Koppeling two Tronic versleten?

Voor alles wat onder de motorkap zit
AndreHaak

Koppeling two Tronic versleten?

Berichtdoor AndreHaak » 29 feb 2020, 11:53

Sinds enige tijd lijkt de koppeling iets meer te slippen bij het schakelen. Optrekken gaat eigenlijk vrij normaal en soepel. Het gaat om een 1.6 e-hdi met 180 dkm op de teller. Heeft iemand ervaring met de koppeling van de Two Tronic bak als deze versleten is? Hoe lang kun je er mee door rijden? Wat zijn de kosten van vervanging? Heb in november de distributiriem laten vervangen en vorige maand was het roetfiter aan de beurt dus ik zit eerlijk gezegd niet te wachten op weer een prijzige reparatie. :|

Nickvdv

Re: Koppeling two Tronic versleten?

Berichtdoor Nickvdv » 01 mar 2020, 01:23

Hoi andre,

Over het algemeen is 180.000 geen rare km stand voor een versleten koppeling bij een e-hdi met gerobotiseerde bak.
Het is te proberen deze opnieuw in te leren, maar wanneer dat niet lukt, moet de koppeling met druklager vervangen worden, anders is er niet meer mee te rijden.
Als antwoord op de vraag of er mee door te rijden is, ja dat kan. Maar het moet wel redelijk normaal rijdbaar blijven.
Kosten: zou ik na moeten kijken als ik een kenteken heb. Dit is niet voor een paar honderd opgelost.

Wanneer je vragen hebt, laat het maar weten

AndreHaak

Berichtdoor AndreHaak » 01 mar 2020, 12:53

Hallo Nick, dank voor je reactie. De bak schakelt en koppelt nog redelijk normaal. Alleen een beetje meer slip. Volgende week staat er een rit van 1000 km op de planning. Veel snelweg. Vandaar de vraag hoe lang ermee door kunt rijden. Daarna maak ik een afspraak. Ik weet nog niet of dat bij de lokale dealer is of bij een vakgarage. Ik ben ondertussen bij beide geweest (Grote beurt en daarna roetfilter) en de vakgarage sprak mij meer aan ondanks een wat langere wachttijd. Bij de dealer kon ik binnen vier dagen terecht voor de vervanging van het filter. Kosten zullen ongetwijfeld richting de 1000,-- gaan want er zit natuurlijk wat werk in.

Nickvdv

Berichtdoor Nickvdv » 04 mar 2020, 00:11

Hoi andre, montagetijd vind ik persoonlijk meevallen voor een koppeling bij een ehdi. Alles is vrij goed toegankelijk. Deze moet achteraf wel ingeleerd worden en druklager ontlucht.
Bij de dealer zit je kwa kosten onderdelen/arbeid ongeveer 50/50 zou uit mijn hoofd.
Roetfilter had mogelijk niet vervangen hoeven worden, deze kunnen ook gereinigd worden, en dan bedoel ik niet met een dpf cleaner spuitbus. Weetje voor de volgende keer.

Terug naar “Motorisch (5008-I)”