Chippen

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
Wildelandbouwer

Chippen

Bericht door Wildelandbouwer »

Hallo iedereen

Ik ben wel nieuwsgierig naar jullie ervaring met het chippen van een 1.6 vti motor. De extra pk's vind ik persoonlijk een leuke bijzaak maar mijn interesse gaat er meer naar uit of die er ook daadwerkelijk zuiniger van word. En ik ben ook wel benieuwd of het schadelijk voor je auto is.
mehtevaschino

Re: Chippen

Bericht door mehtevaschino »

Omdat je een VTI motorblok heb dan heeft het weinig zin om een chiptuning te doen (Je heb geen TURBO).
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Als je het gaspedaal precies hetzelfde gebruikt, niks aanpast aan je rijstijl zal je Vti zeker iets zuiniger worden, en met de huidige prijzen zal je de kosten er met 200.000 km wel uit hebben.
M.A.W. De kosten wegen in dat opzicht niet op tegen de baten, en zoals hierboven ook gemeld, de winst op de andere gebieden zal ook niet veel zijn en daarbij moet je ook nog zeker weten dat je motor in goede conditie is anders word het voordeel snel een nadeel.
Groet Peter
Wildelandbouwer

Iedereen superbedankt voor de uitleg. Al had ik natuurlijk gehoopt dat het lonend was geweest zeker met de huidige benzine prijzen :D maar 200.000 km lijkt me een beetje te veel van het goede. Weer een gedachte minder om over na te denken.
royp

Bericht door royp »

In februari 2020 werd door JWA van Jerilo de VTi-motor van mijn 3008 vervangen door een gereviseerd exemplaar.
Een jaar en ca 10.000 kilometer later, heb ik het luchtfilter vervangen door één van K&N en een chiptuning laten verrichten bij JWA door Mobile Chiptuning.NL. Ik ken de beperkingen van het tunen van een atmosferische motor. Ik wilde het koppel van de VTi wat verhogen om het trekken van een caravan wat gemakkelijker te maken. Helaas is er, in verhouding met de jaren vóór Covid, weinig of niets terecht gekomen van het autorijden op zich en helemaal niets van het trekken van een caravan. Ik heb in 2 jaar tijd met de nieuwe motor 17.000km gereden. Voornamelijk korte afstanden en binnen randstedelijk gebied.
Ik kan eigenlijk weinig zinnigs zeggen over het benzineverbruik. Het gemiddelde verbruik over korte afstanden is altijd hoger dan bij langere afstanden.
Het voornaamste wat ik gemerkt heb is een beduidend betere respons op het gaspedaal. De acceleratie van stilstand en die van bijv. 80 naar 120 is merkbaar beter dan vóór de tuning en met het standaard luchtfilter.
Het geeft je een goed gevoel dat je over merkbaar meer vermogen beschikt dan voorheen. Maar je moet je rechter voet wel in toom houden om je benzineverbruik niet uit de hand te laten lopen.
Chiptunen geeft dus op andere vlakken dan benzineverbruik wel verbetering.
Ik vind het rijden leuker geworden binnen de beperkingen die een 1.6VTi-motor oplegt.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss met, sinds februari 2020, een revisiemotor met verbeterde specificaties.
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V
Wildelandbouwer

Bedankt voor het delen van je ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (5008-I)”