Zelf TPMS vervangen

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Peugeot-5008
Beheerder

Re: Zelf TPMS vervangen

Bericht door Peugeot-5008 »

Als de bandenspanning niet gemeten kan worden of een foutmelding geeft, of te laag is, worden automatisch alle rijhulp/veiligheids systemen uit voorzorg uitgeschakeld.
(ABS, Hill assist, Anti Spin, ESP, CruiseControl, Automatische handrem etc etc etc)
Het is dus heel normal dat als je winterbanden zonder of
Met lege sensoren plaatst en dit niet juist in de BSI wordt ingeleerd, je een disco aan verlichting krijgt op je dashboard, al die hulpsystemen staan dan in “storing. Om antwoord te geven op je vraag. Ja dit heb je op je zelf afgeroepen.

Je vraagt je af of dit normaal is. Ja dus. Of een diagbox iets voor jou is? Geen idee. Het gaat je in deze niet helpen anders dan dat de diagbox je gaat melden dat je een lekke band hebt erc. Het uitschakelen van de rijhulp en veiligheidssytemen is enkel het gevolg daarvan.
Het lezen van de gebruiksaanwijzing kan soms al een heel stuk helpen. Volgens mij staat het uitschakelen van de diverse systemen daar ook in genoemd, maar zoals gezegd dat is niets om je druk over te maken.

Dat de navi geen kaart beschikbaar heeft is vreemd maar komt bij een 5008/RT6 wel iets vaker voor. Kan een hickup van je schijf van je RT6, opeens doet ie het een volgende keer weer, kan ook zijn dat de schijf licht beschadigd is, vaak helpt het (her)installeren van kaarten om dit probleem op te lossen.

Ik las dat je 2.86 als Firmware hebt, 2.86 is de laatste firmware enover het updaten/herinstalleren van kaarten is al genoeg geschreven, zie voor alternatieve wijze onder andere mijn digitale handtekening

Succes. Maar paniek dat de auto niet betrouwbaar is mijns inziens nergens voor nodig. Zoals je zelf aangeeft je hebt de problemen die je aankaart over jezelf heen geroepen ;)
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
rick
Moderator

Bericht door rick »

Melding ABS, en uitschakeling van van alles is bij een 5008-I niet het gevolg van het niet kunnen registreren van de sensoren in de wielen, bij de latere modellen wel omdat die modellen ook de bandenspanning redeneren aan de omwentelsnelheid van de wielen door de ABS-sensor.

De ABS sensoren hebben invloed op de veiligheidsystemen en ook de verplaatsing waarmee de navi eea icm GPS bepaald.
1 ABS sensor is waarschijnlijk aan het overlijden, wat op zich best kan met de leeftijd en km-stand.

Kan ook zijn dat je bij het wisselen van de wielen toch een draad van de ABS sensor hebt geraakt/verbogen waardoor 1 sensor niet meer lekker werkt
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Serge Koenen

Bericht door Serge Koenen »

Hai Niels en Rick,

Ik ben opgelucht erover dat ik mezelf dit heb aangedaan en dat de oplossing verscholen zit in het juist werken van het systeem.. (wat ik zo beschouwd weer heel fijn vind om te weten en met mijn eigen ogen heb gezien wat dit betekent en dát het werkt) Beetje dom sws van me om te denken dat de wagen dit leuk ging vinden :roll: Kan jullie analyse dus erg waarderen!

Plan van aanpak (heren, schiet er graag op?):
Mbt winterbanden (huidige stammen uit 2013)
Profile over 3/4 jaar nieuwe sensoren op nieuwe winterbanden laten zetten (ahv klonen zomerbanden).

Zomerbanden morgen erop; nu ook maar meteen nieuwe sensoren -verwacht dat deze anders (worden reeds 6 jaar gebruikt) ook de geest gaan geven-, dan na afspraak bij peugeot dealer* zie onder, afspraak uitlijnen gelijk en zou het goed moeten zijn, klopt?

Dan foutcodes er uit en hopelijk vindt de wagen me dan weer lief.. (en hopelijk zijn abs sensoren niet alsnog/door mijn toedoen naar zijn grootje). Even kijken of profile de codes eruit krijgt. Anders niet getreurd want heb dinsdag al afspraak staan voor niet werkende voorruitsproeier (achter doet het, pomp lijkt te werken, maar kan desondanks in schakeling voor-achter geen water door de jets voorruit heen voeren, mss ook ergens verstopping) bij de dealer. *Bel morgen gelijk of ze de auto ook helemaal op fouten(geschiedenis) willen uitlezen en dan vertel ik hun ook mijn onhandige experiment met de winterbanden en vraag of ze abs sensoren checken.

Bedankt nogmaals voor jullie heldere commentaar btw ;)
Peugeot 5008 2.0 hdif bluelease executive 7p. Gris Aluminium
Gibberish

Bericht door Gibberish »

TPMS sensoren hebben idd niks te maken met ABS, ESR, CC etc. Ik zou me er ook niet te druk over maken. Hooguit aangeven bij de verkopende partij, als je de auto met garantie gekocht hebt.
Het verschijnsel dat jij noemt heb ik met mijn vorige 5008 in 6 jaar tijd 2 keer meegemaakt. Contact even uit en weer opnieuw aan en het probleem was weg. Wijt het maar aan een initialisatie probleem bij het opstarten. Overigens beschikte deze auto nog niet over TPMS.
Ik rijd in mijn huidige 5008 ook al maanden zonder TPMS sensoren rond en merk, behoudens de melding bij het starten ven de auto en het TPMS lampje, er helemaal niets van. Het hebben van deze sensoren moet je er ook niet van weerhouden regelmatig je bandenspanning te checken. Dat zal trouwens ook wel in het boekje staan.
Peugeot 5008 Allure 1.6 e-THP 165 EAT6, Gris Shark
Peugeot-5008
Beheerder

rick schreef: 21 feb 2021, 08:50 Melding ABS, en uitschakeling van van alles is bij een 5008-I niet het gevolg van het niet kunnen registreren van de sensoren in de wielen, bij de latere modellen wel omdat die modellen ook de bandenspanning redeneren aan de omwentelsnelheid van de wielen door de ABS-sensor.
Dan vergis ik mij, mijn auto (5008II-2020) sloeg laatst compleet op hol toen de thuiskomer erop gemonteerd was.
ABS, Hill Assist, ESP, Anti Spin, weet ik het allemaal in storing. Nam even aan dat dat bij de 5008I ook het geval was. My bad.

Stuur mij een PM
Gibberish

Bericht door Gibberish »

Serge Koenen schreef:...heb dinsdag al afspraak staan voor niet werkende voorruitsproeier (achter doet het, pomp lijkt te werken, maar kan desondanks in schakeling voor-achter geen water door de jets voorruit heen voeren, mss ook ergens verstopping) bij de dealer.
Grote kans dat de slang is losgeschoten of geknikt is. Kijk eens aan de passagiers zijde als je de motorkap open hebt. Anders slang vervangen door een stuk slang van het tuincentrum/bouwmarkt. Op de aquarium afdeling hebben ze wat stevigere slang die minder snel knikt.
Serge Koenen

Inmiddels banden met sensoren er weer op.
Tpms lampje uit.

Abs/asr/handrem (met niet werkende cruise control en navi) blijven aan.

Uitlezen via profile gaf aan: abs sensor rechtsachter, even gereden toen was bandenspanning contr lampje weg (tmps/spanning ok). Abs foutmeldingen staan er wrs onafhankelijk van de tpms sensoren (wat Aad / Rick al zeiden en Niels nu beaamde) laat foutcodes auto sws nu resetten bij profile. Zien of het een blijvend probleem is of korte contact storing (die weer kan terugkeren, dus er komt sws nu abs sensor op.) Peugeot garage lost morgen mijn ruitsproeier probleem op en ongeacht of abs storing blijft plakken ze dr maar n nieuwe abs sensoren onder, heb het al bij ze gemeld. Thx voor de feedback heren ;)
Serge Koenen

Conclusie:
Banden zonder (werkzame) sensoren geven automatisch signaal controle bandenspanning.

Kapotte ABS sensor beïnvloedt:
ABS, hill holder, autom. handrem, cruise control, navigatie en na vervangen ABS sensor=alles weer koek ei in dit geval.
Peugeot-5008
Beheerder

Serge Koenen schreef: 06 mar 2021, 17:56 Conclusie:
Banden zonder (werkzame) sensoren geven automatisch signaal controle bandenspanning.

Kapotte ABS sensor beïnvloedt:
ABS, hill holder, autom. handrem, cruise control, navigatie en na vervangen ABS sensor=alles weer koek ei in dit geval.
Maar de eerste melding kan je uit laten zetten bij de dealert. Deed ik met mijn winterbanden van mijn 407 ook. Die hadden itt de zonerbanden geen sensoren

Stuur mij een PM
Serge Koenen

Voor de gewone sterveling ben je dan dacht ik 60,- verder? Immers moet duizenden euri kostende diagnose computer abonnement door dealert worden opgebracht.
Of heb ik dat ergens verkeerd gelezen? En wil je weer terug naar je sensorbanden, vragen ze vlgs mij weer 60,- voor het inleren, klopt dit?
Peugeot-5008
Beheerder

Of je doet je bandenwissel en opslag bij de dealer. Dan zijn dat soort zaken gewoon inbegrepen. De wellicht iets duurdere prijs voor je banden heb je er zo uit.

Zo heb ik dat met mijn 407 en 5008(1) ook vijf jaar gedaan. Opslag, wissel en inleren was toen een paar tientjes per seizoen.

Stuur mij een PM
Gibberish

Bericht door Gibberish »

Ik denk dat die 60 euro inclusief de bandenwissel is.
Griffe

Bericht door Griffe »

Peugeot-5008 schreef:Dan vergis ik mij, mijn auto (5008II-2020) sloeg laatst compleet op hol toen de thuiskomer erop gemonteerd was.
ABS, Hill Assist, ESP, Anti Spin, weet ik het allemaal in storing. Nam even aan dat dat bij de 5008I ook het geval was. My bad.
Zou het kunnen zijn dat de thuiskomer een andere wielomtrek heeft dan de rest van de wielen? ....
Dat geeft namelijk wel een storing... Vanwege ongelijke registratie in de multiplex sensoren bij de wielen, gaat de bsm over de rooie...

Gr Griffe
rick
Moderator

Bericht door rick »

Dat is/was inderdaad de oorzaak.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Gibberish

Bericht door Gibberish »

Begrijp ik het nu goed? Heeft het nieuwe model 5008 geen TPMS sensoren?
rick
Moderator

Bericht door rick »

ja dat begrijp je goed.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Peugeot-5008
Beheerder

Gibberish schreef: 07 mar 2021, 20:32 Begrijp ik het nu goed? Heeft het nieuwe model 5008 geen TPMS sensoren?
Ja:
rick schreef: 21 feb 2021, 08:50 Melding ABS, en uitschakeling van van alles is bij een 5008-I niet het gevolg van het niet kunnen registreren van de sensoren in de wielen, bij de latere modellen wel omdat die modellen ook de bandenspanning redeneren aan de omwentelsnelheid van de wielen door de ABS-sensor.
Andere manier van meten dus. ;)

Stuur mij een PM
Griffe

Bericht door Griffe »

Gibberish schreef:Begrijp ik het nu goed? Heeft het nieuwe model 5008 geen TPMS sensoren?
Vreemd.... Tenminste... Ik ben altijd erop gewezen dat TPMS in EU verplicht is vanaf '12...

Weer wat geleerd Afbeelding

Gr Griffe
rick
Moderator

Bericht door rick »

huidige peugeot's hebben wel bandenspannngcontrole, alleen geen sensoren meer in de wielen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Griffe

Bericht door Griffe »

Ok,dankjewel voor de uitleg..

Gr
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (3008-I)”