Koelwater bij motorolie, lek niet gemakkelijk te vinden

Voor alles wat onder de motorkap zit
amuseic

Koelwater bij motorolie, lek niet gemakkelijk te vinden

Bericht door amuseic »

Hallo allen!

Een aantal maanden geleden alweer (tijdje niks gedaan) ontdekte ik dat er (belachelijk veel) koelwater bij de motorolie in zat. Toen ik de dop van de carter pan af draaide kwam er eerst een paar *liter!* water uit, en toen een sneue drap bruine smurrie. Uiteraard heb ik toen besloten niet meer te rijden met die auto, er een paar liter verse olie in te gooien (gewoon om even te spoelen), wat water in het koelwater reservoir en dat er vervolgens allemaal weer uit te halen om het enigszins fatsoenlijk te kunnen stallen.

Gisteren ben ik begonnen met, hopelijk, de "reparatie". Het eerste slachtoffer was natuurlijk de oliekoeler; het makkelijkst toegankelijk onderdeel waar zowel water als olie samenkomen. Gedemonteerd, zie er prima uit. Er lijken geen scheuren in te zitten en de pakkingen zien er beiden prima uit (geen bruggetjes of wat dan ook)

Na die tegenslag maar verder geprutst en de hele kop er afgehaald op de hoop dat de koppakking flink naar de bliksem was. Bleek dat ik niet de eerste ben dit in deze 240.000km de kop er af aan het halen ben (gelukkig maar, vervuiling lijkt ook erg mee te vallen), maar helaas was die pakking dus (zoals het lijkt) in top staat. Dat het tussen de 4 lagen door is gekomen lijkt me ook sterk gezien de enorme hoeveelheid water die er in relatief korte tijd in is gelopen.
Ook in de kop niets geks te zien, geen barsten of scheuren tussen kanalen, alles lijkt helemaal in orde.

Vervolgens de turbo maar van de uitlaat gesleuteld, zit wel wat speling op (ook verwacht, zat aardig wat olie in de luchtslanger) maar ook daar lijken de kanalen geheel intact zonder gekke barsten of scheuren.

Inmiddels heb ik eigenlijk geen flauw idee meer waar er nog meer olie en water samen komen, of waar bovenin water bij de olie in zou kunnen lekken. Iemand nog enig idee wat een goede volgende stap zou zijn, of hoe ik één of meerdere van bovenstaande onderdelen echt goed zou kunnen testen op eventuele lekken/scheuren/barsten/iets?

Fotos: https://photos.app.goo.gl/eXGnQn2PWLTi59vo7
(Google photos voor originele kwaliteit)
rick
Moderator

Re: Koelwater bij motorolie, lek niet gemakkelijk te vinden

Bericht door rick »

Heb je de vriesdop/plaatje gecontroleerd toen je de kop eraf had liggen?

Zit aan de kant van de distrubitie tussen de ketting.

viewtopic.php?f=100&t=8680
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
amuseic

Bericht door amuseic »

Bedankt voor de reactie! Ik kan de Vries dop nergens vinden, waar zou ik die kunnen vinden?

En normaal gaat het water dan buiten de motor toch, of zou het bij dit blok somehow alsnog bij de olie in kunnen komen?
rick
Moderator

Bericht door rick »

Er staat een foto in het topic wat ik had gelinkt

Dat is een vti, maar vlgs mij is het onderblok hetzelfde (correct me if i am wrong)

Daar loopt het koelwater uit het kanaal via de lekke vriesdop de ruimte van de distributie ketting en dus het carter in
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
amuseic

Bericht door amuseic »

Heel interessant, bedankt voor het voorstel.

Ik heb het even bekeken en weet nog niet zo goed wat ik er van moet denken. De dop zit er zeker nog in, maar er zit een klein streepje onder alsof er wel water heeft gelopen en het daar netjes heeft gehouden (zie foto's, kreeg het niet heel goed op de foto helaas; in het echt is het streepje duidelijker zichtbaar)

https://photos.app.goo.gl/EEc1SaReoshgDpZz6
rick
Moderator

Bericht door rick »

Het is een kwaal dar ze gaan lekken.

Als je al het andere hebt uitgesloten, dan hou je weinig andere oorzaken over.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
amuseic

Bericht door amuseic »

Ik ben het met je eens, er blijft niet veel meer over. Enig idee hoe ik dat dopje op dichtheid zou kunnen testen?
rick
Moderator

Bericht door rick »

koelsysteem vullen met water en kijken of het eruit loopt.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
amuseic

Bericht door amuseic »

Tsja ahah ik ben voorlopig eerst nog druk in de kop (klepseals vervangen, kleppen schoonmaken, hele kop schoonmaken met peut), onderdelen moeten nog binnen komen en dingen, dus voorlopig heb ik nog geen koelsysteem op de kop. Ik zie ook nog niet voor me dat ik hem zonder koelsysteem kan testen. Hmmm....
rick
Moderator

Bericht door rick »

Kun je de kanalen van het onderblok niet vol gieten met water als de kop eraf is?

Anders gewoon vervangen je bent nu toch bezig
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
amuseic

Bericht door amuseic »

Die dop zit bij mij in de kop, niet in het onderblok. Ik zie in het onderblok ook nergens een dopje, dus ik denk dat het toch dat dopje in de kop is (dat dopje op de foto is ook op de foto)
rick
Moderator

Bericht door rick »

oke, zover ben ik er niet in thuis, dacht dat ie lager zat dan in de kop.

gewoon vervangen dus en dan hopen dat de lekkage dan weg is.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
amuseic

Bericht door amuseic »

ik weet het anders ook niet meer inderdaad. Volgensmij heb ik alles gehad waar olie en water bij elkaar in de buurt komen, en er is gewoon helemaal niets te vinden, wat je wel zou verwachten gezien de liters water bij het olie in (en geen spettertje olie bij het water in). Ik vind het allemaal maar apart, maar ik zet de boel wel weer in elkaar met zo veel mogelijk nieuwe onderdelen en dan moet het gewoon haast wel goed zijn.

Tenzij iemand nog een ander idee heeft ;)
Wesley208

Bericht door Wesley208 »

Als je de kop er nog af hebt liggen zou ik hem voor het gemak even mee nemen naar een motorrevisie bedrijf.
Zei hebben speciaal gereedschap, een soort mini poelietrekker waarmee ze de vriesstop kunnen verwijderen zonder de opening te beschadigen.
De nieuwe met vloeibare pakking monteren.

Als je de kop er al wel op hebt zitten, de boel aansluiten en het kvs-systeem afpersen met een hand pompje.
106 II XS - 1.4 TU3JP - 03-2003
amuseic

Bericht door amuseic »

Voorlopig ligt de kop er nog wel af, aangezien ik eigenlijk ook de schraapveren gelijk mee wil pakken (monsterlijk gebruik van 1l/1000km), maar daarvoor moet eerst een spatbord kraan binnenkomen, hij staat nu op een stapel blokjes dus carterpan eraf halen is niet zo handig :mrgreen:

Ik zal contact opnemen met een motor revisie bedrijf. Het liefst heb ik eigenlijk dat ze er ook gelijk een nieuwe in persen, dan weet ik tenminste zeker dat het goed is:)

Toch vertrouw ik het allemaal nog steeds niet. Ondanks dat ik niet meer plekken kan verzinnen waar het mogelijk stuk zou kunnen zijn ben ik ergens bang dat er niets is veranderd zodra ik alles weer in elkaar heb zitten (vooral omdat het gewoon echt niet vindbaar is, ondanks de vele liters water). Als iemand toch nog een idee heeft waar het nog meer in de soep kan zijn gelopen hoor ik het echt graag, ook als het ver gezocht lijkt!

Iedereen hartelijk dank voor jullie nuttige input tot nu toe :)
jerilo

Bericht door jerilo »

Ik wil niet vervelend doen. Maar met alleen de olieschraapveren ga je het niet redden.
Ik vermoed dat de cilinderwand ook al beschadigd is en de compressieveren ook zeker als er een olieverbruik van 1L op 1000km aanwezig is.

Is het niet verstandiger om er gewoon een mooi compleet ruil/revisieblok in te hangen.
Ben je gelijk van al je problemen af.
royp

Bericht door royp »

Dit kan ik je zeker aanraden. Jeroen weet een adres die betrouwbare gereviseerde motoren kan leveren.
Hij heeft mijn oliezuipende VTi met zwaar beschadigde cilinderwanden vervangen door een gereviseerd exemplaar met aangepaste zuigers en zuigerveren. Daar is ook een Febi-Bilstein distributieketting ingegaan. Jeroen heeft ook nieuwe injectoren geplaatst.
Omdat de motor toch uit elkaar lag zijn ook de koppeling en drukgroep vervangen.
De kosten waren vergelijkbaar met het bedrag dat je bij zou moeten leggen voor een andere, gebruikte auto.
Daarvan weet je dan weer niet hoe de conditie van de motor is.
Het olieverbruik is met deze motor, na bijna 12000 km, nog steeds 0,0.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss met, sinds februari 2020, een revisiemotor met verbeterde specificaties.
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V
EdfromCranes

Bericht door EdfromCranes »

royp schreef: 04 mei 2021, 21:25 De kosten waren vergelijkbaar met het bedrag dat je bij zou moeten leggen voor een andere, gebruikte auto.
Dat is een ruim begrip, mijn gebruikte 508 was bijna 40k, lijkt me niet dat dat de kosten waren van de revisie van jou?
Peugeot 508 2.0 BlueHDI RXH met 200 pk (was 181 pk) uit 2017.
Peugeot 406 2.0 HDI break met 109 pk uit 2004.
Peugeot 405 1.9 GLD break met 71 pk uit 1992.
Volkswagen Golf II 1.6 met 45 pk diesel uit 1987.
Ford Fiesta 1.1 S met 53 pk uit 1979.
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Hij zegt ook niet dat het een nieuwe auto kost, maar de kosten zijn die hij bij had moeten leggen op de vervanger van zijn huidige auto, en dat is een ruim begrip, denk dat het meer kost om een bijna nieuwe 508 aan te schaffen dan een jaar jongere 308 dan die nu heeft. ;) ;)
Groet Peter
royp

Bericht door royp »

Ik had erbij moeten zetten: Vergelijkbaar met de aanschafkosten van een gebruikte 3008-I van 5 à 6 jaar oud.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss met, sinds februari 2020, een revisiemotor met verbeterde specificaties.
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (508-I)”