Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Marcel1973
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2014, 13:30

Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Marcel1973 »

Gisteren onze 5008 1.6 THP (2011) bij de dealer gebracht voor o.a. APK-keuring. Gelijk ook gemeld dat nog steeds af en toe storing motormanagement optreed na stevig optrekken.
Afgelopen zomer was daar al naar gekeken, maar kon men niet direct iets vinden. Het zou waarschijnlijk iets zijn met een slangetje van de turbo en deed zich maar af en toe voor en storingsmelding verdween uiteindelijk ook weer vanzelf.

Gistermiddag telefoontje van de dealer. Naast o.a. een kapot wiellager (reden voor afkeur) was er ook een probleem met de motor. De distributieketting was opgerekt, waardoor de motor 'niet meer op tijd' loopt. Daarnaast was de motor vervuild, waarbij er al 'flinke klodders' (koolstof??) op de kleppen zaten. Daar gaan we weer!

We hebben de auto in 2015 gekocht bij de dealer. Die heeft toen voor aflevering o.a. de distributieketting (bij ca. 70.000km) laten vervangen.
2 Jaar later motorproblemen. Bleek de motor zwaar vervuild en moest gereinigd worden. Met nog wat andere zaken erbij werd dat een rekening van €3.000, waarvan de dealer ongeveer €1.000 voor eigen rekening nam en Peugeot Nederland ook €1.000 . Wij opgelucht want die motorvervuiling was een zware tegenvaller, maar op deze wijze bleef de schade 'beperkt'. En de hoop dat we weer onbezorgd met onze 5008 konden rijden. Dat ging de afgelopen jaren redelijk, tot gister ...

Sinds de vorige reiniging in 2017 hebben we zo'n 45.000km met deze auto gereden. En nu is dus de distributieketting weer aan vervanging toe en moet de motor weer gereinigd worden. Het kan aan mij liggen, maar dat lijkt me toch wel weer erg snel!
Dit heb ik ook met de dealer besproken. Die hebben 3 Peugeots aan ons geleverd - waarvan 2 nieuwe - en onderhouden en daarnaast ook nog 2 lease Peugeots in onderhoud, dus dan verwacht ik ook wel beetje service. Uiteindelijk afgesproken dat ze contact opnemen met de klantenservice van Peugeot, omdat de auto inmiddels 10 jaar oud is. De bestaande coulance-regelingen zouden daarom niet meer gelden.

Vandaag terugkoppeling gehad dat ze in 1e instantie zijn doorverwezen naar de garantie-afdeling van Peugeot. Mocht daar niets uitkomen, dan moet ik als particulier zelf 'aankloppen' bij de klantenservice.
De dealer verwacht dat Peugeot evt. een bijdrage wil doen in de kosten die gelijk is aan de korting die de dealerzelf bijdraagt.

Heeft iemand hier ervaring met een financiële bijdrage van Peugeot Nederland en/of Peugeot dealer voor soortgelijke problemen? Of tips?
Huidige auto's:
508-2 Blue Lease Allure 180PK (2020)
5008 ST 1.6 THP 156PK (2011)
Voorheen (o.a.):
206 SW, 307 Navteq, 508-1 SW
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 9861
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je genoeg tegen over deze motor. Echter 45.000km is wel heel errug snel voor opnieuw een opgerekte ketting. Volgens mij is de levensduur daarvan langer.
Gebruik de zoekfinctie en er gaat een wereld voor je open.
Woon je in het zuiden of midden des lands, neem eens contact op met JWA Autoservice in Oud Beijerland. Wellicht dat zij je op een andere manier kunnen helpen.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
Marcel1973
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2014, 13:30

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Marcel1973 »

Bedankt voor je advies Peugeot-5008,

Ik had via de zoekfunctie inderdaad al best veel nuttige informatie gevonden en zag wel dat ik zeker niet de enige ben met deze problemen.
Alleen over coulance of andere wijze waarop Peugeot en/of -dealer bijdraagt in de kosten had ik nog niet veel gezien. En aangezien dit een bekend probleem is en in ons geval na 45.000km weer terug is, hoop ik hier ervaringen of tips te krijgen die mij (en anderen in soortgelijke situatie) helpen om de onkosten nog een beetje beperkt te houden.

Ik ben van mening dat Peugeot hier een bepaalde mate van verantwoordelijkheid in heeft en wil ze daar dan ook aan kunnen houden. Met aanschaf en regelmatig onderhoud bij de Peugeot dealer heb ik als particulier tenslotte toch ook mijn verantwoordelijk genomen. ;)
Huidige auto's:
508-2 Blue Lease Allure 180PK (2020)
5008 ST 1.6 THP 156PK (2011)
Voorheen (o.a.):
206 SW, 307 Navteq, 508-1 SW
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 9861
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Peugeot-5008 »

De dealer is op de hoogte van eventuele coulanceregelingen en kan deze aanvragen bij PeugeotNederland.
Succes!
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
Gebruikersavatar
rick
Moderator
Berichten: 8751
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door rick »

Voor er direct conclusies worden getrokken, is toh niet helemaal duidelijk hoeveel km's je nu met de nieuwe ketting hebt gereden.

- Bij aankoop 2015 was de tellerstand 70.000km en is de ketting vervangen. (4jr oud)

- In 2017 is de motor gereinigd. Wat was toen de km-stand?

- NU 2021, obv jouw info kleine 4jr en 45000 km verder tov 2017 is nu de ketting (6jr) aan vervanging toe en is de motor opnieuw vervuild.

Wat is dan nu de huidige teller stand?


De auto is nu zon 10jr oud en als ie inmiddels meer dan 130.000km heeft gereden, dan verwacht ik van PN heel weinig.

Vervuiling kan meer oorzaken hebben dan een "product eigenschap" van de motor waar PN verantwoordelijk voor is.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 9861
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Zo had ik het idd niet gelezen Rick.
Ik had gelezen 4 jaar en 45.000 km. Maar nu ik het teruglees staat er eigenlijk iets anders. In dat geval zal de coulance inderdaad nagenoeg nul zijn waarschijnlijk.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
Marcel1973
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2014, 13:30

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Marcel1973 »

Ik heb het even nagekeken en de auto stond bij aflevering in 2015 op 65.000 km (in plaats van 70.000) en bij de vervuilde motor in 2017 op 85.000 km. Volgens mij lag in 2017 de distributieketting ook 'te los' , maar weet dat niet zeker meer. Dus moet ik nog even nazoeken of de huidige distributieketting er nu 45.000 of 65.000 km om ligt. Lijkt me overigens wel dat die in 2017 sowieso opnieuw is gemonteerd nadat de hele motor was gereinigd. Inmiddels staat de km-teller nu inderdaad op 130.000 km.

Of het nu 45.000 of 65.000 km geleden is, voor beide lijkt het mij snel dat er weer problemen zijn met de distributieketting, maar dat zal dan wel aan mij liggen ...

Daarnaast zou ik wel eens willen weten wat er nog meer voor oorzaken van de vervuilde motor zijn die buiten invloed liggen van Peugeot?!?
De auto krijgt regelmatig onderhoud bij de dealer (en dus ook software-updates), de olie die ik gebruik om bij te vullen is op advies van de Peugeot-dealer, ik tank alleen in Nederland en heb nooit advies gehad van Peugeot om geen Euro 95 te gebruiken of de interne EGR-klep softwarematig aan te laten passen. Dan mag ik er toch op vertrouwen dat de auto goed functioneert en ben benieuwd wat ik als particulier anders had moeten doen. :(
Huidige auto's:
508-2 Blue Lease Allure 180PK (2020)
5008 ST 1.6 THP 156PK (2011)
Voorheen (o.a.):
206 SW, 307 Navteq, 508-1 SW
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 9861
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Als particulier had je zaken niet anders moeten doen, maar wel zaken anders kunnen doen. Een wezenlijk verschil.

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je tal van tips tegen die je had kunnen doen, los van Wat Peugeot zelf zegt/moet. Een aantal daarvan noem je er al op ,enkel als tegenwerpsel, dat geeft in ieder geval aan dat je die al had gevonden wat je als particulier had kunnen doen..

Zaken zoals het tanken van E5 (of nog beter E0), het nieuwe rijden loslaten en het uitprogrammeren van de EGR zijn inderdaad mogelijkheden die je had kunnen doen, ook al schrijft Peugeot ze niet voor, het zijn adviezen hier van gebruikers en experts om de levensduur te verlengen.
Dat Peugeot het niet voorschrijft en je dus te goeder trouw dat niet doet (omdat je het wellicht niet wist) is je goed recht natuurlijk, en als je je aan de voorschriften houdt mag je aannnemen dat dat voldoende is, maar die discussie zul je echt bij de dealer moeten voeren. Hier geven gebruikers en experts enkel weer wat je als particulier had kunnen doen (niet had je had moeten doen)..
Weet niet of de wagen verder dealeronderhouden is of niet, met een eventuele coulanceaanvraag van de dealer zullen dat soort zaken ook meespelen in de uiteindelijke beslissing van Peugeot Nederland, al verwacht ik gezien de leeftijd van de wagen weinig kans daarop. Eventueel wel coulance /garantie op eerdere reparatie, maar dat is enkel aan de dealer, niet aan PN.

Auto onderdelen slijten. Of een ketting al na 6 jaar versleten mag zijn geen idee (los van het aantal kilometers), daarvoor is mijn ervaring met een ketting te minimaal (mijn Peugeots hebben allemaal riemen).

Mijn advies (wat ik zou doen): Breng je wagen naar een echte THP specialist, laat de distributie volledig nakijken/vervangen en reinigen, tank vanaf heden enkel E5 (=E0 bij de grote jongens) en vergeet het nieuwe rijden. Dan kan je weer jaren voort
Wellicht niet wat je wil horen, maar wel zoals het is.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
Gebruikersavatar
rick
Moderator
Berichten: 8751
Lid geworden op: 15 feb 2014, 09:40

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door rick »

Vrees dat coulance bij Peugeot 0,0 is, gezien je auto ouder is dan 10jaar.

Je kan hooguit terugvallen obv garantie/coulance op eerdere reparaties bij je reparateur.
Dus met je dealer om de tafel, PN is in deze geen partij meer. (en off. eerder ook eigenlijk nooit geweest)
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Gebruikersavatar
cortrans01
Berichten: 169
Lid geworden op: 03 apr 2019, 15:16
Locatie: Beverwijk

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door cortrans01 »

Peugeot-5008 schreef:Als particulier had je zaken niet anders moeten doen, maar wel zaken anders kunnen doen. Een wezenlijk verschil.

Als je de zoekfunctie gebruikt kom je tal van tips tegen die je had kunnen doen, los van Wat Peugeot zelf zegt/moet. Een aantal daarvan noem je er al op ,enkel als tegenwerpsel, dat geeft in ieder geval aan dat je die al had gevonden wat je als particulier had kunnen doen..

Zaken zoals het tanken van E5 (of nog beter E0), het nieuwe rijden loslaten en het uitprogrammeren van de EGR zijn inderdaad mogelijkheden die je had kunnen doen, ook al schrijft Peugeot ze niet voor, het zijn adviezen hier van gebruikers en experts om de levensduur te verlengen.
Dat Peugeot het niet voorschrijft en je dus te goeder trouw dat niet doet (omdat je het wellicht niet wist) is je goed recht natuurlijk, en als je je aan de voorschriften houdt mag je aannnemen dat dat voldoende is, maar die discussie zul je echt bij de dealer moeten voeren. Hier geven gebruikers en experts enkel weer wat je als particulier had kunnen doen (niet had je had moeten doen)..
Weet niet of de wagen verder dealeronderhouden is of niet, met een eventuele coulanceaanvraag van de dealer zullen dat soort zaken ook meespelen in de uiteindelijke beslissing van Peugeot Nederland, al verwacht ik gezien de leeftijd van de wagen weinig kans daarop. Eventueel wel coulance /garantie op eerdere reparatie, maar dat is enkel aan de dealer, niet aan PN.

Auto onderdelen slijten. Of een ketting al na 6 jaar versleten mag zijn geen idee (los van het aantal kilometers), daarvoor is mijn ervaring met een ketting te minimaal (mijn Peugeots hebben allemaal riemen).

Mijn advies (wat ik zou doen): Breng je wagen naar een echte THP specialist, laat de distributie volledig nakijken/vervangen en reinigen, tank vanaf heden enkel E5 (=E0 bij de grote jongens) en vergeet het nieuwe rijden. Dan kan je weer jaren voort
Wellicht niet wat je wil horen, maar wel zoals het is.
Jullie adviseren om en auto om deze dealer te onderhouden, maar ter gelijkertijd wordt geadviseerd om naar een THP specialist te gaan.
Geeft dat geen problemen dan bij eventuele coulance zaken?
Gr. Cor
3008-II Allure Blue Magnetic, 1.6 E-THP (165 pk), AET 6, alarm, Keyless entry en start, Peugeot Connectie Nav. Incl. DAB+, Draadloze telefoonlader, Mirror Screen, afneembare trekhaak, verwarmbare voorruit, Visoppark 2
www.beroepschauffeurs.com
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 9861
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Bij een THP specialist weet je dat het probleem goed wordt opgelost. Bij de dealer ben ik daar bij sommige zaken niet zo zeker van.

Ik verwees hem naar de dealer omdat deze weet/kan informeren wat de geldende coulance regelingen zijn of kunnen zijn, aangezien TS daar om vroeg. Echter heb ik hem in een eerder bericht voor een goede diagnose verwezen naar JWA, en dat is toch echt een THP specialist.

Van coulance is in dit geval hoogstwaarschijnlijk echter geen sprake meer, zoals door Rick en door mij aangegeven. Mede op basis van leeftijd van de wagen (inmiddels 10 jaar oud). Hoogstens nog wat coulance/garantie op de werkzaamheden van 2017, echter die kans acht ik ook zeer gering. Maar daar kan enkel de dealer een zinnige uitspraak over doen, vandaar het advies om daar navraag te doen. 1 van de voorwaarden voor coulance is dealeronderhoud in het verleden, vandaar dat ik aangaf/vroeg of de auto dealeronderhouden was. Met een auto van nu 10 jaar oud doet dat vanaf nu zeker niet meer terzake en kanje probleemloos naar een THP specialist gaan.

Vandaar dat ik afsloot met wat ik zou doen in dit geval. De dealer lekker links laten liggen als er geen sprake is van coulance/garantie (die kans is uitermate hoog) en een THP specialist opzoeken. Wordt het goed opgelost en Ben je in ieder geval (als je de andere tips ter harte neemt) voorlopig van al het gelazer af.

Ik heb je overdadige leestekens even verwijderd.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
Marcel1973
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2014, 13:30

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Marcel1973 »

Bedankt voor jullie adviezen.

Rick gaf aan dat vervuiling meer oorzaken kan hebben dan een "product eigenschap" van de motor waar PN verantwoordelijk voor is.
Ik had inderdaad al e.e.a. gevonden met behulp van de zoekfunctie op het forum, maar helaas wel nadat het probleem was geconstateerd. En ondanks de nuttige informatie die op dit forum gedeeld wordt, verwacht ik dat bij belangrijke oorzaken van motorproblemen Peugeot mij hierover informeert en ik mijn auto verder moet kunnen rijden zonder hulp van het forum en hier alleen specialistische adviezen en tips hoef te halen. Maar dit is inderdaad een discussie die ik inhoudelijk met de dealer moet voeren, al kunnen argumenten die ik hier van specialisten en liefhebbers hoor mij daar natuurlijk altijd bij helpen!

De auto is overigens altijd dealeronderhouden, dus dat kan het probleem in ieder geval niet zijn. Ik hoop z.s.m. van de dealer te horen wat er volgens hen exact moet gebeuren en in hoeverre hier de dealer en/of Peugeot aan bijdraagt. Met deze informatie kan ik vervolgens contact opnemen met JWA om te informeren wat zij hier evt. mee kunnen. Vervolgens kan ik dan een afweging maken welke optie voor ons het beste is, want de auto ligt nog uit elkaar, dus ook bij de dealer zal sowieso nog e.e.a. aan arbeid moeten gebeuren en vervolgens moet ik de auto ook nog naar de THP-specialist getransporteerd moeten worden. Voor een auto van 10 jaar oud is het totale kostenplaatje dus in ieder geval een belangrijke factor in het besluit.
Huidige auto's:
508-2 Blue Lease Allure 180PK (2020)
5008 ST 1.6 THP 156PK (2011)
Voorheen (o.a.):
206 SW, 307 Navteq, 508-1 SW
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 9861
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Peugeot-5008 »

Succes met je overwegingen en houdt ons op de hoogte van de vorderingen of keuzes die je maakt.
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
Marcel1973
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2014, 13:30

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Marcel1973 »

Ik heb uiteindelijk vandaag besloten de auto toch bij de dealer te laten repareren. Ze gaan de distributieriem vervangen en de motor reinigen, waarbij ik de toezegging heb gehad dat de dealer + Peugeot samen bijna de helft van de kosten voor hun rekening nemen en een gegarandeerd maximum bedrag aan kosten.
Omdat ik de auto binnen 2 jaar wil vervangen voor het nieuwe model en ook al nodige kosten zou hebben bij de dealer wanneer ik daar de auto niet zou laten repareren en voor transport naar een THP-specialist, was het sommetje uiteindelijk snel gemaakt.

Ik heb nog geïnformeerd of ze de EGR-klep konden aanpassen, maar ze gaven aan dat ze daar softwarematig niets mee konden en (hoewel ze wel begrepen wat het voordeel was) dit ook niet adviseerde. Wel kwam ook hier de tip ter sprake om alleen nog maar euro 98 te tanken.
Huidige auto's:
508-2 Blue Lease Allure 180PK (2020)
5008 ST 1.6 THP 156PK (2011)
Voorheen (o.a.):
206 SW, 307 Navteq, 508-1 SW
RBRDX
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 jun 2017, 22:12

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door RBRDX »

Verbazingwekkend dat je qua kosten dit voor elkaar hebt gekregen, ik denk dat er een hoop jaloers zullen zijn want het gros werden afgewimpelt dat de auto te oud is en geen regeling mogelijk is
205 GTi 1,9; 306 hatchback XSdt 1.9; 306 SW XSdt 1.9; 307 SW 2.0; nu 308 SW Feline 175pk (205pk/300Nm na tuning)
Marcel1973
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 sep 2014, 13:30

Re: Na 45.000 km alweer vervuilde motor

Bericht door Marcel1973 »

Ik ervaar al 15 jaar lang goede service bij deze dealer en in die periode hebben ze inmiddels al onze 4e en 5e Peugeot in onderhoud. Hiervan hebben ze er ook 3 (waarvan 2 nieuw) aan ons geleverd.

Wellicht dus combinatie van een goede dealer, lange klant-relatie en ook nog een beetje standvastigheid van de klant zelf. Peugeot Nederland is in ieder geval bereid in bepaalde situaties een bijdrage te leveren aan de kosten die gelijk is aan de bijdrage die de dealer zelf ook doet. Misschien dat andere forum-gebruikers hier in de toekomst hun voordeel ook mee kunnen doen.

Ik ben in ieder geval, ondanks de al 2x opgetreden problemen met de THP-motor, nog steeds een tevreden Peugeot-rijder! ;)
Huidige auto's:
508-2 Blue Lease Allure 180PK (2020)
5008 ST 1.6 THP 156PK (2011)
Voorheen (o.a.):
206 SW, 307 Navteq, 508-1 SW
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (5008-I)”