Radio gaat niet van zelf uit

Voor vragen over alle systemen en voertuigen welke hierboven niet zijn benoemd, zoals RT3, RT4, RT5, WipCom 3D (NG4)
Plaats reactie
joanvillalon

Radio gaat niet van zelf uit

Bericht door joanvillalon »

Hoi iedereen!

Heb een beetje over gezocht maar ik zie het niet zo duidelijk.

Ik heb net een sony radio gekocht (XAV-AX1005DB). Ik heb de probleem dat de radio niet uit gaat als ik de auto uit zet. Radio heeft geen aan/uit knop.

Hoe kan ik dit oplossen??

Info:
De auto is een Peugeot 207 SW

Ik heb een adapter geplaats tussen de auto en de radio.

Bedankt alvaast!
rick
Moderator

Re: Radio gaat niet van zelf uit

Bericht door rick »

Dan heb je de geschakelde plusdraad van de radio of adapterkabel niet op een geschakelde draad van de auto aangesloten maar op een constant spanning.

Anders aansluiten, (juiste draad naar contactslot of 12v plug oid) is de oplossing voor je "probleem"
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Doornekamp33

Bericht door Doornekamp33 »

Waarschijnlijk zitten rood en geel nu gekruisd, die twee wisselen zou het op moeten lossen, sommige merken hebben de mogelijkheid in de draadbundel om ze om te zetten, dan komt half geel op half rood en andersom.
Groet Peter
rick
Moderator

Bericht door rick »

Dat is afhankelijk van wat TS tussen de radio heeft geklikt.

Als het puur alleen een verloopkabeltje is, en je wisselt rood en geel om, dan gaat de radio aan als je de auto open doet met de afstandsbediening en pas uit als de auto is rust gaat. In de stekker van de 207 zit namelijk geen zuiver geschakelde plus

Voor een juiste aansluiting zul je de schakeldraad bij contactslot of 12v plug etc moeten aansluiten, dan gaat de radio uit en aan samen met het contactslot.

Heb je een interfacekabel geplaatst, voor behoud van stuurbediening en boordcomputer, dan is mijn betoog niet van toepassing en kun je proberen wat Peter aangeeft.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
joanvillalon

Als ik de kabeltje wissel en laat de auto met rust, zal de radio uit gaan van zelf? of loop ik met een leeg accu?
rick
Moderator

Bericht door rick »

begrijp ik nu goed dat je alleen een verloopkabel hebt gebruikt?:
1.jpg
Als je het omwisselt en de radio gaat aan als je de auto opent met de sleutel, dan zal het bruikbaar zijn, maar het zit toch niet goed.
Dit creeert storingen in de auto die vroeg of laat problemen kunnen gaan geven.

Beter is om de rode draad naar de radio niet op de CAN-bus draad van de auto te laten zitten, maar aansluiten op een geschakelde draad waar geen CAN-bus signaal op staat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
joanvillalon

Hoe kan ik dat doen in een makkelijk manier?
rick
Moderator

Bericht door rick »

Ligt misschien aan mij, maar je geeft nog steeds geen antwoord op mijn eerste vraag.
rick schreef: 05 mei 2021, 14:03 begrijp ik nu goed dat je alleen een verloopkabel hebt gebruikt?:

Als het antwoord JA is, dan moet je de rode draad loshalen uit de stekker die naar de originele auto stekker gaat, en die draad aan de geschakelde 12v draad van de 12v plug onder het kachelpaneel solderen.
1.jpg
Makkelijkst is een geschikte interfacekabel kopen waarmee je de stuurbediening kunt gebruiken en dat is het plug and play en hoef je niets aan te passen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
joanvillalon

Sorry je heb gelijk. Ik heb die verloop kabel inderdaad. In mijn verloopkabel de rood en geel kabel zijn samen aan een pinetje.

Waar kan ik de kachelpaneel vinden?
rick
Moderator

Bericht door rick »

rood en geel op eenzelfde pin lijkt mij zeker niet wenselijk (verklaard wel waarom de radio niet uitgaat)

Gezien al je vragen lijkt het me toch handiger om even langs de winkel te rijden waar je de radio en adapterkabel hebt gekocht.
en het voor je laten aansluiten.

anders kun je straks op zoek naar een andere 207....
1.jpg
... dan is wel waarschijnlijk ook je radio uit :mrgreen:
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
joanvillalon

rick schreef: 05 mei 2021, 13:06 Dat is afhankelijk van wat TS tussen de radio heeft geklikt.

Als het puur alleen een verloopkabeltje is, en je wisselt rood en geel om, dan gaat de radio aan als je de auto open doet met de afstandsbediening en pas uit als de auto is rust gaat. In de stekker van de 207 zit namelijk geen zuiver geschakelde plus

Voor een juiste aansluiting zul je de schakeldraad bij contactslot of 12v plug etc moeten aansluiten, dan gaat de radio uit en aan samen met het contactslot.

Heb je een interfacekabel geplaatst, voor behoud van stuurbediening en boordcomputer, dan is mijn betoog niet van toepassing en kun je proberen wat Peter aangeeft.
Ok, ik heb de rode en geel kabeltjes gewisselt. Radio blijf aan. Gaat niet uit. Naar de auto garage dan?
rick
Moderator

Bericht door rick »

Als, zoals je eerder aangaf, rood en geel op 1 draad uitkomen heeft wisselen geen zin..... daar staat dan gewoon altijd 12v op.

Inderdaad even op zoek naar een garage of inbouwshop of iemand bij je in de buurt die weet hoe je een radio aansluit in een moderne Peugeot
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130
Gentry

Bericht door Gentry »

Je hoeft niet naar de dealer
Of je doet wat Rick zegt en trekt een draad naar de 12v aansluiting onder het kachelpaneel en soldeert deze aan volgens mij de middelste draad onderop de 12v, meten is weten, die draad moet stroom krijgen bij contact aan, het uiteinde van draad verbind je met de rode draad van de Sony.

Of, en dat zou ik doen, je koopt een stuurwielinterface, die lost dit probleem op en je kunt dan je stuurwielbediening weer gebruiken en ook via die stuurwielbediening weer je boordcomputer functies bedienen zoals de klok gelijk zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Overige multimediasystemen”