zijn massa ergens anders vandaan. In dit geval vanuit de motor ECU. Deze kan hier niet goed tegen en veroorzaakten de ruis op de CANBUS en verstoort het de boordspanning.
Maar waarom dan een ABS storing. Dat blijft voor ons ook een raadsel, zeker omdat de sensor rechts nergens last van had.

Waar 2 vergeten massaboutjes al niet kan veroorzaken :lol:

En zoals ik al schreef heb ik hiervoor 6 dagen nodig gehad. Nu is het uiteraard niet zo dat ik heel de dag bezig ben aan zo'n storing. Tussendoor laat ik het ook wel eens even los en doe ik eerst wat anders. Maar moet zeggen deze was niet eenvoudig en vergde veel energie.

Jeroen
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (308-T9)”