Ex lease auto gekocht Peugeot 3008 Hybride

Alle rijervaringen per type/motor
Plaats reactie
mehtevaschino

Ex lease auto gekocht Peugeot 3008 Hybride

Bericht door mehtevaschino »

Beste Forumleden,

Vandaag heb ik een 2e hands auto gekocht bij de leasemaatschappij Peugeot 3008 Hybride 2014 met 93000KM stand.
Zijn er nog bekende problemen bij de hybride zoals bij andere modellen die uitgevoerd zijn met THP motoren?

Als ik onderhoud historie er bij pakt van de voertuig zie ik vanuit de leasemaatschappij dat er geen software update is uitgevoerd. Is het noodzakelijk om bij PCA of Merkdealer software update versie uit te laten voeren omdat het een hybride voertuig is?
mehtevaschino

Re: Ex lease auto gekocht Peugeot 3008 Hybride

Mijn 2tronic automaat bak is stuk en gelukkig heb ik goedkeuring gekregen vanuit Autotrust om automaat bak te demonteren en beoordelen wat er allemaal daadwerkelijk onderdelen vervangen moet gaan worden.

Tot nu toe heb ik goedkeuring gekregen voor actuator reservoir,koppelingsset,druk lager koppeling,pakkingen en olie. Vliegwiel wordt pas beoordeeld nadat de automaat bak open gaat. Hoe groot is de kans dat vliegwiel ook defect is of aangetast is?

Na het opnieuw inleren werdt er storing code P0949 gegeneerd + rijden in 1e versnelling slippen. Mijn storing oorspronkelijk was tijdens koud motor rijden voelde ik mijn wagen bonken.

Huidig 107000KM vind best wel behoorlijke reparatie voor zo lage km stand of maakt PSA slechte automaat bakken?
Laatst gewijzigd door mehtevaschino op 12 apr 2020, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
rick
Moderator

Bericht door rick »

PSA laat op zich zeer goede automaatbakken maken.
Die zijn i.p. probleemloos.

Alleen een 2-tronic is een gerobotiseerde handgeschakelde versnellingsbak. En dat is een draak.....

Een slippende koppeling is vaak een gevolg van niet goed ingeleerd zijn.
De foutcode bevestigd dit, die heeft namelijk betrekking op het niet volledig afronden van de inleerprocedure.
P0949 is “Adaptief leren ASM niet voltooid"

Google maar eens op de code

Succes met het laten verhelpen van de mankementen
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
mehtevaschino

Voertuig staat bij een PCA dealer dus lijkt mij sterk dat het niet goed is ingeleerd.
rick
Moderator

Bericht door rick »

De inleerprocedure is niet correct afgerond waardoor de code die je opgeeft wordt gegenereerd

Als ie goed/volledig ingeleerd zou zijn, krijg je de code niet....

Er moet een oorzaak zijn waardoor de procedure niet kan worden afgerond.
Die moeten ze "even" zien te vinden.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
royp

Bericht door royp »

Ik vond dit een interessant probleem en ben wat gaan zoeken met Google.
Ik heb iets gevonden dat mogelijk het probleem zou kunnen zijn.
https://www.valeoservice.nl/nl/techassi ... -koppeling
Misschien kan ik je hiermee op weg helpen.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss met, sinds februari 2020, een revisiemotor met verbeterde specificaties.
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V
mehtevaschino

Bovenstaande artikel had ik zelf ook gevonden met Google. Daar ligt het niet aan omdat automaatbak nog niet is gedemonteerd.

Heb wel interessant artikel kunnen lezen zie link —-> https://cardealermagazine.co.uk/forum/t ... box-issue/
rick
Moderator

Bericht door rick »

Meest hoeft de versnellingsbak niet te worden gedemonteerd.
Bij 99% van de elektronische klachten zijn het de aanbouwdelen, die de bediening verzorgen, die niet in orde zijn.
De bak zelf is een handbak, die gaat eigenlijk niet stuk.

Is de koppeling of één van de lagers defect, dan moet de bak los.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
mehtevaschino

Update: vliegwiel heeft speling en ook goedkeuring gekregen vanuit Autotrust om te vervangen.

Reparatie kosten plus minus 3100 euro. Wat ben ik blij dat het binnen mijn garantie periode is gebeurd zeg...
rick
Moderator

Bericht door rick »

Inderdaad fijn dat je gerantie hebt voor dit soort narigheid.

Nu duimen dat je na deze reparatie weer probleemloos verder kunt met de 3008
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
mehtevaschino

Heb al zoveel reparatie gehad aan deze auto dat ik eigenlijk beetje vertrouwen bent kwijtgeraakt voor het merk Peugeot :shock:

Hopelijk komt er geen grote reparatie meer aan.
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

Tsja. Het blijft een ex-leasebak...
Hopelijk blijft verdere ellende bespaard inderdaad en kun je er verder probleemloos mee rijden.

Aan de andere kant. Die 2-tronic heeft zoals Rick zegt geen feilloze reputatie... Keur ik daar de klachten goed? Nee. Integendeel. Ik zou mij echter wel 2x bedacht hebben voordat ik de stap had genomen, zeker met de wetenschap dat het een ex leasebak betreft. Leasemaatschappijen bezuinigen maar wat graag op onderhoud.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
mehtevaschino

Auto vandaag weer opgehaald. Rijdt nu heel anders en ben wel heel blij dat het gerepareerd is!
Laatst gewijzigd door mehtevaschino op 18 apr 2020, 05:17, 1 keer totaal gewijzigd.
rick
Moderator

Bericht door rick »

Nu weer genieten van de 3008
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
mehtevaschino

Afgelopen weekend was het weer raak, mijn voertuig was toen afgesleept door een berger.
Omdat ik een stop melding kreeg op mijn dashboard "storing in motor: zet de motor af.

Diagnose uitgevoerd in de werkplaats en oorzaak was multiriem gescheurd en spanrollen vertoond defecten/slijtage.

Dat is hersteld door een nieuwe multiriem te plaatsen met een nieuwe spanrollen (Garantie werkzaamheden). Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt dat het vroegtijdig is gesprongen of gescheurd?

Gelukkig heeft het geen impact gehad op mijn dynamo.

Mijn voertuig werd bij het afleveren met KM stand 90000 ongeveer, heeft Carnext opdracht gegeven aan Bosch Car Service om een nieuwe multiriem te vervangen volgens fabriek onderhoudsschema.
Laatst gewijzigd door mehtevaschino op 22 apr 2021, 17:20, 3 keer totaal gewijzigd.
jerilo

Bericht door jerilo »

Dit zien wij inderdaad ook vaker. Ze houden het geen 90.000km meer vol na vervaning.
Heb er ook al diversen gehad waarbij ze inderdaad eerder kapot gaan.
rick
Moderator

Bericht door rick »

Is een nieuwe riem plaatsen op oude spanrollen daarvan dan de oorzaak?
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
jerilo

Bericht door jerilo »

De laatste die ik gehad heb wel.
Altijd riem en spanrolsysteem vervangen en dan ook nog volgens documentie afstellen met een hertz meter.
Te strak of te slap geeft ook vroegtijdige problemen.
Henny 3008

Bericht door Henny 3008 »

Peugeot-5008 schreef: 17 apr 2020, 05:25 Tsja. Het blijft een ex-leasebak...
Hopelijk blijft verdere ellende bespaard inderdaad en kun je er verder probleemloos mee rijden.

Aan de andere kant. Die 2-tronic heeft zoals Rick zegt geen feilloze reputatie... Keur ik daar de klachten goed? Nee. Integendeel. Ik zou mij echter wel 2x bedacht hebben voordat ik de stap had genomen, zeker met de wetenschap dat het een ex leasebak betreft. Leasemaatschappijen bezuinigen maar wat graag op onderhoud.
mehtevaschino schreef: 16 apr 2020, 17:24 Heb al zoveel reparatie gehad aan deze auto dat ik eigenlijk beetje vertrouwen bent kwijtgeraakt voor het merk Peugeot :shock:

Hopelijk komt er geen grote reparatie meer aan.
Tja lease auto's, ik wil de lease-rijders niet over een kam scheren maar over het algemeen wordt er met auto's die geen eigen bezit zijn vaak niet netjes omgegaan, lease auto's hoeven niet warm te worden, direct gas op de plank en flink in de toeren, daarnaast proberen de lease maatschappijen het onderhoud zo goedkoop mogelijk uit te laten voeren, in de praktijk blijkt echter dat er dan wel eens "een steekje valt"

Dit probleem is echter niet enkel voor Peugeot weggelegd alle andere auto's merken die voor enkele jaren worden geleased of bij wijze van spreken elk weekend aan een ander verhuurd worden kunnen de zelfde gebruiks en onderhoud problemen hebben/krijgen

Voorbeeld, enkele jaren geleden had mijn bedrijfsbus een ruitersproeier probleem, moest vervangen worden en werd vervolgens i.p.v. met ruitersproeier-vloeistof met kraan-water gevuld, heel onschuldig voorbeeld maar zegt wel wat over de werkwijze in deze

Alle leaserijders die wel netjes met de auto omgaan ter spijt, maar over het algemeen laat dit ter wensen over en dat krijg je dan later op je bord
3008 Allure 1.2 PureTech 130 Automaat
kleur: wit parel met
Panorama dak, schuif/kantel, full led lights
Dab-radio, Focal, telefoonlader
Elec. verstelbareMassagestoelen,
camera voor & achter, Grip-control
Plaats reactie

Terug naar “Rijervaring (3008-I)”