Rammelend Geluid Rechtsachter

Voor alles wat niet onder de motorkap zit
Plaats reactie
silverpoint

Rammelend Geluid Rechtsachter

Bericht door silverpoint »

Dag allemaal!

Sinds enkele weken kampt mijn Peugeot (2012) met een super vervelend rammelend geluid, vergelijk met het geluid van een metalen winkelkar op wieltjes die je voortduwt op oneffen terrein. (zie video).

Het geluid is enkel hoorbaar wanneer:

- ik over een drempel rij
- ik over oneffen wegdek rij (bv. beklinkerd wegdek)

Ik heb geprobeerd om het geluid vast te leggen op video: https://www.transferxl.com/download/08vMvcf4BGJVgT

Liefst met hoofdtelefoon te beluisteren. In deze intervallen valt het geluid zeer goed op:

00:20-00:21
00:24-00:25
01:22-01:24
01:32
01:41-01:45

Als iemand een idee heeft, wat het zou kunnen zijn, laat het gerust weten!

Mijn garagist heeft de oorzaak helaas niet kunnen achterhalen ondanks een zéér grondig nazicht. Bij de schokbrekers zit alles muurvast. Ja, er zit wel een beetje speling op de achterste stabilisatiestangen maar dat zou dit geluid nooit kunnen veroorzaken.
Rick
Moderator

Re: Rammelend Geluid Rechtsachter

Bericht door Rick »

los hitteschild ergens rond de uitlaat ? of los zittende plaat achter de remschijf oid.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
silverpoint

Rick schreef: 04 aug 2022, 15:49 los hitteschild ergens rond de uitlaat ? of los zittende plaat achter de remschijf oid.
De wagen werd op de brug reeds onderzocht voor eventuele loszittende delen maar er kon niets worden vastgesteld, helaas :|
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

Schokdemper/stabilisatiestang?
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
silverpoint

Peugeot-5008 schreef: 04 aug 2022, 17:07 Schokdemper/stabilisatiestang?
Volgens mijn garagist is dit uitgesloten.. er zou niets loszitten onder/boven de schokdemper :/
jerilo

Bericht door jerilo »

Code: Selecteer alles

Ja, er zit wel een beetje speling op de achterste stabilisatiestangen maar dat zou dit geluid nooit kunnen veroorzaken.
Je geeft het zelf al aan. Deze kleine speling kan zeker wel een enorm geluid veroorzaken.
Ik zou als eerste dit vervangen. Speling hoort daar niet op te zitten.
silverpoint

jerilo schreef: 04 aug 2022, 17:28

Code: Selecteer alles

Ja, er zit wel een beetje speling op de achterste stabilisatiestangen maar dat zou dit geluid nooit kunnen veroorzaken.
Je geeft het zelf al aan. Deze kleine speling kan zeker wel een enorm geluid veroorzaken.
Ik zou als eerste dit vervangen. Speling hoort daar niet op te zitten.
Oké, zal het zeker in acht nemen dan.

Enig idee of binnenin het rechterachterportier de bekabeling etc. zou kunnen loskomen en rammelen? Garagist zei dat hij dit al heeft meegemaakt bij een Italiaans merk.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Rammelende sluitingen van de leuning van de achterbank?
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
Bart-Peugeot

Bericht door Bart-Peugeot »

Rammelend slot achterklep?
In bezit van een blauwe 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
RadioTechniman

Bericht door RadioTechniman »

Peugeot-5008 schreef:Schokdemper/stabilisatiestang?
Bingo!

Heb een TSB opgesnord adhv een 508 uit 2012 1.6 eHDi.

Titel:
Metaalachtig klapperend geluid aan de achterzijde van de auto

Omstandigheden voor het optreden:
Tijdens het rijden met ongeveer 40 km/h op slecht wegdek

Herkomst:
Inwendig defect van de schokdemper achter .

Dit kan verschillen per schokdemper of deze inwendig defect is, maar als je een schokdemper vervangt, is het advies om er wel twee tegelijk te vervangen ivm vreemd weggedrag wat je anders krijgt.

LET OP dit ZOU het kunnen zijn, maar hier kom je pas achter als de schokdempers vervangen zijn.

Enige wat je kan proberen, wat levensgevaarlijk is op de openbare weg, is rijden zonder schokdempers en controleren of het geluid weg isAfbeelding

Zou wel eerst van alles uitsluiten voor je schokdempers vervangt..
307 SW Premium 2007 Gris Fer 1.6 16V - 290k km and counting!

Voor alle radio/navigatie/telefoon problemen of updates kun je bij mij terecht!
silverpoint

Bedankt voor alle reacties. Maar die laatste is wel zéér interessant :D
RadioTechniman

Wat ik zei over rijden zonder schokdempers, gaat bij een 508 niet mogelijk zijn. 508 is zowel voor als achter voorzien van veerpoten. Dus schokdemper en veer als 1 geheel.

Zou wel echt eerst zeker weten dat alles uitgesloten is, zoals los zittende dingen. Vind het een erg apart geluid, maar wie weet kunnen inwendig defecte schokdempers dat. Op afstand diagnose stellen is riskant/lastig, dus ik beweer niet dat DIT het is.

silverpoint

RadioTechniman schreef: 06 aug 2022, 22:12 Wat ik zei over rijden zonder schokdempers, gaat bij een 508 niet mogelijk zijn. 508 is zowel voor als achter voorzien van veerpoten. Dus schokdemper en veer als 1 geheel.

Zou wel echt eerst zeker weten dat alles uitgesloten is, zoals los zittende dingen. Vind het een erg apart geluid, maar wie weet kunnen inwendig defecte schokdempers dat. Op afstand diagnose stellen is riskant/lastig, dus ik beweer niet dat DIT het is.
Mijn (niet-Peugeot) garagist zei dat er niks aan de hand is met de schokdempers. Hij heeft het geluid zelf waargenomen want hij is achter gaan zitten om het te kunnen horen.

Toen ik naar de officiële Peugeot garage ging werd er mij gezegd dat er maar één oorzaak kan zijn: probleem met schokdemper (inwendig, kan dus niet aan de buitenkant worden vastgesteld). Deze garagist heeft het geluid zelf wel niet gehoord. Hij zei ook dat het goed mogelijk is dat bij de jaarlijkse autokeuring (waarbij schokdempers ook worden getest) het probleem onder de radar zal blijven.
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

En daarmee wil je zeggen/vragen?
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Dat schokdempers tegenwoordig schijnbaar bij de apk worden getest ipv gekeken of ze niet lekken en klaar.
Groet Peter
RadioTechniman

Maasmechelen (waar TS heeft aangegeven vandaan te komen in voorstelpost) is België, dus APK is niet geheel van toepassing. Er is wel een keuring, maar die is meen ik strenger dan NL.

Voor NL APK dienen ze goed te functioneren (dus dat het geen fietspompen zijn)

En de bevestiging moet deugdelijk zijn.

Je kan eventueel nog een adviespunt krijgen (AC2) als ze zweten/lekken, maar nog wel hun functie vervullen.

Geen idee hoe dat in België gaat.

Plaats reactie

Terug naar “Technisch (508-I)”