Vast gelopen Remklauw

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Ray407

Vast gelopen Remklauw

Bericht door Ray407 »

2 jaar geleden heb ik me remblokken achterzijde vervangen.
Gisteren bij zachtjes remmen hoorde ik een sleepend geluid.
Blijkt dat linksachter de remblokken ijzer op ijzer is.
Dus gelijk bij een automatrialen in Zaandam remblokken gehaald. Ja ze waren open op eerste kerstdag 😜
Ook een garage was open. Gelijk daarheen gereden omdat het te koud was om het zelf buiten te doen.

In de garage blijkt dat de pot in de remklauw niet verder naar binnen gedraaid kon worden.

Weet niet of dit te reviseren valt.

Nu de vraag is de klauw zo te vervangen of te reviseren
Moet ik ergens rekening mee houden.
Kan mw iets herinneren dat er rekening mee houden moest worden met ABS pomp of iets dergelijks bij het vervangen van een remslang aan de voorzijde.

Ik hoor graag jullie ervaringen.
BertP

Re: Vast gelopen Remklauw

Bericht door BertP »

Als de remzuiger nog goed is (niet ingevreten door roest) kun je de remklauw reviseren. Met een setje afdichtingen en stofhoesjes ben je dan klaar v.w.b. de remklauw zelf. Vaak is het prijstechnisch goedkoper om de klauw te vervangen.

Bij het loshalen van de remslang (of dat is voor het reviseren of voor het vervangen van de remklauw maakt niet uit) moet je er voor zorgen dat er geen lucht in de remslang kan komen. Deze moet je dus met een klem dichtknijpen. Na het monteren / aansluiten hoef je dan alleen de remklauw zelf maar te ontluchten.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Bert, moet je wel even een link plaatsen waar je die revisie setjes kunt krijgen, ik heb ze namelijk nooit gevonden voor de lucas rem tangen met handrem functie.
Voor het bosch systeem aan de voorkant geen probleem om aan te komen.
Groet Peter
Ray407

Bericht door Ray407 »

Dank voor je reacties.

Met een Tang bedoel je een tang met een stelschroef aan de achterzijde. Kan even niet op de naam komen.

Revisie setjes zijn online wel te verkrijgen.

Wat ik niet helemaal begrijp is de cilinder komt er wel uit maar gaat niet terug. Als ie vast geroest zou zijn dan zou die ook niet eruit kunnen toch?
Doornekamp33

Een remklauw heet eigenlijk remtang.
In de cilinder die er uitkomt zit een systeem voor de handrem, de cilinder kun je niet zomaar terug drukken maar moet je ook gelijk draaien, gaat eigenlijk nooit vast zitten, hooguit de gelijders waar de klauw over heen glijd.
Groet Peter
Ray407

Bericht door Ray407 »

Dat terugdraaien doet het niet meer
BertP

Bericht door BertP »

Draai je wel de goede kant op?
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
Ray407

Bericht door Ray407 »

Neem aan dat de garage dat wel weet.
Zag hem rechtsom draaien.
Doornekamp33

Heeft die wel een terugstelset gebruikt, alleen draaien.lukt niet, je moet draaien en duwen tegelijk.Afbeelding
Groet Peter
Ray407

Bericht door Ray407 »

Hij heeft zo een op perslucht wat het terug draaien makkelijker zou maken.
Maar dat lukte niet.
MB Peugeot

Bericht door MB Peugeot »

Vaak zie je als je de klauw uit elkaar haalt dat er ontzettend veel corrosie en rommel inzit, in elkaar zetten wil met een ingebouwd handrem mechanisme nog wel eens een dingetje zijn. Het kan goed zijn dat het remsysteem aan een zijde linksom terug gedraaid moet worden, dit gaat vaak fout. Maar zoals al aangegeven vervangen is de betere/goedkopere optie.
Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDI 120pk
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (407)”