3 fout codes na plaatsen van spacers op de lambdasondes

Voor alles wat onder de motorkap zit
Rooikool

3 fout codes na plaatsen van spacers op de lambdasondes

Bericht door Rooikool »

Hallo allemaal,

Sinds september vorig jaar rijd ik een peugeot 407 sw 2.2 uit 2005 heerlijk auto met een prachtig uiterlijk.

Nou heb ik een motorstoring gehad met betrekking tot de katalysator, na wat speurwerk heb ik beide lambdasensoren vervangen.
Km stand waarop ik hem kocht was 163000km, en ik las dat de lambdasensoren ongeveer 160000km meegaan. Na vervanging 3weken geen probleem gehad daarna was de storing weer terug.

Op aanraden van mijn garage heb ik toen 2 spacers geplaatst tussen de uit en de lambdasensoren, probleem opgelost en de foutcode bleef weg.

Nu na 2 maande ongeveer heb ik een andere storing gekregen waarvan 1 hardnekkig blijft p 135 is de code die ik uitlees, dit zou te maken hebben met het verwarming element van bank 1 positie 1. Ik heb de sensor gecontroleerd op draadbreuken omdat bij het aanbrengen van de sondes met spacers de draden ietstegen het hitteschild schaafde bij het plaatsen.

Is er iemand die mij kan vertellen waar ik dit probleem moet zoeken ik denk dat het de lambdasonde moet zijn van voor, maar na me iets meer te verdiepen in de werking kan het ook de sonde achter zijn of een sensor op het blok?

Ik hoop dat er mensen zijn die me hiermee kunnen
helpen.

Groeten van een trotse 407 bezitter
BertP

Re: 3 fout codes na plaatsen van spacers op de lambdasondes

Bericht door BertP »

Wat voor lambda sensoren heb je gemonteerd (merk)?

Als je spacers moet monteren lijkt me dat er iets (anders) al niet helemaal in orde is. Zonder spacers moet het namelijk gewoon functioneren want zo is het ook ontworpen en gemaakt.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
Rooikool

Bericht door Rooikool »

Hallo best bertP,

Het merk van de lambdasensoren is van ridex. De spacers heb ik gemonteerd omdat ik een emmissiestoring kreeg een half jaar geleden, kan me niet de precieze code herinneren ik dacht P 402 bij het uitlezen was de melding katalysatorkapot. Deze storing verhelp ik echter door de lambdasondes te vervangen.

De melding kwam een week of 5 geleden weer en toen heb ik daarna de spacers geplaatst, tot vorige week was alles weer in orde tot afgelopen week toen ik 3 fout codes heb uitgelezen dit waren P 130 p 135 en p 170 na wat gesleuteld blijft nu de storingscode p 135 terug komen.

Dit word omschreven als voorverwarmer van de lambdasonde werkt niet bank 1 positie 1.

De auto rijd verder normaal hij gaat dus niet in de noodloop of houd in ook toestel is stationair 800 rpm.

Bedankt voor je reactie.

Gr Roy
BertP

Bericht door BertP »

Ik denk dat je allereerst de emissiestoring van een half jaar geleden goed moet oplossen en niet moet omzeilen met spacers bij de lambdasensoren.

Daarnaast ken ik het merk Ridex in het geheel niet. Bij de Duitse "Autodoktoren" (zie YouTube) spreken ze vaak van "Internet Schrott": goedkope imitatieonderdelen (vaak sensoren) die veel storingen geven omdat ze niet de juiste specificaties hebben.

Ik kan me zo voorstellen dat:
- De emissiestoring van maanden terug er nog steeds is en niet is opgelost;
- De Ridex lambdasensoren het even gedaan hebben en nu een storing veroorzaken i.c.m. de al aanwezige storing van de katalysator.

Mijn advies zou zijn:
- Monteer originele lamdasensoren of sensoren van een A-merk zonder spacers. Als die nodig zouden zijn waren ze in de fabriek al wel gemonteerd;
- Spoor de oude emissiestoring op en verhelp deze.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
Rooikool

Bericht door Rooikool »

Beste BertP,

Ik begrijp wat je zegt maar die emissie storing van een half jaar geleden heb ik dus opgelost dmv nieuwe lambdasensoren emissie storing is daarna nooit meer terug gekomen.

Lijkt me best sterk dat die storing van een half jaar geleden nu deze storing in de sensoren zou veroorzaken.

Maar bedankt voor het meedenken.
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

De storing oplossen is iets anders dan een storing omzeilen.
De spacers omzeilen het echte probleem, waardoor de meldingen (tijdelijk) verdwijnen. Maar deze zijn dus niet de oplossing, aangezien het probleem er nog steeds zit.

Persoonlijk denk ik dat BertP best een punt kan hebben, ik zou het niet meteen terzijde schuiven...
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
rick
Moderator

Bericht door rick »

je bent me een slag voor Niels.

Spacers plaatsen is m.i. gewoon de zaak voor de gek houden, door niet op de juiste plek de lucht te laten meten door de sensoren.

Dus ook hier met Bert eens dat je de auto goed moet krijgen met de juiste onderdelen die op de juiste manier gemonteerd zijn.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
jerilo

Bericht door jerilo »

Op de vraag waar je de oorzaak moet zoeken kan ik je wel wat tips geven.

- haal aub die spacers er tussen uit. Dit is geen oplossing maar alleen maar een dom lapmiddel. Onbegrijpelijk dat zoiets word aanbevolen.

- plaats het liefst originele lambdasensoren, imitatiesensoren wijken gewoon teveel af waardoor er andere problemen ontstaan. Ik praat uit vele voorbeelden en ervaring hierin.

- de originele storing zal waarschijnlijk de P0420 zijn geweest. In 9 van de 10x is de oorzaak gewoon de katalysator die defect is. Of een kleine lekkage (valse lucht) ter hoogte van de lambdasensoren waardoor de signalen anders zijn.
Maar om domweg onderdelen te gaan vervangen is het bekijken en intepreteren van de parameters veel belangrijker en daaruit kan je al veel informatie halen.
Denk aan fueltrims, MAP waarde, temperatuur sensoren en de signalen van de lambdasensoren.

Dit zijn zeer betrouwbare en heerlijke motoren met nog relatief weinig elektronica.
Maar de katalysator is een zwak punt net zoals bij de 6 cilinders.
Rooikool

Bericht door Rooikool »

Iedereen echt heel erg bedankt voor de reacties en alle tips.

En ik ga dan ook jullie advies ter harte nemen en de spacers er deze week nog tussen vandaan halen om te zien of ik idd dan weer de originele fout melding terug krijg (dank je wel jerilo) p0420 foutcode.

Ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen als ik de modificatie verwijderd heb.
Bart-Peugeot
Moderator

Bericht door Bart-Peugeot »

Heb je iemand die de waardes die Jerilo noemt kan uitlezen?

Anders even een afspraak maken bij hem of iemand anders.
Bijvoorbeeld aan het pendelen van lambda sonde 2 kun je vrij snel zien of je kat verrot is. (als ik het goed onthouden heb).

De diagnose met het uitlezen van enkele waardes icm een 4gastest kost niet veel tijd en kost je daardoor in principe niet de hoofdprijs.
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
Rooikool

Bericht door Rooikool »

Mijn simple obd gaat dat niet kunnen ben ik bang dus zal deze week een afspraak moeten maken bij de garage., word vervolgt voor nu.
jerilo

Bericht door jerilo »

Moet je niet zeggen.

Het zijn allemaal parameters die te maken hebben met milieu en dus moeten deze zichtbaar zijn.
Zelfs met een simpele OBD tester zou dit al moeten.

Wist je dat wij ook heel snel de simpele OBD tester pakken om een auto uit te lezen en dit soort parameters te bekijken. Mede omdat ze snel zijn en wij daardoor snel al een indicatie hebben.
Rooikool

Bericht door Rooikool »

Beste jerilo,

Dat had ik niet echt verwacht nee bedankt voor je tip. Ik ga me obd meteen eens aansluiten om te zien of hij de waardes weergeeft.

Fijne avond
Bart-Peugeot
Moderator

Bericht door Bart-Peugeot »

Mijn "simpele" van 13 euro leest alleen foutcodes. ;-)

Maar ik snap dat er ook relatief goedkope apparatuur is die wat meer kan.
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
Rooikool

Bericht door Rooikool »

Goedemiddag allemaal,

Vandaag de spacers verwijderd en een nieuwe lambdasonde voor geplaatst. Bleek dat er 2 dezelfde lambdasensoren geplaatst waren in de garage. De voorste sensor was provisorisch op de originele stekker aangesloten.

Ik hierna meteen een stuk gereden 100km ongeveer, tot nu toe nog geen fout melding.

Het zou toch niet zo simpel zijn toch, ik wacht het af en hou jullie op de hoogte.

Groet een dankbare 407 rijder
rick
Moderator

Bericht door rick »

Je had het vervangen van de lambdasensoren toch zelf gedaan? en de draden al gecontroleerd op draadbreuken?

of volg ik je verhaal niet helemaal?
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Rooikool

Bericht door Rooikool »

Dag rick,

Ja dat heb je goed gelezen, echter om alles te vertellen wat ik heb gedaan zal wat langdradig overkomen verwacht ik.

Maar ik zal het proberen toe te lichten,

volgens de garage waar ik de sensoren besteld heb waren dit de sensoren die ik nodig had en kon ik die stekkerverbinding die al aanwezig was op dezelfde manier aansluiten (met kroonsteen op kleur verbonden op de draad net voor de stekker, dat maakte niet uit vertelde de monteur mij.

Omdat dit al enige tijd geleden was dat ik dit had aangesloten was dit mij even ontschoten toen ik mijn probleem (uitdaging) hier op het forum in de lucht schoot. En ik dacht de garage zal wel gelijk hebben met het kan geen kwaad.

Maar hier op het forum word ik zeer goed geschoold door lieve mensen en ben ik niet meer bij de garage terug geweest. Ik deed dit omdat ik hier garantie heb lopen nog 2 maanden. domme krenterige Hollander ben ik gewoon zeg maar.

En ik heb eigenlijk alleen de sensoren op draadbreuken gecontroleerd onder de auto, en dat is omdat bij het met spacer sensoren in de pijp draaien het draad van de sensor tegen het hitteschild aan liepuiteraard voorzichtig gedaan.

Bedankt voor je reactie rick
rick
Moderator

Bericht door rick »

Hoe langdradig een verhaal wordt maakt niet uit.
Alle info is gewoon noodzakelijk om het juiste zetje in de goede richting te geven.
Een storing blijvend oplossen doe je niet door te knutselen, maar daar ben je inmiddels wel achter. En ook wat onze mening is over de bewuste garage en monteur :mrgreen:

We duimen met je mee dat je het nu op de juiste wijze hebt verholpen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
jerilo

Bericht door jerilo »

Hopelijk is dat de oplossing.
Maar begrijp ik nu dat er van die lambdasensoren in zitten waarbij je de originele stekker moet overzetten?
Dat soort dingen is vragen om moeilijkheden.
Rooikool

Bericht door Rooikool »

@rick ik heb er zeker me les van geleerd. 1 ik zal voortaan alles benoemen hoe langdradig ook en 2 vertrouw niet blind op een monteur of garage omdat het hun beroep is en hun het wel zullen weten.

@jerilo ik kreeg 2 dezelfde sensoren mee waar gewoon fabrieksmatig een stekker aan zat, de stekker van de voorste lambda sensor was anders van pas vorm als van de nieuwe die ik mee kreeg en de oude stekker dus aansluiten op kleur op de nieuwe lambdasonde zo zat de vorige ook al aangesloten trouwens toen ik hem kocht.

Intussen dag 2 zonder storing al is het maar 20km voor vandaag.

Heb trouwens nog de obd een icarsoft aangesloten en ben er achter dat deze inderdaad wel wat parameter kan uitlezen ik heb flink moeten zoeken maar onder data kon ik bijvoorbeeld wel al waardes zien van een short feul trim ik ben nu de bijsluiter aan het uitputten om te zien wat hij nog meer kan uitlezen en hoe.

Nogmaals bedankt voor de steun en informatie heren.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (407)”