Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel 3008 GT
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:40

Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Michel 3008 GT »

Ik vroeg me af of bij de 3008 (misschien ook andere modellen) met de EP6CDT motor, er veel oxidatie zit op de ingaande koelvloeistofleiding van de turbo?

Bij mijn auto (2011, 135.000 km) ziet de leiding er inmiddels erg slecht uit. Er lijkt zelf ook olie van af te komen (dik en zwart) echter is het de koelvloeistofleiding.

Ik heb overigens ook de buis richting de intercooler los gemaakt en zag toch wel veel vettigheid (olie) aan de binnenzijde. Geen idee hoe lang de turbo gemiddeld mee hoort te gaan maar ik ga nu binnenkort preventief alles vervangen en meteen upgraden (twee vliegen in één klap).
Peugeot 3008 1.6 THP GT van feb 2011
THP Tuning
Huidige aanpassingen: RVS downpipe, FMHP207, BOV, re-map
in progress: Turbo upgrade, Seat Ibiza Cupra IC upgrade, re-map
Gebruikersavatar
Michel 3008 GT
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:40

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Michel 3008 GT »

Nog een aanvulling...

Ik kreeg vanochtend de melding 'storing in de motor, laat dit verhelpen'. Uitgelezen en is een P0420, Efficiëntie katalisator onder de minumumwaarde.

Ik las over de kwaliteit van de katalysator, maar vroeg me af of het ook kan komen door mogelijk aanwezigheid van olie (er komt af en toe wat blauwe rook uit de uitlaat).


Nu ik de turbo ga vervangen, wil ik het meteen goed aanpakken. Met ander woorden, welke zaken kan ik het best meteen (preventief) mee vervangen?
Peugeot 3008 1.6 THP GT van feb 2011
THP Tuning
Huidige aanpassingen: RVS downpipe, FMHP207, BOV, re-map
in progress: Turbo upgrade, Seat Ibiza Cupra IC upgrade, re-map
FNale
Berichten: 436
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:27

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door FNale »

1 Betreft de olie op de koelvloeistof leiding op de turbo de olie toevoer zit er toch naast? lekt die?
2 Turbo/leidingen zijn altijd een beetje vettig van binnen komt door de carter dampen maar dat is meer een waas (geen dikke drap) zie foto eronder dit is al bij 25K bij het vervangen van de luchtfilter even een doekje doorheen gehaald bij de mooie K04 pro Turbo :mrgreen: .
3 Kan ook een verkeerde waarde zijn van de tweede lambda sensor he voordat je straks meteen een kat op de kop ga tikken. maar ik zie net dat je een andere downpipe heb? heb je een HF Kat als dat zo is kan je hem beter uit laten programmeren bij je remap.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door FNale op 18 nov 2020, 16:35, 1 keer totaal gewijzigd.
308 Gti 270 Facelift / Milltek / AP 1
Gebruikersavatar
Michel 3008 GT
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:40

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Michel 3008 GT »

Bedankt voor je reactie.

Het betreft de leiding met die 90 graden knik er in (onderdeel 037956).

Er zit inderdaad al een RVS HF katalysator op, bij het uit programmeren worden de waarden wat opgerekt zodat er geen foutmelding ontstaat? En hoe verloopt dit verder bij de APK dan? Geen issue, want er is immers geen fout geregistreerd?

Ik ga de turbo van een 207 RC monteren, dus ik doe een upgrade van EP6CDT naar EP6DTS.
Peugeot 3008 1.6 THP GT van feb 2011
THP Tuning
Huidige aanpassingen: RVS downpipe, FMHP207, BOV, re-map
in progress: Turbo upgrade, Seat Ibiza Cupra IC upgrade, re-map
FNale
Berichten: 436
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:27

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door FNale »

Die je nu aangeeft is een olie leiding is die zwart of de koelvloeistof leiding.?

De waarden worden inderdaad aangepast bij een remap ik weet niet wat ze precies aanpassen.
Bij APK deden ze vroeger een viergastest hier moet die wel doorheen komen namelijk als je kat gewoon werkt moet dit geen probleem zijn.
Ik weet niet wat de huidige regels zijn maar meestal doen ze pas iets als er een lampje brand. Misschien kan iemand hier op het forum wat over zeggen.

Ik wist niet dat er een verschil in turbo was tussen de 150/175.
ik dacht alleen intercooler (sowieso bij de RC) iets anders waardoor de intaketemp omlaag gaat en de druk iets omhoog kan.
Als die nog goed werkt zou ik alleen de intercooler doen en dan een goede remap erop bij Bryan op de dyno (AP Tuning)
Turbo is best kostbaar.
308 Gti 270 Facelift / Milltek / AP 1
Gebruikersavatar
Michel 3008 GT
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:40

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Michel 3008 GT »

in de Werkinstructie staat: 'ingaande koelleiding (8) van de turbocompressor'. Helaas kan ik geen foto hier toevoegen (zonder dat ik het eerst zelf ergens upload?)). Op dit filmje, op bijv 0.59 is de leiding goed te zien. Komt zwarte drap van af (lijkt olie).


Verder heb ik eigenlijk alle onderdelen inmiddels binnen (pakkingen, moeren, turbo, intercooler etc. De 207 RC turbo (heeft o.a. een grote diameter richting de IC), zodra ik de huidige turbo er af haal zal ik ze eens naast elkaar leggen voor de overige verschillen. Verder heb ik een Seat Ibiza Cupra R intercooler. Aangezien de bumper er toch af gaat, maar meteen goed aanpakken. Wordt daarmee volledig stage 3.


Is AP tuning een aanrader (heb eerder laten doen bij Unlimited Tuning in Amersfoort, maar toen was verder nog alles origineel. Nu moet het echt maatwerk worden(?).
Peugeot 3008 1.6 THP GT van feb 2011
THP Tuning
Huidige aanpassingen: RVS downpipe, FMHP207, BOV, re-map
in progress: Turbo upgrade, Seat Ibiza Cupra IC upgrade, re-map
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 8943
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Peugeot-5008 »

Foto toevoegen kan gewoon onder het kopje bijlagen.
Max 3Mb per foto. Grootte kan je op iPhone of Samsung gewoon aangeven.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
Gebruikersavatar
Michel 3008 GT
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:40

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Michel 3008 GT »

Bedankt voor de tip!

Dus bij deze, zie de foto's:
IMG_20201102_155937.jpg
IMG_20201102_155927.jpg
IMG_20201102_155915.jpg
thumbnail_IMG_20201102_201531.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peugeot 3008 1.6 THP GT van feb 2011
THP Tuning
Huidige aanpassingen: RVS downpipe, FMHP207, BOV, re-map
in progress: Turbo upgrade, Seat Ibiza Cupra IC upgrade, re-map
Gebruikersavatar
Michel 3008 GT
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:40

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Michel 3008 GT »

Inmiddels al wat vorderingen gemaakt met het demonteren van de voorkant, zodat ik goed bij de turbo kan komen... Beste maar wel ook erg leuke en leerzame klus :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peugeot 3008 1.6 THP GT van feb 2011
THP Tuning
Huidige aanpassingen: RVS downpipe, FMHP207, BOV, re-map
in progress: Turbo upgrade, Seat Ibiza Cupra IC upgrade, re-map
jerilo
Berichten: 605
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door jerilo »

Neem gelijk de pakking mee van het oliekoelerhuis. Deze gaan veel lekken en nu kan je er goed bij.
Gebruikersavatar
Michel 3008 GT
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:40

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Michel 3008 GT »

Bedankt voor de tip. Ik heb de pakking inmiddels binnen.

Ik heb mijn uitlaatspruitstuk naar een motoren revisie bedrijf gebracht, omdat deze niet vlak is geweest. Aangezien het spruitstuk nu voor het eerst los is, vermoed ik dat deze vanaf dag 1 al niet vlak is geweest. Beetje jammer.

Ophanging van de intercooler (origineel wordt vervangen door een Seat Ibiza Cupra IC) is al wel zo goed als af.
Peugeot 3008 1.6 THP GT van feb 2011
THP Tuning
Huidige aanpassingen: RVS downpipe, FMHP207, BOV, re-map
in progress: Turbo upgrade, Seat Ibiza Cupra IC upgrade, re-map
Gebruikersavatar
Michel 3008 GT
Berichten: 172
Lid geworden op: 13 mar 2014, 21:40

Re: Oxidatie - ingaande koelvloeistofleiding turbo & levensduur turbo

Bericht door Michel 3008 GT »

Het werk zit er op!

Behoorlijk veel onderhoud uitgevoerd, los van de turbo en intercooler. Al met al een paar dagen zoet geweest (telkens een paar uurtjes). Nu nog de ECU remappen :)
Peugeot 3008 1.6 THP GT van feb 2011
THP Tuning
Huidige aanpassingen: RVS downpipe, FMHP207, BOV, re-map
in progress: Turbo upgrade, Seat Ibiza Cupra IC upgrade, re-map
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (3008-I)”