Motor vervangen

Voor alles wat onder de motorkap zit
Plaats reactie
LaurensB
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2023, 20:08

Motor vervangen

Bericht door LaurensB »

Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen, ik ben Laurens en woon in Posterenk (Wilp). Ik rijd mijn hele leven al Franse auto's en bezit op dit moment een 5P 5008 uit 06-2010 met de Aisin automaat. De reden van mijn bericht is dat onze THP toe is aan een revisie. Nu zit ik enorm te twijfelen om een andere auto aan te schaffen, of om onze 5008 op te knappen. We vinden het een hele fijne auto, maar willen ook niet geld weggooien.
Huidige tellerstand 150000, olie verbruik 1:500.
Nu komen de vragen:

Investeren of verkopen?

Ik heb gelezen dat de eerste THP motoren ondanks een revisie alsnog blijven verbruiken, valt onze daar ook onder?

Kent iemand een revisie bedrijf gespecialiseerd in THP in de buurt van Apeldoorn?

Alvast bedankt voor jullie input!
Laatst gewijzigd door LaurensB op 20 jan 2023, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 13417
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Motor vervangen

Bericht door Peugeot-5008 »

Wat voor verbruik bedoel je? Olie? Benzine?
En over hoeveel praten we nu?

Niet in de buurt van Apeldoorn, maar zeker het rijden waard is JWA in Oud-Beijerland. Jeroen is daar mede eigenaar en hier bekend onder forumnaam Jerilo.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
LaurensB
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2023, 20:08

Re: Motor vervangen

Bericht door LaurensB »

Bedankt voor je reactie, olie verbruik heb ik het over. We hebben de auto met 100000km gekocht en toen direct de distributie laten doen en granulaat reiniging gedaan. Staat nu op dik 150000, we hebben 40000 probleemloos gereden tot een paar maand geleden. Ik ben al in Apeldoorn geweest bij MRA maar die vroegen 6500.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 13417
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Motor vervangen

Bericht door Peugeot-5008 »

Zou je je tapatalk handtekening even uit willen zetten? Thnks!

Mij is uit beide berichten niet duidelijk hoeveel olie die verbuikt?
Ik kan er overheen lezen maar wordt er geen wijs uit.

Voor een goede revisie ben je sws boven de 5K uit.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
LaurensB
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jan 2023, 20:08

Re: Motor vervangen

Bericht door LaurensB »

Eerst was het 1:1000 maar gisteren bijgevuld en lijkt meer op 1:500 nu. Als het goed is is de handtekening weg.
Gebruikersavatar
Peugeot-5008
Beheerder
Berichten: 13417
Lid geworden op: 25 mar 2015, 21:31

Re: Motor vervangen

Bericht door Peugeot-5008 »

Dat is inderdaad wel heel erg veel.

Je moet rekening houden met ruim 5k aannkosten bij een complete revisie. Neem eens contact op met JWA. De kosten voor het heen en weer rijden wegen wel op tegen de service en kennis die daar is over THP motoren.

Ik snap je afweging. Echter de enige die daar een zinnig antwoord op kan geven ben je zelf. Hoe lang ben je nog van plan deze wagen te rijden. Wat komt er nog meer aan kosten aan. En kom je voor hetzelfde bedrag weg aan een vervangende wagen.

Uiteindelijk is het altijd zo dat repareren goedkoper is dan een nieuwe zeker als je er nog 5+ jaar in blijft rijden. Maja. Wat wil je zelf?
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
jerilo
Berichten: 785
Lid geworden op: 26 jun 2014, 14:42
Locatie: Hoeksche-Waard

Re: Motor vervangen

Bericht door jerilo »

1L op 500km is wel erg veel.

Ik zou zelf eerst eens een goede diagnose laten doen.
Zo'n hoog olieverbruik kan verschillende oorzaken hebben. Het kleppendeksel kan defect zijn. De klepseals kunnen uitgedroogd zijn en hierdoor niet meer afdichten. Of de motor zelf heeft teveel slijtage.
Kleppendeksel en klepseals kunnen gewoon vervangen worden. Zeker rond deze kilometerstand doen wij dat nog. Boven de 200.000km beginnen ook wij er niet meer aan. Dan is de interne slijtage teveel geworden dat het geen zin meer heeft.
Met het vervangen van de klepseals en kleppendeksel kunnen we het olieverbruik terug brengen binnen de perken. Helemaal naar nul zal niet gaan lukken.
Eventueel met wat andere onderdelen zoals katalysator en hogedrukpomp en/of reiniging zal je een kostenpost hebben van die ligt tussen de €3000,- en €4000,-

Maar dat ligt er helemaal aan wat er uit een gedegen onderzoek naar boven komt.


De kosten voor een revisiemotor zitten voor een 1.6 THP tussen de €6000,- en €8500,-
Reken er ook op dat momenteel de onderdelen prijzen behoorlijk zijn gestegen. Ook voor een revisiemotor betalen wij nu flink meer en nog maar niet te praten over andere onderdelen zoals een katalysator.
En om het helemaal goed te doen is het, en ik kan het uit ervaring zeggen, neem gelijk het kleppendeksel, hogedrukbrandstofpomp, katalysator (zeker met zo'n olieverbruik zal deze verstopt zitten), turbo en waterpomp mee. Deze onderdelen hebben een levensduur van ongeveer 150.000km
Ik heb al een paar keer meegemaakt dat we deze onderdelen moesten overzetten en ze na een paar 1000km alsnog defect gingen. En dit valt NIET onder garantie van de reparatie zoals veel mensen verwachten. Want ja er zit toch een nieuwe motor in. Klopt de motor is nieuw maar de rest van de onderdelen zijn overgezet van de oude op de nieuwe motor en hebben al wel 150.000km levenservaring.

Het is een behoorlijk bedrag. Maar bedenk wel dat wij, uiteraard in overleg, altijd onderdelen mee vervangen die gevoelig zijn voor deze motoren. Zodat als de reparatie gedaan is wij met 99% kunnen zeggen dat je voorlopig weer een fijn rijdende auto hebt. En dan denk je en die 1% dan? ja er kan altijd een onderdeeltje defect gaan of een bobine er mee stoppen bijvoorbeeld.

Dit zijn afwegingen die je moet maken. Maar ik kan je vertellen dat je voor dat geld geen andere "goede" auto hebt.
Ik hoop je wat meer informatie gegeven te hebben zodat u de juiste keuze voor uzelf kunt maken.

Jeroen
royp
Berichten: 147
Lid geworden op: 13 aug 2018, 22:11
Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel

Re: Motor vervangen

Bericht door royp »

Jeroen, je moet me maar corrigeren als ik iets niet juist vermeld.

Ik heb het op het forum al diverse keren bij verschillende types Peugeots verteld dat ik de VTi-motor van mijn 3008-I van januari 2011 door Jeroen heb laten vervangen door een volledig gereviseerd exemplaar. Dit is bij 105k-km's gedaan.
Deze motor is voorzien van ge-update zuigers, zuigerveren en een distributieketting van Febi-Bilstein.
Omdat alles toch al open lag is meteen de hele koppelingsgroep vervangen. Ook de injectoren zijn vervangen door een verbeterde versie.
Alles bij elkaar een flinke som geld. Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Ik heb nu een heerlijk rijdende, betrouwbare auto. Ik heb er nu met de nieuwe motor ruim 25k-km's erop zitten. Het olieverbruik is 0,0.
Ik heb gekozen voor een gereviseerde motor omdat ik geen problemen had met de rest van de auto. Ik had de 3008 voorzien van volledige led-verlichting, ik had de geluidsinstallatie voorzien van andere speakers en van een subwoofer, een trekhaak erop laten zetten, een set dakdragers aangeschaft, een set velgen met winterbanden en nog wat andere aanpassingen. Dat zou dan ook allemaal vervangen moeten worden bij overstap naar een andere auto. En je moet maar afwachten wat een andere auto je gaat brengen.
Wat ik met de revisiemotor wél doe is het volgen van het onderhoudsadvies van Jeroen. Ieder jaar een motorflush en nieuwe kwaliteitsolie met een additief om vervuiling tegen te gaan, ongeacht het aantal gereden kilometers.
Peugeot 3008-I 1.6VTi uit 2011, bleu-abyss met, sinds februari 2020, een revisiemotor met verbeterde specificaties.
Hiervóór 2x Peugeot 406 Break 1.8-16V
Plaats reactie

Terug naar “Motorisch (5008-I)”