Probleempje met stationair toerental

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Rovedary
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2021, 12:22

Probleempje met stationair toerental

Bericht door Rovedary »

Dag allemaal,

Ik rij een 508 vti 1.6 2-tronic.
De auto heeft 130000km gelopen en is van 2011.

Ik heb deze auto sinds januari en rij probleemloos, tot nu met het steeds warmere weer.
De auto heeft altijd een probleemloze koude start gehad waarbij het toerental iets boven de 1000 toeren zit en dan vrij snel netjes eronder gaat en dat allemaal heel soepel. Echter bij hogere temperaturen zoals de afgelopen dagen is de koude start anders. Starten gaat probleemloos maar het toerental loopt direct vrij hoog, stuk hoger dan bij koud weer, en schommelt wat op en neer. De motor draait dan dus niet soepel en zelfs wat onrustig, ook is een licht slijpend geluid te horen, ook dit is bij koud weer niet aan de orde.

Wanneer dan ook te snel weg wil rijden heeft de automaat moeite met het vinden van de juiste versnelling, zeker van 1 naar 2 gaat pas na erg veel toeren, ook dat heb ik niet bij kouder weer.

Ik blijf wanneer dit zich dus voor doet even 5 minuten staan draaien, vervolgens zakt het toerental naar een stabiel lager toerental en kan ik zonder bijgeluiden soepel weg rijden.

Iemand een idee?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
mehtevaschino
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 feb 2015, 09:04

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door mehtevaschino »

Slijpend geluid is niet goed. Advies breng je voertuig bij een PSA specialist/Merkdealer liefst koud en laat diegene starten waarschijnlijk staat je ketting niet op tijd.
Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Moderator
Berichten: 3775
Lid geworden op: 09 feb 2014, 23:38
Locatie: Rijnmond

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door Bart-Peugeot »

Ivm de juiste specialist. Welke regio woon je?
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
Rovedary
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2021, 12:22

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door Rovedary »

Bart-Peugeot schreef: 02 apr 2021, 10:10 Ivm de juiste specialist. Welke regio woon je?
Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie, ik woon in regio Rotterdam (Vlaardingen) .

Toch vreemd dat dit probleem zich niet voordoet wanneer het kouder weer is? Net al vanmorgen... het was 3 graden, ijs op de auto maar gewoon een prima koude start.

Groet Robert
Gebruikersavatar
rick
Moderator
Berichten: 8753
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door rick »

Misschien is de "koude start instelling" wel juist de oorzaak, dat die ook bij normale temperaturen de inspuiting etc regelt alsof het koud is.

Effe afspraak maken bij JWA autoservice
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Rovedary
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2021, 12:22

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door Rovedary »

Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Moderator
Berichten: 3775
Lid geworden op: 09 feb 2014, 23:38
Locatie: Rijnmond

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door Bart-Peugeot »

Rick verwees je al juist door.
Je woont in de buurt dus, mooi.

JWA Autoservice in Oud Beijerland is de psa specialist hier in de regio. Het is ook mijn adres.

Ze kunnen je vast helpen.
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
Rovedary
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2021, 12:22

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door Rovedary »

Even een update,

Nog niet bij de geadviseerde garage geweest, ik hou dat even als troef zeg maar.
Na wat speurwerk en info om mij heen denk ik vrijwel zeker te weten dat het probleem in de inlaattemperatuursensor zit. Het probleem doet zich alleen voor bij een koude motor en warmer weer. Niet bij een koude motor en koud weer, en ook niet bij warm of koud weer met een warme motor, volgen jullie het nog? :-)

Ik denk dat de sensor verkeerde info doorgeeft van de buitenluchttemperatuut en het brandstofmengsel dus verkeerd afstemt.

Is de sensor makkelijk zelf te vervangen, en zo ja hoe precies?

Met vriendelijke groeten Robert
Gebruikersavatar
mehtevaschino
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 feb 2015, 09:04

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door mehtevaschino »

Ik zou gewoon je voertuig brengen bij een garage voor diagnose het kost wel geld. Maar straks rij je misschien je motor in de soep dan ben je verder van huis.
Rovedary
Berichten: 21
Lid geworden op: 27 feb 2021, 12:22

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door Rovedary »

mehtevaschino schreef: 19 apr 2021, 09:03 Ik zou gewoon je voertuig brengen bij een garage voor diagnose het kost wel geld. Maar straks rij je misschien je motor in de soep dan ben je verder van huis.
Tsja je hebt een punt, dat zeker. Ik probeer wel altijd de logica van een probleem met de auto te begrijpen. Sommige dingen kun je idd beter aan een garage over laten.
Gebruikersavatar
mehtevaschino
Berichten: 279
Lid geworden op: 25 feb 2015, 09:04

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door mehtevaschino »

Autorijden kost nou eenmaal geld je kan misschien een vaste prijs afspraak maken maximaal diagnose voor een uur dan weet je waar je aan toe bent.

Om probleem te reproduceren zal ik advies geven om je voertuig einde werkdag afgeven bij de garage en dat ze zelf volgende ochtend voertuig gaan starten.
Gebruikersavatar
Bart-Peugeot
Moderator
Berichten: 3775
Lid geworden op: 09 feb 2014, 23:38
Locatie: Rijnmond

Re: Probleempje met stationair toerental

Bericht door Bart-Peugeot »

Een goede garage kan je auto uitlezen en een diagnose doen. Diagnose is niet alleen simpel uitlezen, maar ook de alles wat gemeten, gezien, geroken en geproefd is beoordelen en tot een conclusie komen.
JWA is bijvoorbeeld zo'n goede garage.

Als dan de sensor stuk is, heb je 2 keuzes.
Je betaald de diagnose en vervangt de sensor zelf. Of je laat de sensor vervangen en de diagnose kosten vervallen mogelijk.


In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (508-I)”