Ervaringen met 1.6 VTi-motor in 3008-I

Voor alles wat onder de motorkap zit
royp

Ervaringen met 1.6 VTi-motor in 3008-I

Berichtdoor royp » 09 feb 2020, 02:21

In het 5008-I gedeelte van het forum zijn ervaringen besproken met de 1.6VTi-motor.
Ik heb daar ook een reactie geplaatst.
Berichtdoor royp » 04 jan 2020, 13:16

Mijn 3008 verbruikt 1 liter olie op iets meer dan 2000 km. Ik rijd momenteel ca 17000 km per jaar.
1x per jaar worden olie en filter ververst. De laatste 2 jaar heb ik daarbij een motorflush laten doen.
Ik laat dit alles door mijn Peugeotgarage doen.
Ik heb een Peugeotcard waarmee ik, tussen de jaarlijkse beurten, gratis de olie kan laten bijvullen (naast andere voordelen van de card).
Ik gebruik 5W30 olie en niet 0W30. De laatste is erg dun en geeft een hoger olieverbruik.
Zoals in mijn eerder commentaar heb ik me bij het hoge olieverbruik neergelegd.
Niettemin doe ik nog één poging om te laten bekijken of het verbruik toch niet minder kan.
Daartoe heb ik volgende week een afspraak met forumlid Jerilo van JWA in Oud-Beijerland.
Hij gaat eerst een inwendig onderzoek doen met een endoscoop.
Dat inwendige onderzoek is in 2 etappes verricht. Ook is er een compressiemeting gedaan.
Het resultaat vond ik behoorlijk schokkend voor een motor met ca 105k aan kilometers op de teller.
Er waren forse beschadigingen aan de wanden van alle cilinders in de looprichting van de zuigers.
Deze liepen dwars op de (normale) horizontale sporen van het honen. In één cilinder was een plasje olie te zien op de zuiger.
Er waren ook corrosieputjes en verglazing in de wanden te zien.
Wonderlijk genoeg was de compressie in alle cilinders goed, zo rond de 12,5 bar.
Het was duidelijk dat er iets mis is met de zuigerveren, met name met de olieschraapveren.
Bij het functioneren van de motor en bij het rijden was hier nog niets van te merken. Het enige was het hoge olieverbruik.
De kans dat het binnenkort erg fout gaat (bijv. vastlopen) is behoorlijk groot.
Wat moet je met zo'n gegeven doen?
De auto zo snel mogelijk van de hand doen en doen alsof je van niets weet? Wat koop je er dan voor terug?
Na veel wikken en wegen en met advies van Jerilo heb ik besloten om de motor te vervangen door een gereviseerde 1.6VTi.
Ik weet namelijk wat ik aan de rest van de auto heb. Ik heb diverse zaken aangepast en de auto bijna helemaal naar mijn wensen gemaakt.
De nieuwe motor is gereviseerd volgens de wensen van Jerilo, o.a. met verbeterde zuigers en zuigerveren en met een gemodificeerd kleppendeksel waardoor er minder olieverlies is vanuit de carterventilatie. Ook is de distributieketting nu een verbeterde versie van Febi-Bilstein.
De kosten van de hele operatie is vergelijkbaar met het bedrag dat ik bij zou moeten leggen voor een andere auto, waarvan ik de ins en outs ook niet weet. Verder heb ik er moeite mee om iets te verkopen of in te ruilen waarvan al duidelijk is dat een nieuwe eigenaar daar over niet te lange tijd erg verdrietig van wordt.
De komende week wordt de motorwisseling uitgevoerd.
Jerilo is van plan om de cilinderkop te verwijderen en verder onderzoek te doen naar conditie van zuigers, veren en cilinderwanden.
Misschien zal hij daar later in dit forum nog verslag van doen.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V

jerilo

Re: Ervaringen met 1.6 VTi-motor in 3008-I

Berichtdoor jerilo » 09 feb 2020, 14:21

Ik ben mij al geestelijk aan het voorbereiden voor de megaklus van de motorwissel ;)

Ik ga zeker de cilinderkop verwijderen om de beschadigingen in de cilinderwand goed te bekijken met mijn ogen ipv met een camera. En ik denk er nog over om het carter en krukas ook te demonteren om de zuigers en zuigerveren te beoordelen om te zien of hier inderdaad echt iets mis mee is waardoor die groeven zijn ontstaan.

Gr,
Jeroen (jerilo)

Terug naar “Motorisch (3008-I)”