Verwarming werkt niet goed

Voor alles wat aan de binnenkant zit
zebigbos

Re: Verwarming werkt niet goed

Berichtdoor zebigbos » 09 feb 2020, 01:56

Geweldig hoor!
En mooie scherpe foto's, heel goed leesbaar.

Als je het zo ziet, zou je zeggen: even afdichten, radiator er uit, testen, nieuwe erin, aansluiten, klaar.
Maar de gein zit natuurlijk ook in de koelvloeistof die je niet in je auto wil laten kletteren.
Had je daar al een oplossing voor?

EJK508

Berichtdoor EJK508 » 09 feb 2020, 20:23

Zeker; slangen loshalen bij de doorvoor onder de motorkap. Tuinslang op 1 aansluiten en doorspoelen.

Daarna zuig ik de slang, voor zover mogelijk, leeg met de carterpomp die ik heb.
Ik heb zoiets:
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... 0sQAvD_BwE

Dan kan daarna hooguit nog wat schoon water uit de leidingen lopen.

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 09 feb 2020, 22:53

Ik heb precies dezelfde pomp... :)

EJK508

Berichtdoor EJK508 » 13 feb 2020, 09:32

Zit nog even te twijfelen; als ik het hele koelsysteem aftap, is het waarschijnlijk wel verstandig om ook direct de koelpomp mee te pakken in het hele verhaal. Motortje gaat richting de 180K.

Ook nog maar eens even induiken voordat ik 5000km verder zeg "Had ik maar...". Zoveel kosten die dingen niet.

Iemand nog een idee hoeveel troep er evt in de radiator zit? Is spoelen van het hele systeem verstandig? Krijg je met spoelen de losse rommel eruit?

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 14 feb 2020, 15:28

Dat motortje vervangen is inderdaad geen slecht idee. Als je toch bezig bent. En het zit ook goed bereikbaar dacht ik.
En dan ga je ook aan het thermostaathuis denken...
meteen alle slangen vernieuwen voor siliconen exemplaren...
een nieuwe radiateur is eigenlijk best goedkoop...
alle slangklemmen weer nieuw... ;)

Over troep in de radiateur kan ik niks zinnigs zeggen.
Van mijn Alfa Spider had ik de oude radiateur preventief vervangen voor een nieuwe.
Na schoonspoelen van de oude kwam daar geen viezigheid uit. Zegt niet zoveel denk ik.

Succes en ik verwacht niets minder dan wonderen (en foto's).
Als ik moet komen helpen hoor ik het wel!

:D

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 22 feb 2020, 21:15

En? Hoe is het afgelopen?

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 24 feb 2020, 19:18

Vandaag mijn 508 naar mijn vaste garagist gebracht.
Die hebben van alles bekeken (ook deze thread) en kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat het inderdaad wel eens aan de heater matrix zou kunnen liggen.
Die gaan ze vernieuwen. Ik wacht even af wat de kosten worden. Ik schat een 700 - 800?

Ik was even te laf om zelf te sleutelen. Dat doe ik wel met mijn Spider. :oops:

EJK508

Berichtdoor EJK508 » 25 feb 2020, 09:35

Ik ben er nog niet aan toe gekomen... :oops:

Matrix ligt klaar. Zit alleen nog te dubben wat ik allemaal mee pak (koelpomp (evt thermostaat)) als ik toch het systeem leeg laat lopen.
En met een vochtvretertje in de auto zit het ook wel goed met het beslaan van de ramen.

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 28 feb 2020, 00:29

Ach ach, wat een toestand allemaal.
Ik blijf nog steeds superbenieuwd of het ook de oplossing was! Nee, zal zijn.
Enfin, ik heb ergens in maart een nieuwe afspraak met de garage, dus we zullen we zien wie de eerste is!

EJK508

Berichtdoor EJK508 » 02 mar 2020, 09:15

Ik denk ik....
Afgelopen zondag maar bezig gegaan. Op tijd op, hond uitlaten, ontbijt, koffie....
10:30 los gegaan. Begonnen met Eurol Radiator Flush, flesje in het expansietankje geleegd, dik half uur gereden en thuis de auto op de oprit gezet.
Eerst koffie (alles is nu toch heet). Daarna de voorkant omhoog, bodemplaat er onder weg, rechter voorwiel eraf, "mudguards"uit de wielkasten gehaald (3 stuks totaal), afwerkplaat boven de radiator er af, lucht inlaat kanaal er af.

Inmiddels was de motor niet meer heel heet. Grote bak onder de auto en de onderste slang van de radiator eraf, daarna de bovenste eraf en de dop van het koelreservoir er af.
20200301_130155.jpg
Vervolgens via de wielkast de actuator voor de waterpomp losgehaald; 3x langere bout M6 (dop 10). Ding heeft een kabel eraan en voldoende bewegingsvrijheid om ergens naast het koelreservoir te leggen. Zet hem even vast met een trekbandje zodat hij niet kan vallen.
20200301_130202.jpg
Plaats de opvangbank nu onder de waterpomp.

Vervolgens de poulie van de waterpomp afgehaald; 3x hele korte M6 boutjes (dop 10). Deze poulie moet herbruikt worden.
Waterpomp zit vast met 5 langere M6 boutjes (dop 10 dus) waarvan 1 onbereikbaar is door een kabelboom. Deze kabelboom zit met een M8 boutje vast achter de motorsteun rechtsachter (bereikbaar vanaf boven). Als die los is, en naar de rechter buitenkant geschoven wordt, kan ook de laatste bout van de waterpomp los.
20200301_130232.jpg
Ook hier komt nog een flinke hoeveelheid koelvloeistof uit.

Als laatste heb ik de slangen voor de heater matrix los gehaald. De koelvloeistof die hier weg lekte (niet veel), kon ik niet echt opvangen.
20200301_130152.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door EJK508 op 02 mar 2020, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.

EJK508

Berichtdoor EJK508 » 02 mar 2020, 09:25

Met de tuinslang vervolgens (bak onder de radiator), de radiator gespoeld, de slangen van en naar de radiator gespoeld, de heater matrix gespoeld (erg belangrijk!).
Daarna met de eerder genoemde carterpomp zoveel mogelijk water uit de leidingen naar de heater matrix gezogen, een oude handdoek in de auto gelegd, deksel van de heater matrix gehaald en de leidingen losgekoppeld. Dit laatste doe je door 2 metalen clipjes los te halen. Alu leiding wordt door een oring afgedicht. Leiding kan dan uit de matrix getrokken worden.
Hierna lekt de inhoud van de leiding (nu dus water) en de inhoud van de heatermatrix deels (ook water nu) de handdoek in.
20200301_130254.jpg
20200301_130327.jpg
20200301_130332.jpg

EJK508

Berichtdoor EJK508 » 02 mar 2020, 10:01

Nadat de oude heater matrix er uit geschoven is, de nieuwe er in gefröbelt. Hiervoor een beetje moeten rommelen met de aluminium leidingen om ruimte te maken om de matrix in het kachelhuis te kunnen plaatsen. Hierna het deksel terug geplaatst en de beide leidingen weer aan gesloten.

Nieuwe waterpomp (vergeet de pakking niet) geplaatst. Poulie er weer op gezet. Kabelboom weer vast gezet en de actuator terug geplaatst.
Leidingen voor de heater matrix weer gemonteerd op het bulkhead. Leidingen voor de radiator terug geplaatst.

Koelvloeistof reservoir los gehaald en schoongemaakt. Hierna zo hoog mogelijk omhoog getrokken dat nog wel de leidingen aangesloten konden worden (vergemakkelijkt het vullen).

Nog 1 keer alles nalopen en gevuld met PSA spec koelvloeistof.
Knijp tijdens het vullen regelmatig in de slangen naar de radiotor.

Ontluchtingspunten zijn de temperatuursensor op de thermostaatbehuizing. Die is te herkennen als een soort spinnenweb. Alle koelleidingen aan de linkerkant van de cilinderkop sluiten hierop aan. De sensor zelf zit vertikaal in dit huis en is te herkennen aan de kabel die er uit komt, en de metalen zeskant waarmee hij los gedraaid kan worden. Haal eerst even de stekker los van de kabelboom en van het thermostaathuis. Dan draai je bij het loshalen de kabel niet stuk.
Vullen tot dit punt overloopt. Dan de sensor er weer in.
2de ontluchtingspunt is de aansluiting op het bulkhead voor de heater matrix.
Ook openhouden tijdens het bijvullen tot deze overstroomt.

Vervolgens tot max niveau vullen, koelvloeistof reservoir terug plaatsen.

Heb nog wat geknepen in de leidingen, vervolgens de motor even gestart, en nog wat in de leidingen geknepen.

Nog een keer de ontluchtingspunten nagelopen, luchtinlaatkanaal en de wielkast weer opbouwen. Wiel er weer op en klaar.

Resultaat; problem solved! Weer heerlijk warm in de auto. Alle blaasopeningen geven weer ruimschoots erg warme lucht.
Proefrit gedaan, nog een keer ontlucht en .... koffie!

Hoe lang heb ik (als niet ervaren autoklusser) er nu over gedaan; inclusief warm rijden met radiator flush tot laatste proefrit en een lekkere lunch; 5,5 uur werk. Prima te doen dus op een zondag.

Oh ja, if you try this at home and fail, don't blame me.... :lol:

Peugeot-MAN

Berichtdoor Peugeot-MAN » 02 mar 2020, 21:44

Gefeliciteerd met het resultaat, mooie klus om zelf te doen.
Beschrijving en foto's zijn goed gedaan en leuk om te lezen.

Groeten, Paul
308 SW GT-line 1.2 PureTech 130 pk EAT6 Rouge Ultimate, Michelin CrossClimate. Pack Drive Assist 1 -Driver Sport Pack, schakelflippers achter stuurwiel. Stoelverwarming, Afnbare trekhaak, Alarm met super vergr. afgel. 29-03-2018 Afbeelding

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 03 mar 2020, 17:31

Tien Punten!!
Geweldig gedaan, heel informatief en instructief, ook dankzij de foto's. Respect.
Wat mij betreft een kandidaat voor de Gouden Bijdrage op dit forum!
:geek:

EJK508

Berichtdoor EJK508 » 04 mar 2020, 21:43

Nog even ter info, het verbaast me nu niet meer dat die dingen dicht slibben...

Ik heb 1 koelkanaal uit de oude heater matrix gezaagd.
Ik heb de aluminium ribben er af gesneden.
Ding is dus niet plat gedrukt of zo...

Ter vergelijking voor de dikte ligt er een ijsstokje naast.

20200304_202122.jpg
20200304_202053.jpg

pete

Berichtdoor pete » 07 mar 2020, 08:19

Heel informatief, bedankt hiervoor!
Ik ga maar eens preventief spoelen...
508 SW 1.6 THP Première aut. (phase II), 2015.

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 07 mar 2020, 16:42

Kun je uitleggen wat we zien op de foto's van die koelribben?

EJK508

Berichtdoor EJK508 » 09 mar 2020, 14:14

s-l1600.jpg
Als je de heater matrix (plaatje geroofd van het www) bekijkt, zie je dat de in- en uitlaat van koelwater aangesloten is op 2 vrij ruime kanalen (verticaal). Horizontaal hiertussen zitten platte, dunwandige aluminium kanaaltjes. Hierdoor moet het koelwater van de inlaat naar de uitlaat stromen.
Deze kanaaltjes zijn voorzien van hele dunne aluminium koelribben om de warmte aan de lucht af te geven.

Wat je op mijn foto ziet, is 1 zo'n horizontale verbinding tussen de inlaat en de uitlaat, los gehaald van de in- en uitlaat en ontdaan van de koelribben.

Wat je tevens ziet is dat de inlaat en uitlaat beide aan dezelfde kant zitten. Stroomsnelheid is dus aan de andere kant (passagierskant) laag. Die zullen daardoor als eerste dichtslibben.
Kanalen vlakbij de aansluitingen (bestuurderskant) blijven het langste open.

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 10 mar 2020, 23:45

Juist. Nu snap ik het.
Die koelribben zijn inderdaad uiterst plat. Nu snap ik pas waarom je dat ijsstokje ernaast legde.
Inderdaad geen wonder dat de boel dichtslibt.
Dit is wat wij een ontwerpfout noemen. Het zou niet heel erg ingewikkeld zijn om dat te voorkomen.
Dank je wel weer!

zebigbos

Berichtdoor zebigbos » 20 mar 2020, 16:29

Inmiddels is mijn 508 bij de garage geweest. Deze foruminformatie had ik uitgeprint en meegegeven. Monteur Eric kon het wel zonder, zei hij.
Voor 400 euro is alles gerepareerd en de kachel doet het weer.
Nogmaals heel erg bedankt!

Terug naar “Interieur (508-I)”