Volgorde geluidsverbetering Audio

Aanwezig in de 208, 2008 en 308 (2013-2017) en in de 508 (2014-2018)
Plaats reactie
htevents

Volgorde geluidsverbetering Audio

Bericht door htevents »

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een paar weken in het bezit van een 308 SW T9 uit 2015. Heel blij mee, maar ik ben geluidstechnicus van beroep en ben gewoonweg niet tevreden met het geluid van de speakers/radio.

Nu weet ik dat er hele systemen bestaan voor de Peugeot, maar dat gaat me dan weer wat te ver. Daarbij wil ik het ook in stappen gaan doen.

Ik weet dat het SMEG systeem geen amp outputs heeft en geen uitgebreide EQ en filter mogelijkheden, maar dat er wel DSP versterkers bestaan die hier een oplossing voor bieden. Nu ben ik voor de eerste stap twee opties aan het overwegen:
- Bestaande speakers vervangen en het SMEG systeem laten zoals het nu is
- Bestaande speakers laten zoals het is en een DSP versterker tussen het SMEG systeem en de bestaande speakers knopen

Ik weet dat de verbetering natuurlijk niet zo groot is als wanneer je beiden vervangt of voor een upgrade pakket kiest, maar ik wil nu enkel weten welke van de twee opties de sterkste verbetering geven.

Ik neig naar de eerste optie, maar ik weet ook dat originele speakers een stuk beter kunnen klinken als deze goed worden ingeregeld met (laag af) filters en EQ.'

Iemand hier die er al wat ervaring mee heeft?
Rick
Moderator

Re: Volgorde geluidsverbetering Audio

Bericht door Rick »

Eenvoudigste optie om te beginnen met toevoegen van een actieve subwoofer.
Dat maakt in de basis een redelijk verschil, zonder alles te hoeven aanpassen.

Met enkel een versterker toevoegen loop je direct tegen de matige kwaliteit van de standaard speakers aan.

p.s. zal je topic verplaatsen naar de rubriek van het navisysteem wat je in de auto hebt zitten.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
htevents

Bericht door htevents »

Dankjewel Rick voor de reactie en voor het plaatsen in het juiste forum deel.

Aan een actieve subwoofer heb ik ook al gedacht, maar is niet helemaal waar ik naar toe wil, maar zeker een optie.
Probleem wat ik nu merk bij de standaard setup is dat er geen laag af filtering naar de speakers is. Met andere woorden, de standaard versterker in de radio stuurt gewoon frequenties lager dan 50 Hz (wat echt de ondergrens is voor standaard auto speakers) naar de speakers. Met een DSP versterker, kun je frequenties lager dan x Hz wegfilteren. Hierdoor worden de standaard speakers al minder belast en blijven ze rustiger in de lage tonen en kunnen ze zelfs meer bas weergeven dan als ze ook de frequenties lager dan bijvoorbeeld 50 Hz moeten verwerken. Daarnaast kun je met een DSP versterker ook andere frequenties aanpassen die in de weg zitten of juist missen. Dus een DSP versterker was in mijn ogen een van de logische oplossingen. Daarnaast hoef je niet te kloten met de bekabeling om af te takken voor een actieve subwoofer.

Aan de andere kant, betere luidsprekers kunnen vaak lagere frequenties aan dan de standaardspeakers en kunnen vaan hogere vermogens aan, waardoor een speaker minder snel op zn max zit. Dus ook dat leek mij een logische optie.

Op een DSP versterker zit echter wel een mogelijkheid om indien gewenst nog een keer een subversterker of actieve sub op aan te sluiten via tulp aansluiting, dus misschien is dat wel de meest logische optie. Ook wel de duurste trouwens. Ik wil voorlopig nog geen sub, want ik wil (nog) niet de moeite doen om een kabel vanaf de accu naar binnen te trekken voor de sub. Zou ik de stroomkabel voor een sub ook vanaf de zekeringkast in de auto kunnen trekken? Dan is het misschien wel een optie.
Rick
Moderator

Bericht door Rick »

Vlgs mij heb jij meer kennis van zaken in huis dan wat er hier op het forum aanwezig is, dus ik vermoed dat je weinig tot niets hebt aan de tips die hier op het forum zullen worden gegeven ... ;)
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130 => iav e-208 GT
htevents

Bericht door htevents »

Op sommige delen misschien, maar mogelijk hebben mensen hier een (meer dan) prima ervaring met alleen het vervangen van de originele speakers voor betere speakers of enkel het toevoegen van een DSP versterker met behoud van originele speakers.

Heb jij of iemand anders nog wel antwoord op de vraag of er ook binnen in de auto een goed aftappunt is voor een stroomkabel naar een versterker voor een sub, zoals bijvoorbeeld bij de zekeringkast in de auto? Ik wil eigenlijk niet de moeite doen om hem vanaf de accu te trekken namelijk.
Bart-Peugeot

Bericht door Bart-Peugeot »

Een Match dsp en subwoofer worden vaak toegepast icm standaard speakers. Mensen bieden ze ook regelmatig als set aan op marktplaats. Kost je de kop niet.

Bijvoorbeeld losse dsp: https://link.marktplaats.nl/m1864800675

Staat ook een complete set op voor 475.
https://link.marktplaats.nl/m1852180473

Staat nog wel meer, zoek maar ff.
In bezit van een blauwe 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).
FrankvdAa

Bericht door FrankvdAa »

Hier een 508 SW met Match PP62DSP en PP8E-Q subwoofer in een van de twee vakken onder de vloer en de originele speakers. Klinkt een pak beter dan enkel de standaard speakers.

Collega heeft soortgelijke setup in z'n 308 SW, maar dan met de PP52DSP (dacht ik) en PP7S-D. Ook dat klinkt gewoon goed.

Je merkt dan ook direct of je bron wel van voldoende kwaliteit is. Met een oud MP3'tje of oude Spotify bron klinkt het dan ook direct een stuk minder goed.
htevents

Bericht door htevents »

Dank allen voor de reacties. Ik lees dus dat de meesten hier dan gelijk een sub erbij hebben gedaan, ik hoef niet echt te trillen in de auto. Hoe reageren de standaard speaker qua geluid op de dsp versterker zonder dat de sub aan staat? Blijven de standaard speakers een beetje mooi in het laag?
FrankvdAa

Bericht door FrankvdAa »

Dat trillen valt wel mee hoor. Via de remote is het volume vd sub nog te regelen. Met sub uit mis je wel wat laag, maar speakers houden zich aardig naar mijn idee.

Weet niet waar je vandaan komt, maar je mag gerust eens komen luisteren ;)
htevents

Bericht door htevents »

FrankvdAa schreef: 22 jul 2022, 22:55 Dat trillen valt wel mee hoor. Via de remote is het volume vd sub nog te regelen. Met sub uit mis je wel wat laag, maar speakers houden zich aardig naar mijn idee.

Weet niet waar je vandaan komt, maar je mag gerust eens komen luisteren ;)
Sorry voor de late reactie.

Ik zit in de Achterhoek, Gelderland. Ik lees dat veel mensen hier voor een Match DSP versterker zijn gegaan. Sluit dat beter aan op de Peugeot of puur voor de kwaliteit, want ik zie van andere, normaal meer dan prima merken wel (veel) goedkopere DSP versterkers?
mehtevaschino

Bericht door mehtevaschino »

Puur voor kwaliteit en vaak ook OEM kabel aansluitingen.
Ik zelf heb nu in mijn 3008 stage 1 sound setup van Integrated audio, mogelijk op korte termijn upgrade naar stage 2 dat is allemaal afhankelijk van Apple iphone 14 aansluting wat dat gaat worden.

Want ik heb een ingebouwde Brodit telefoonhouder als het aansluiting is veranderd naar USB-C dan kan ik dat meteen laten meenemen.
Laatst gewijzigd door mehtevaschino op 11 aug 2022, 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
FrankvdAa

Bericht door FrankvdAa »

Ik woon in de regio Eindhoven, dus dat is misschien wat ver voor je, maar altijd welkom.
mehtevaschino

Bericht door mehtevaschino »

Misschien ooit afspreken op een Meeting 2022/2023 om geluid ervaringen te gaan delen.
Plaats reactie

Terug naar “Multimedia systeem (SMEG) met HERE Navigatie en touchscreen”