Levertijd 208 (II)

Welke uitvoering past het beste bij jou
Wesley208

Re: Levertijd 208 (II)

Bericht door Wesley208 »

Ik heb de 208 GT-Pack begin november 2021 besteld en heb zojuist het bericht gekregen dat de verwachte levering 12-02-2022 is. Dat is een stuk sneller dan ik had verwacht! 3,5 maand.
In bezit: 106 II XS - 1.4 TU3JP - 03-2003
In Bestelling: 208 GT-Pack 130 EAT8 Blue Vertigo
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

Dat is mooi nieuws. Succes met wachten.
3008 Bluelease GT HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (kleur Noir Perla Nera)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (kleur Noir Perla Nera)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Wesley208

Bericht door Wesley208 »

Zojuist even contact gehad met de verkoper. Zij vertelde mij dat ik geluk heb met de korte levertijd. Dat dit te maken kan hebben met de configuratie die ik gekozen heb. Dat mijn configuratie toevallig in een batch valt die nu in productie gaat. (130pk variant, panoramadak ect)

Heeft 1 van jullie hier meer kaas van gegeten? Het is leuk dat het bijna zover is, maar vind het opmerkelijk dat de ene 8 maanden moet wachten, en deze er naar 3,5 maand al is. Zou bijna het idee krijgen dat ze een voorraadmodel naar voren hebben geschoven. :?:
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Als er toevallig een gelijke uitvoering in bestelling stond als voorraad of demo zou het zomaar kunnen dat die order op jouw naam is gezet.

Of een lopende voorraad order die nog net gewijzigd kon worden met jouw kleur kan ook de reden zijn van jou snellere levering.

Er zijn heel veel mogelijkheden om een levering naar voren te halen. Maar dit resulteert altijd dat er 1 later wordt geleverd ;)
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Peugeot-5008
Beheerder

Sommige dealers zetten al niet verkochte auto’s op productieslots. Op het moment dat ze er 1 verkopen wijzigen ze die reeds bestelde wagen. Hiermee verkort je de levertijd, maar loop je als dealer wel risico dat een wagen geen koper kent en dat moet ie de showroom in. Daarom zijn dat vaak wagens die “populair” geconfigureerd zijn en dus vanuit de showroom makkelijk te verkopen.

Deze wagens kunnen tot ik meen 6 weken voor productie gewijzigd worden afhv de klantorder

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
Wesley208

Bericht door Wesley208 »

Oké, allemaal scenario's. Vanuit de verkoper wordt geen van deze scenario's benoemd. Is het zo dat hier geen open kaart wordt gespeeld of wordt dit vanuit PN gecoördineerd en heeft de verkoper zelf ook geen idee?

Wat ik ook raar vind, is dat er wel een leverdatum wordt genoemd, maar geen productiedatum. Ik heb hier naar gevraagd maar volgens de verkoper krijgt de dealer eerst een leverdatum, daarna een productiedatum en vervolgens een chassisnummer.

Zou leuk zijn (persoonlijk) als de klant wat meer wordt meegenomen in het proces.
Laatst gewijzigd door Wesley208 op 14 jan 2022, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot-5008
Beheerder

Wesley208 schreef: 14 jan 2022, 18:48 Oké, allemaal scenario's. Vanuit de verkoper wordt geen van deze scenario's benoemd. Is het zo dat hier geen open kaart wordt gespeeld of wordt dit vanuit PN gecoördineerd en heeft de verkoper zelf ook geen idee?
De dealer hoeft natuurlijk geen tekst en uitleg te geven aan een klant over hun bedrijfsvoering en hun manier van het wegzetten van orders. (Wat jij noemt open kaart) De klant wil een leverdatum hebben. Die kan grofweg gegeven worden (richttijd) door de dealer een week of 2 na aanschaf. Ook dan zijn er nog onzekere factoren.

Hangt van het scenario af of een scenario door de dealer of door PN wordt geregeld.
Wesley208 schreef: 14 jan 2022, 18:48
Wat ik ook raar vindt, is dat er wel een leverdatum wordt genoemd, maar geen productiedatum. Ik heb hier naar gevraagd maar volgens de verkoper krijgt de dealer eerst een leverdatum, daarna een productiedatum en vervolgens een chassisnummer.

Zou leuk zijn (persoonlijk) als de klant wat meer wordt meegenomen in het proces.
Dan moet je dat vragen aan je dealer. Echter voor de koop en afleveren van de wagen is het voor de klant echt niet van belang wanneer de auto wordt geproduceerd en wat het chassisnummer is, enkel de datum van leveren is belangrijk.

Dat wij hobby-isten dat interessant of zoals jij het noemt leuk vinden, is natuurlijk prima. Maar een klant heeft er eigenlijk helemaal niets aan om te weten wanneer een auto geproduceerd is. Wij vinden dat leuk om te weten, 99 procent van de klanten wenst alleen te weten wanneer de wagen komt. Hoe en op welke wijze zal ze spreekwoordelijk “Jeuken”.

Mijn dealer levert de gegevens wel echter op mijn verzoek (en heeft achteraf spijt van dat ze dat gedaan hadden. :mrgreen: , (zie mijn verhaal elders)

Als ik een TV koop die on backorder staat, dan wil ik ook enkel maar weten wanneer die komt. Niet wanneer die wordt gemaakt, verscheept en geleverd aannde dealer. Zo ook met auto’s. Alleen dan vinden wij )en dat is echt een enorme minderheid) dat soort weetjes (waar je niets mee kan) wél leuk.

Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Wesley208 schreef: 14 jan 2022, 18:48 Oké, allemaal scenario's. Vanuit de verkoper wordt geen van deze scenario's benoemd. Is het zo dat hier geen open kaart wordt gespeeld of wordt dit vanuit PN gecoördineerd en heeft de verkoper zelf ook geen idee?
Een verkoper in een vestiging heeft meest helemaal geen weet van wat een medewerker van een centrale verkoopadminstarie allemaal doet met de orders nadat de handtekening is gezet door de koper.

Peugeot Nederland plaatst ook bij de fabriek "voorraad" op open productieplaatsen , waaruit de dealers sneller kunnen pakken, de "pijplijn" heet dat.
Wie weet is daar een exacte auto in besteld die nu op jouw order is gezet door de importeur, dealer of , of, of....

kortom, het zijn inderdaad allemaal scenarios waarvan alleen de persoon die iets heeft gedaan werkelijk weet wat er gedaan is.
En dat is niet altijd Pietje de verkoper die alleen maar 1 taak heeft om jou de handtekening te ontfrutsellen :mrgreen:

Soms is het spreekwoord van toepassing: "vraag niet hoe het kan , maar profiteer ervan" ;)

Wesley208 schreef: 14 jan 2022, 18:48 Wat ik ook raar vindt, is dat er wel een leverdatum wordt genoemd, maar geen productiedatum. Ik heb hier naar gevraagd maar volgens de verkoper krijgt de dealer eerst een leverdatum, daarna een productiedatum en vervolgens een chassisnummer.
Peugeot NL communiceerd elke week een levertijd van een model als er die week zou worden besteld.
Op het moment van plaatsen van de order wordt obv die indicatie een leverdatum "vastgezet" in het systeem.
Nadat de order is geplaatst, en de periode van mogelijk wijzigen voorbij is, volgt pas na inplannen bij de fabriek in het systeem een indicatie van de productiedatum. En die wijzigt zon beetje elke week door allerlei vertragingen in leveringen van onderdelen etc.
Pas als de auto daadwerkelijk van de band is gerold komt het chassisnummer zichtbaar voor de verkoper en kan de auto met +/- 14 dagen bij de dealer zijn.
Wesley208 schreef: 14 jan 2022, 18:48 Zou leuk zijn (persoonlijk) als de klant wat meer wordt meegenomen in het proces.
Dat hebben ze een tijdje geprobeerd, dan werd de order in je MyPeugeot omgeving ingeladen en zou je op de hoogte worden gehouden van het proces.
Helaas bleef het alleen bij een melding dat je order is ontvangen en op het laastst moment werd je chassisnummer plots zichtbaar.

Omdat het daarna vaak wekenlang stilbleef vanuit de dealer totdat er eindelijk werd afgeleverd, en dus veel klachten opleverde, hebben ze dat toch maar afgeschaft...
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Wesley208

Bericht door Wesley208 »

Harstikke bedankt voor de uitgebreide antwoorden! Bij aankoop was de indicatie 5 tot 6 maanden levertijd. Geregeld heb ik een mail ontvangen waarin werd vermeld "Helaas nog geen datum voor levering". Tot vandaag, 11 weken na tekenen; "De auto staat op binnenkomen op 12-02-2022".

Het is me duidelijk dat het order systeem over meer schakels gaat dan alleen de verkoper. Dat verklaard ook waarom de verkoper geen 100% antwoorden kan geven op proces vragen. Het begrijpelijk dat wij (Ik) een ander slag klant zijn dan de mainstream klanten! :)

Nogmaals dank voor de toelichting!
Plaats reactie

Terug naar “Aanschaftips (208-II)”