208 - Feb. 2020 met 75 pk

Alle rijervaringen per type/motor
Plaats reactie
Nielshdi

208 - Feb. 2020 met 75 pk

Bericht door Nielshdi »

Laat ik ook maar eens een eerste echte post plaatsen op dit forum.
Sinds 6 februari 2020 rij ik voor mijn werk in een Peugeot 208, met een whopping 75 pk. Het is een bedrijfswagen, waardoor keus in kleur of uitvoering niet aanwezig is. Al mijn collega's rijden in precies dezelfde. Vind ik het vervelend? Nee, we hebben altijd nog een eigen privé auto (per a.s. zaterdag eveneens een Peugeot, maar dan een 308SW).

Het is een witte (met mooie bestickering) met 75 pk, 5-bak, navigatie etc. Is volgens mij een redelijk aangeklede basisversie. Mijn eerste indruk is positief. Ik vind het een mooi model, gewaagd uiterlijk, gewaagd interieur. Het is even wennen met het touch-screen waar alles zit. Je kachel, radio, navigatie, telefonie zit daar. Het systeem heeft ook 'even' tijd nodig om op te starten. Als het zonnetje vanuit het achterraam op het scherm schijnt, zie je overigens niets. Is gewoon een kwestie van gewenning.
Hoe zit het? Ik ben 2.03 en 111 kilo. Ik heb in diverse B-segment auto's gereden (voorloper van de Peugeot was een Ford Fiesta en heb 5 jaar in een Ibiza SC uit 2009 gereden), dus ik weet dat het in de basis moet lukken. Goede stoelen, een stuur die vele standen kent, dan moet het geen probleem zijn. Ik heb dan ook de voorstoel in de achterste stand (om zo voldoende beenruimte voor mezelf te creëren), in de laagste stand (om nog wat hoofdruimte te geven) en de rugleuning wat schuin naar achter. Daarnaast het stuur zoveel mogelijk naar me toe, zodat de armen in ieder geval nog wat kunnen knikken.... en ja, dan heb ik een goede zithouding. Ik heb er tot nu toe 20.000 km mee gereden, dat was niet gelukt als de zit niet goed was of als ik last van lijf en ledematen zou krijgen. Voor de beeldvorming. Mijn hoofd zit dus achter de B-stijl, ik kijk via het achterportier over de schouder (grote mensen probleem zullen ze maar zeggen).
Het in- en uitstappen is echter wel wat lastiger. Doordat het stuur het verst naar achteren staat (richting de stoel), is de ruimte tussen stuur en B-stijl krap. Mijn kont/heupen gaat altijd als eerst in de auto als ik instap, die zitten dus wat klem, doordrukken dus (ik heb geen last van obesitas overigens). Bij uitstappen moet ik ook echt mijn linkerarm/elleboog om de B-stijl zetten om uit te stappen en iets van beweging te kunnen genereren. M.a.w., zitten en rijden is goed, in- en uitstappen vergt wat meer moeite.
Is er dan nog ruimte op de achterbank? Niet achter de bestuurder. Overigens is de ruimte echt klein achterin. Niet alleen de achterbank, maar ook de achterbak. Beschamend vind ik dat voor een B-segment auto. Zou voor mij als ik een privé auto B-segmenter zou kopen echt een reden zijn om niet de Peugeot te kopen.

Het rijden: Wat zal ik zeggen. Hij heeft 75pk, die zitten ergens in het vooronder. Ik heb ze nog niet echt gevonden, ze moeten er wel zijn. Met de airco aan verlies ik nog wat pk's, wat ook duidelijk te merken is. Heel kort gezegd, die 75pk is voldoende als je alleen in Nederland blijft, rustig rijdt, niet hard wilt optrekken en graag op de rechterbaan van de snelweg hangt.
Wil je wat meer auto voelen tijdens het rijden? Neem dan niet de 75 pk. Ik zou met deze auto, werkelijk waar, niet met het gezin op vakantie gaan. Auto volgeladen, airco aan, en dan willen invoegen op de Duitse autobahn? Dat wordt een hele toer..... maar nogmaals, mijn persoonlijke mening. Heeft het lage vermogen wel een pluskant? Jazeker, ik rij ruim 1 op 20 met dit wagentje. Zo'n 770 - 830 km op 36/37 liter (afhankelijk van weer en lange/korte ritten). Ik sta dus maar 1x per week aan pomp. Is mijn baas ook redelijk tevreden.

De 20.000 km in 7 maanden zijn wel voorbijgevlogen. Je mag tegenwoordig niet meer dan 100 op de snelweg (als ik rij, tussen 06:00 en 19:00), het is betrekkelijk rustig zo zonder de files vanwege Corona, en dan voldoet hij prima. Goede wegligging, fijn sturen, lekkere muziek via spotify en je rijd nog in een auto die je niet veel ziet op de Nederlandse wegen.
Volgende week gaat hij voor zijn eerste beurt naar de garage.
Wil je me spotten? Ik rij dagelijks West-Friesland naar regio Utrecht en v.v.
Peugeot-5008
Beheerder

Re: 208 - Feb. 2020 met 75 pk

Bericht door Peugeot-5008 »

Leuk verslag Niels. Mocht je eem zwarte 5008 tegen komen boven het Noordzee Kanaal, zwaai dan eens naar me ;)
5008 GT-Line 1.2 THP 130PK EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten?
Stuur mij een PM
nec99
Beheerder

Bericht door nec99 »

Mooi verhaal Niels, ik snap wat je schrijft. Echter de 75 pk is echt te licht voor deze auto, zeker als je met meerdere personen in de auto gaat of een volle kofferbak hebt.
Dat de ruimte achter jou stoel beperkt is lijkt mij logisch als je de stoel op zijn uiterste stand naar achteren hebt staan. |
Het is maar een kleine gezins auto. Veel andere merken in het B-segment zullen niet veel meer ruimte achterin hebben.
Met mijn 208 rij ik ook 1 op 20 gemiddeld. Ik rij 2 keer per week van Almere naar Alkmaar, CC aan op 110 en Eco modus aan.
Peugeot 208 II 1.2 E-THP 100 pk GT-line, opties; korte antenne, glazen dak, navigatie,hoogglans wiel kapjes, dodehoek signalering, leer achteraf met stoelverwarming
Kleur Rouge Elixir, 5 deurs
Bouwjaar 04-2020
Eigenaar www.facebook.com/Peugeot-Meeting-827440380608156/
Nielshdi

Bericht door Nielshdi »

Oh, dat klopt. De ruimte achter de stoel waarin ik zit, zal altijd krap zijn (B-C-D-segment), daar zal ik ook niet over vallen. Maar ik noem ook achterbank en achterbak. De achterbak is ook fors kleiner dan die van bijv. de Fiesta (300L), Ibiza en Polo (die gaan richting de 330 - 340L dacht ik). De Peugeot heeft 265L. Mijn weekboodschappen (een kratje bier, boodschappenkrat en een boodschappentas) gaan er niet gezamenlijk makkelijk in. Is echt passen en meten.
En de voetenruimte bij de passagier, gaat aan het eind, vrij recht omhoog. Mijn vrouw kan dus, met een kinderstoel op de achterbank, niet lekker haar benen strekken in de Peugeot 208.
Maar nogmaals, ik ben wel degelijk tevreden over de auto omdat ik van de 20.000 km er waarschijnlijk 17.000 alleen in heb gezeten. En dan zijn de punten die ik noem, niet van waarde.
Nielshdi

Bericht door Nielshdi »

Het is alweer even geleden, maar de Peugeot 208 heeft zijn onderhoudsbeurt gehad bij 20.000 km. Hier waren, zoals je ook mag verwachten, geen noemenswaardige zaken. Ze hebben wel een update aan de navigatie gedaan. Heb geen rekening gezien, aangezien het een lease auto is.
Teller staat onderhand op 23.000 km. Het gaat wat minder snel omdat ik weer wat meer thuis ga werken vanwege de Corona. Op 26 oktober zullen er winterbanden op gezet gaan worden.
Verbruik ligt nog steeds rond de 1 op 20/22. Ik merk wel dat door het koudere weer, de regen en de wind het verbruik wat naar beneden gaat. Is ook niet zo heel vreemd.
Nog steeds tevreden met de auto. Per 2021 ga ik overigens niet meer privé rijden met de 208. Dan wordt hij alleen nog maar gebruikt voor de zakelijke km-ers. reden is dat we niet veel privé hebben gereden met de 208, waardoor hij voor mij de bijtelling niet waard is.
Plaats reactie

Terug naar “Rijervaring (208-II)”