Chiptuning en EGR klep laten wegschrijven

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Mannappie

Chiptuning en EGR klep laten wegschrijven

Bericht door Mannappie »

Vanwege de vervuilingsproblemen met deze motor denk ik erover om de ECU te laten tunen en tevens de EGR-klep te laten wegschrijven.

A) Het levert meer koppel en vermogen op (handig bij het trekken van caravan).
B) EGR klep (en foutcode's) wegschrijven betekent geen herverbranding en dus geen vervuiling meer van het inlaatspruitstuk.
C) Zou tevens positief zijn voor het brandstofverbruik.

Wie heeft hier ervaring mee?

edit:
Lekker handig van mij om te denken dat jullie de motor wel kunnen raden.... Het betreft hier de 1.6 THP 155 automaat GT. Schijnt standaard 157PK onder de motorkap te hebben. Recent (< 3 wkn) heeft het inlaatspruitstuk een granulaatbehandeling ondergaan en heeft de motor een nieuwe distributieketting gekregen.
mehtevaschino

Re: Chiptuning en EGR klep laten wegschrijven

Bericht door mehtevaschino »

Dat kan je mogelijk misschien doen maar THP motoren heeft alleen meer issues dan vervuiling met inlaatklep.

Beste is gewoon probeer zo vaak mogelijk met E5 brandstof te tanken. En natuurlijk een goed gevulde portemonnee beschikbaar houden zodra je in een THP voertuig blijft rijden.
Rick
Moderator

Re: Chiptuning en EGR klep laten wegschrijven

Bericht door Rick »

Mannappie schreef: 20 jun 2022, 12:21
edit:
Lekker handig van mij om te denken dat jullie de motor wel kunnen raden.... Het betreft hier de 1.6 THP 155 automaat GT. Schijnt standaard 157PK onder de motorkap te hebben. Recent (< 3 wkn) heeft het inlaatspruitstuk een granulaatbehandeling ondergaan en heeft de motor een nieuwe distributieketting gekregen.
daarom is het even voorstellen topic verplicht, die info kan een ieder dan zelf even opzoeken als je het vergeet te melden zoals nu ;)

Als antwoord op (een deel van) je vraag: THP motor heeft geen EGR klep

Zie deze discussie: viewtopic.php?f=135&t=6470
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (3008-I)”