Trillen na bandenwissel?

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
rick
Moderator

Re: Trillen na bandenwissel?

Bericht door rick »

Als het alleen bij deze set wielen optreed en niet bij de andere set heeft het geen zin om de auto te laten controleren.

Ga je zaken aan de auto wijzigen tov de wielen zit je straks weer met trillingen met de andere set wielen.

Het was even goed, dus ligt het m.i. niet aan de auto

Klikt misschien vergezocht, naar zijn de velgen niet gewoon zwak waardoor ze bij een drempel oid minimaal vervormen?

Ga op zoek naar een mooi andere set, en verkoop deze zoals je voorganger ook heeft gedaan.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

mehtevaschino schreef:Je kan misschien naar http://karelsenbanden.nl/ (Soest) daar opnieuw laten balanceren met geavanceerd balanceer machine Hunter GSP 9700 daar kan je puur uitsluiten dat met je huidige banden/velgen niks aan de hand is.

Zo hunter kan namelijk hoogteslag meten van je banden en eventueel corrigeren/optimaliseren op je velg.

Als dat is uitgesloten dan zit het toch mogelijk in je onderstel.
Heb jij aandelen in Karelsen, ik kwam er altijd tot ze naar het Industrie terein in Soest verhuisden.
Van een leuk gezellig en goed bandenzaakje met schappelijke prijzen en simpel binnenvallen en geholpen worden en lekker achteraf, werd het een dertien in dozijn bedrijf met dito prijzen. Geen reden meer om voor om te rijden.
Groet Peter
1983jeroen

Bericht door 1983jeroen »

De trilling was ook met de originele zomerwielen merkte ik toen ik daar tijdelijk op terug was gegaan.
Omdat wel altijd bij dezelfde snelheid is, maar lang niet altijd merkbaar is moet er toch wel meer aan de hand zijn.
De trilling valt het meest op tussen de 105-110 op de teller.
Soms gaat het al weg als ik even lichtjes met het stuur heen en weer beweeg.

Dat het even goed leek komt omdat de eerste paar honderd kilometer op de snelweg na de uitlijning en balanceren met de caravan waren.
Dan is het weggedrag natuurlijk toch al anders. Meer druk op de achterkant en wat minder op de voorkant.
308 Active 1.6BlueHDI (gechipt naar 150Pk)
rick
Moderator

Bericht door rick »

1983jeroen schreef: 14 dec 2020, 21:07 ....Gisteren winterbanden gemonteerd en merk nu juist hoe rustig hij weer rijd....
Ik lees niets over een caravan of originele zomerwielen?

Als de auto op 1 set (welke dan ook) prima rijdt, ligt het niet aan de auto.

Iets wiebelen aan het stuur zal altijd het trillen verminderen omdat er andere krachten op de banden/wielen komt.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
1983jeroen

Ik snap het ook echt niet.
Vandaag 150km gereden en eigenlijk nergens last van gehad.
rick
Moderator

Bericht door rick »

Als de wielen / banden / profiel gewoon gevoelig op bepaalde structuren van het wegdek zijn, dan is het:
Leer ermee leven.....

Of het is hetzelfde als dit topic
viewtopic.php?f=107&t=11490
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
MarcelE

Bericht door MarcelE »

Ik zit deze string te lezen en ineens herinner ik me iets. Bij mijn vorige 308 had ik na een bandenwissel ook wat last van trillen, nu zo een 5 jaar geleden. (Weet dat ik een leaseauto heb, waarbij de banden van de velg afgaan bij de wissel. Ik heb dus geen compleet set banden met velgen.)

Na een wissel, weet niet meer of het ZO/WI of WI/ZO wissel was, had ik dus ook een trilling op de snelweg. Toen ik terugging om de bouten te laten natrekken (dat moest toen nog na 150 a 200km) heb ik het gemeld. Ze hebben toen mijn voorbanden opnieuw op de velg gemonteerd, en toen was het over.

Geen idee of dit de oorzaak/oplossing is. Schoot me ineens in mijn gedachte.
Gegroet, Marcel E

308SW Blue Lease Premium 1.2 PureT 130 eat8
Gris Artense + Lederen Premium zetels + stoelverwarming + Oris afneembare trekhaak + hulpveren + luxe kentekenplaten

Peugeot verleden:
308SW BlueHDI Premium 1.6 120pk, 11-2014/4-2018
1983jeroen

Volgende week gaan ze verder zoeken naar de oorzaak 🤞🏻
1983jeroen

Gisteren de auto weer na laten kijken. Alles aan de ophanging lijkt in orde. De conclusie is dat om een of andere reden de combinatie van de bredere banden en mijn auto niet lekker werkt.

Helaas heb ik m'n orginele 16 inch velgen verkocht toen alles goed leek te zijn met deze 17 inch set 🙈

Nu maar weer opzoek naar een nette andere set dus.
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (308-T9)”