Afstandbediening verslechtert langzaam tot 0 (oorzaak niet batterij)

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Plaats reactie
jfmdaniels

Afstandbediening verslechtert langzaam tot 0 (oorzaak niet batterij)

Bericht door jfmdaniels »

De afstandbediening van mijn Peugeot 407SW verslechtert na verloop van tijd.
De afstand benodigd tot de auto wordt steeds kleiner om de deuren te ontgrendelen totdat deze totaal niet meer werkt en enkel via het slot aan de bestuurderskant geopend kan worden. In eerste instantie dacht ik uiteraard aan de batterij. Deze heb ik verwisseld maar dat hielp niet.

Dit is de 3de keer in 2 jaar tijd dat me dit overkomt. Ik ben 2x naar Peugeot dealer in Amsterdam gegaan.
Er werd gezegd dat de sleutel opnieuw is ingeleerd en dat dit normaal erg duur was. Volgende keer moet ik dus betalen.

In mijn (niet-Peugeot) garage hebben ze de sleutel/batterij en de ontvanger in de auto gecontroleerd. Beiden waren goed.

Ik wil best betalen om iets te repareren, maar als dit vervolgens na 7 maanden weer opnieuw gedaan moet worden heb ik er ineens minder zin in en denk ik echt dat er iets anders aan de hand is.

In het forum vond ik er nog niets over, dus mijn vraag of iemand anders een soortgelijke ervaring heeft, dan wel weet wat hier het probleem is.

Misschien gerelateerd: Ik heb overigens ook problemen met onterechte meldingen dat lampen (remlicht links, parkeerlichten, richtingaanwijzer en mistlampen) stuk zijn.

Alvast dank!
BertP

Re: Afstandbediening verslechtert langzaam tot 0 (oorzaak niet batterij)

Bericht door BertP »

Voor zover mijn kennis gaat werkt een afstandsbediening wel of niet. Opnieuw inleren (zoals de garage je heeft verteld) zorgt er dus niet voor dat de sleutel het beter gaat doen.

De lampenstoring heeft te maken met de massa-aansluiting bij de achterlichten. Hiervoor is een modificatie beschikbaar. Ook wil het helpen de lampjes achter te vervangen en de fittingen van de achterlichten in de unit op te schuren.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
jfmdaniels

Bericht door jfmdaniels »

Ondertussen bij de officiële Peugeot dealer geweest. De monteur liet me zien dat er condensatie op het printplaatje van de AB zat. Mogelijke oorzaak vocht. Hij heeft de handzender gereinigd. Kosten €70! Maar hij doet het (voor nu) wel weer.
Verwachting is echter dat dit geen lang leven meer beschoren is en ik een andere sleutel zal moeten nemen. Kosten €280,= !!!

Heeft er iemand een goed alternatief?
BertP

Bericht door BertP »

Sleutel als in de zin van printplaat is alleen bij Peugeot zelf verkrijgbaar. De behuizing kun je wel elders kopen (imitatie), maar voor een nieuwe printplaat moet je bij Peugeot zijn en dat is gelijk een complete sleutel (printplaat + behuizing).

Condensatie en daardoor oxidatie op het printplaatsje kun je met speciale alcohol verwijderen. Is het proberen waard. Doen ze ook zo bij mobiele telefoons.

Onder een loep kun je goed bekijken of er nergens ook losse solderingen zitten (door vallen van de sleutel). Deze kun je (laten) herstellen met een nieuwe soldering.
PEUGEOT 407 | XS Pack | 2.0 16v 136pk | bj. 2005
+ personalisatie: Rouge profond (metaallak), 17” Cosmos velgen, RT3, privacyglas, leder Claudia, PDC, TPMS
+ accessoires: afneembare trekhaak, chromen grillstrips en dorpellijsten, anti-diefstal wielbouten & bagagenet
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Nee hoor Bert, onze chinese vrienden van Ali verkopen ze ook inclusief printplaat, is alleen een gok of ze goed werken, moet je weten of je oud transgamma CAN of nieuw hebt, oud is zowieso een no go, heb ikzelf meerdere keren geprobeert.
Je moet hem.daarna wel in laten lezen, heb je de sleutelcode kaart kan iedereen met Diagbox het, zonder code kaart ben je op de dealer aangewezen.
Groet Peter
Plaats reactie

Terug naar “Technisch (407)”