Nac unit en flitspalen

Aanwezig in de 208, 2008 en 308 (2017-heden) en in de 208-II, 3008-II, 5008-II en 508-II (Allen)
Disaronno

Nac unit en flitspalen

Bericht door Disaronno »

Beste forummers,

Omdat de 308sw 110 puretech mij zo goed bevalt komt er na 140000km een vervanger. Ik rij nu in een Allure met smeg navi. ( modeljaar 2016). Daar heb ik via een usb de flitspalen/ alertzones "voor weinig" kunnen installeren en updaten.
Ik ga nu ( binnenkort) naar een tech edition van 2019 met ( gok ik) tomtom. Ik lees dat in dit systeem flitspalen gekoppeld zijn aan een abonnement. Klopt dit?
En zo ja, is er nog een goedkopere oplossing zoals in mijn huidige 308?
Uiteraard kan ik straks ook mijn smartphone integreren, dus flitsmeister oid is een optie. Maar ook weer een handeling extra. En lui als ik ben....
Nu: 308sw facelift. 2019 tech edition 130 h6.
Eerder: 308 sw 110 h5 allure. 208 allure (2x), 407 hdi, 406 hdi, een gammele 106 en heel veel 205-jes in alle kleuren en uitvoeringen.
Rick
Moderator

Re: Nac unit en flitspalen

Bericht door Rick »

Alleen obv abo en OTA
Geen foefjes om creatief te verkrijgen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
RadioTechniman

Bericht door RadioTechniman »

Zijn inderdaad gekoppeld aan een abonnement. Is zelf af te sluiten door berijder schijnt het.. denk dat je op de desbetreffende afdeling (multimedia NAC) wel wat wijzer wordt!
307 SW Premium 2007 Gris Fer 1.6 16V - 290k km and counting!

Voor alle radio/navigatie/telefoon problemen of updates kun je bij mij terecht!
Disaronno

Bericht door Disaronno »

Bedankt voor dit snelle antwoord!
Het is duidelijk dat Peugeot de klant stevig in zijn greep houdt .....dat wordt dus flitsmeister.
Een off topic opmerking: ik merk over de hele linie dat binnen PSA/Stellantis ( maar het begon al eerder) de boekhouders het gewonnen hebben. Zowel in Nederland als in Frankrijk waar ik ook wel eens bij de dealer kom, is de showroom fraai, maar de service onderdeel van protocollen. Ik snap het wel, maar leuk is anders. Schrale troost: dat gebeurt op meer plekken. En dat betekent niet dat ik een hekel heb aan boekhouders, hoor :D
Eerder: 308 sw 110 h5 allure. 208 allure (2x), 407 hdi, 406 hdi, een gammele 106 en heel veel 205-jes in alle kleuren en uitvoeringen.
Peugeot-5008
Beheerder

Bericht door Peugeot-5008 »

Disaronno schreef: 12 jul 2022, 19:54 Bedankt voor dit snelle antwoord!
Het is duidelijk dat Peugeot de klant stevig in zijn greep houdt .....dat wordt dus flitsmeister.
Het bedrag wat je betaalt voor 3 jaar is een stuk lager dan een flinke bekeuring. Dus op zoch vind ik dat wel meevallen. Meteen ook file info etc.
Persoonlijk prefereer ik “on-board” ipv met een losse mobiel oid te moeten kloten.

In tegenstelling tot je smeg zijn de navigatiekaarten dan wel weer gratis

Wat je offtopic opmerking met het onderwerp te maken heeft ontgaat me even. Help me eens op weg?
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
208 Allure 1.2 THP 82 PK (Noir Perla Nera, extra optie: Getinte ramen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
RoyR

Bericht door RoyR »

Ik heb flitsmeister zo ingesteld. Dat als de telefoon met de auto verbind. Deze automatisch opstart.
En anders de kabel erin. En flitsmeister op het NAC Systeem gebruiken. Dat doe ik bij lange ritten.
Peugeot 308 T9 GT Line 1.2 Puretech 130pk / 230nm
- Blue Magnetic
- 18" Saphir Noir Velgen (Zomerset)
- 17" Rubis (Winterset)

Ex:
Peugeot 207 XS Pack 1.6 16v 109pk 2006
Peugeot 308 Blue Lease Premium 1.6 BlueHDI 120pk 2014
Disaronno

Bericht door Disaronno »

@peugeot-5008.
Ik help je graag op weg ;)
Mijn reactie had inderdaad meer te maken met mijn algemene ervaring met dealers. Vooral het after-sales gebeuren.Waar het raakpunt met dit onderwerp zit is een wat kronkelige persoonlijke redenering. De mogelijkheden om iets universeels te "regelen" of eenmalig te kopen en zelf te pionieren wordt steeds minder. Dat is niet iets exclusiefs van peugeot, dat realiseer ik me terdege. En hoewel ik van de vorige generatie ben ( denk 205) volg ik veranderingen tot nog toe vrij soepel.... Maar het dicht timmeren van makkelijke oplossingen en het bijna verplichten tot afname van ongewenste totaalpakketten wringt bij mij wel. Dus, in dit geval, ook een abbo ipv van een eenmalige download.
Maar, inderdaad, de kosten van een bon zijn ook hoog. Dus wat zeur ik 😂
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Je kunt het abo ook gewoon zien als een eenmalige aankoop(download), want je moet het in 1x aftikken ;)
Je hebt er dan wel maar of 1jr of 3jr gemak van :mrgreen:
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
Disaronno

Bericht door Disaronno »

Dank voor de psychologische begeleiding in dit taaie proces.
Ik sta weer met beide benen op de grond! 👍
Disaronno

Bericht door Disaronno »

Hoera, ik heb mijn nac unit binnen. Als extra zit er ook nog een hele mooie 308sw omheen. Het kan niet op :D
Wat mij wel verbaast is het volgende. Auto werd afgeleverd met systeem- en kaart update. Althans, daar had ik om gevraagd. Alleen had ik geen real time traffic en ook geen tele maintenance. Na veel gezoek ( ik had een verkeerd vin nummer ingevoerd.....) kreeg ik in mijn app de melding dat deze services niet actief waren. Dus heb ik mij aangemeld, en dat ging als een speer!
Binnen kwartier alles actief en werkend.
En wat denk je? Datum ingang services: vandaag! Gratis 3 jaar real time traffic.
Leuk meevallertje, dacht deze krent.
Maar ja, die speedcam hè.
Kan ik dus nu met actiekorting alsnog 157 euro betalen voor de speedcam, want die zat er niet bij. Ach ja, gratis......
RadioTechniman

Tja, één keer door rood naaien bij een flitspaal zonder dat je weet dat daar een flitser staat met de gedachte "ja dag, nu ga ik ik niet meer stoppen" als ie oranje wordt, is duurder.

Abbo omgerekend 14 cent per dag 157 / 3 / 365.

Nu nog maar hopen dat alles blijft werken. Heb in een andere post aangegeven dat je TomTom traffic (en dus speedcams) afhankelijk is van 3G dekking.

Dit netwerk wordt in NL langzaamaan uitgefaseerd namelijk.

Disaronno

Bericht door Disaronno »

Of door een traject zone zo snel mogelijk achter je te laten zoals mijn vrouw vorige week deed. Kost precies drie jaar abo :lol:

Maar dat 3g verhaal baart mij wel zorgen. Zou Tomtom daar niet snel een fix voor moeten verzinnen?
Of krijg je zonder (tijdelijke) g3 dekking toch je flitslocaties door? In dat geval kan ik er mee leven.
Peugeot-5008
Beheerder

Volgens mij gaat de TTT niet per defintie over 3G.
Of er moet opeens iets veranderd zijn.
3008 GT Pack Business HYbrid 225PK 1.6 EAT8 (Noir Perla Nera, extra opties: Afneembare trekhaak, Panoramadak, Alcantara Comfort stoelen)
In bestelling: e-208II GT (Blue vertigo, extra opties: Black Diamond afwerking, glazen dak)

Problemen met uw multimediasysteem of goedkoop, snel, plug-and-play uw navigatie updaten? Stuur mij een PM.
RadioTechniman

Ik heb het zelf nog nooit zo ervaren, maar ben bijna zeker dat speedcams onderdeel vh connected services abbo zijn. Dus om die reden kan ik me voorstellen dat het weg zou kunnen vallen?

Ken praktijkgevallen waarbij de traffic functie wegvalt. Dus waarom dan niet de speedcams?

En een fix zou hardwarematig moeten gebeuren. Dan moet er een telematica eenheid in die 4/5g aankan.

Hou er rekening mee dat de 3G techniek in de auto eerder is ontworpen dan dat er plannen waren om 3G uit te faseren..

Peugeot-5008
Beheerder

Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt ;)
Of ik druk me ongelukkog uit. Dat kan natuurlijk ook.

RadioTechniman

Wat ik weet is dat door het verlies van 3G dekking in bepaalde gebieden, de services weg kunnen vallen.

Dat de services niet alleen op 3G draaien, weet ik niet. Waarop nog meer dan als ik dat mag vragen? Je bedoelt denk ik via een telefoon of dongel?

En heb even geen idee waar ik je punt gemist heb

Disaronno

Bericht door Disaronno »

3g or not 3g, ik heb het abonnement speedcams geactiveerd.

En het 3g/2g gebeuren is mij te ingewikkeld. Wat ik begrijp is dat Tomtom-gebruikers met losse units steeds meer problemen ondervinden. Zowel 3g als 2g netwerken worden in europa door veel providers uitgefaseerd. De z.g sunset. Daardoor zijn er gebieden, vooral in Zwiserland, waar geen bereik meer is. Dat komt in andere landen ook steeds meer voor. Wel 4 en 5 g, uiteraard.
Dat levert voor gebruikers van die oude netwerken problemen op.
Voor in-boord apparatuur zoals in de Stellantis merken zit is het niet Tomtom die de hardware levert, maar, in ons geval, Peugeot.
En hoe dat communiceert met het net, daar heb ik geen kennis van. Ik verwacht dat de fabrikanten wel rekening houden met deze ontwikkelingen.
Klopt dit een beetje?
PeugeotParkingOnly

Bericht door PeugeotParkingOnly »

Er is toch ook een functie in de NAC dat hij het internet van je telefoon gebruikt? Misschien is dat een goede optie mocht het 3G-bereik steeds slechter worden.

Om het dataverbruik hoef je het niet te laten, zoveel is dat niet.
Peugeot 3008 Allure | 1.6 180 | 2019

+ Amazonite Grijs
+ Full-LED | Pack Drive Assist | Connect NAV + DAB | Visiopack 1
+ Keyless Entry & gemotoriseerde achterklep | Chrome spiegelkappen
+ Claudia Leder | Panoramadak | Comfort stoelen met verwarming & massage | Focal
Steef

Bericht door Steef »

Disaronno schreef: 06 aug 2022, 14:37 3g or not 3g, ik heb het abonnement speedcams geactiveerd.

En het 3g/2g gebeuren is mij te ingewikkeld. Wat ik begrijp is dat Tomtom-gebruikers met losse units steeds meer problemen ondervinden. Zowel 3g als 2g netwerken worden in europa door veel providers uitgefaseerd. De z.g sunset. Daardoor zijn er gebieden, vooral in Zwiserland, waar geen bereik meer is. Dat komt in andere landen ook steeds meer voor. Wel 4 en 5 g, uiteraard.
Dat levert voor gebruikers van die oude netwerken problemen op.
Voor in-boord apparatuur zoals in de Stellantis merken zit is het niet Tomtom die de hardware levert, maar, in ons geval, Peugeot.
En hoe dat communiceert met het net, daar heb ik geen kennis van. Ik verwacht dat de fabrikanten wel rekening houden met deze ontwikkelingen.
Klopt dit een beetje?

met name in Nederland hebben we hier last van met 3g modules. wij gebruiken in Nederland niet het 2g protocol. alle bta modules zijn verspreid over verschillende providers wat vooraf bepaald is. helaas hebben 2 providers de ondersteuning plotseling gestopt waardoor veel auto's nu in dode zones rijden. Stellantis is nu aan het onderzoeken hoe ze dit kunnen oplossen. ik vermoed dat ze het eerst gaan proberen met een software update via de dealer of anders zal er een 4g bta module in moeten.
Peugeot 208 I 110pk
werkt bij Peugeot
Disaronno

Bericht door Disaronno »

Bedankt voor deze verheldering.
Ik vrees dat de oplossing sofwarematig of met een 4g module wel even op zich laat wachten. Als het te gek wordt met de blind spots zou welicht met een massale non-conformiteit claim druk op de ketel gezet kunnen worden. Al leert de ervaring dat je dan wel over een lange adem moet beschikken. :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Multimedia systeem (NAC) met TomTom Navigatie en touchscreen”