207 uit 2007 met RD4/JBL+subwoofer - bij plaatsen actieve subwoofer

Voor vragen over alle systemen en voertuigen welke hierboven niet zijn benoemd, zoals RT3, RT4, RT5, WipCom 3D (NG4)
Michel_62-XX-JT
Contacteer:

207 uit 2007 met RD4/JBL+subwoofer - bij plaatsen actieve subwoofer

Berichtdoor Michel_62-XX-JT » 23 apr 2020, 13:09

Hallo allen,

Ik bezit sinds 2 weken een 207 uit 2007 met af-fabriek de RD4 radio en het JBL speaker systeem incl. versterker + subwoofer.

Ik wil graag een wat vollere diepere luidere bas die onafhankelijker regelbaar is, d.m.v. plaatsing van een actieve JBL Basspro Hub in het reservewiel.

Wie kan mij vertellen hoe en waar ik deze aan kan sluiten op het huidige systeem, en ook of de huidige versterker plus JBL subwoofer in gebruik kunnen blijven?

Mvg,
Michel
Mijn 1e Peugeot !!!
207, 1.6 HDI 90pk, 3D, XS Pack, JBL Sub System uit 2007.
Kleur : Jaune Lacerte Metallic ( Fel GROEN Metallic !!!! ;) )
Speciale achterbumper met dubbele li/re 101 mm uitlaat van Musketier Tuning.
17"x7J 16-spaaks Autec velgen.

rick
Moderator

Re: 207 uit 2007 met RD4/JBL+subwoofer - bij plaatsen actieve subwoofer

Berichtdoor rick » 23 apr 2020, 13:26

De radio (RD4) stuurt een gedempt signaal naar de versterker achter het paneel met rooster in de kofferbak. en daaruit gaat het naar de afzonderlijke speakers en de woofer.

Afhankelijk welk ingangsignaal je nodig hebt voor de Basspro kun je het signaal achter de radio of bij de versterker vandaan halen.
Zuivere 12v (en/of geschakeld) is achter de radio niet beschikbaar, dat is allemaal Can-Bus gestuurd.
Die zul je bij accu, zekeringkast of het contactslot vandaan moeten halen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Michel_62-XX-JT
Contacteer:

Berichtdoor Michel_62-XX-JT » 23 apr 2020, 15:14

Voeding voor de JBL Basspro Hub ergens vandaan halen en aanleggen zal mijn probleem niet zijn.

Heb eerder e.e.a. aangelegd, altijd veel zelf gesleuteld vroeger, auto's voorzien van zwaardere motoren met meer cilinders (toen er nog ruimte was in motorruimtes en het niet e.e.a. boordcomputers en elektronica was). Heb een MTS Wtb diploma.

Wil wel zo min mogelijk (onnodig) overhoop halen.

Is er af te takken voeding te vinden bij de JBL versterker rechts achterin?

En wat voor een soort geluid signaal kan ik waar weg halen?

Bij de subwoofer zelf niet. Want ik wil met de bedrade afstandbediening van de JBL Basspro Hub invloed kunnen blijven uitoefenen op het geluid dat hij produceert.

Bij de JBL versterker achterin? Bij de radio voorin? En wat is dan het verschil tussen die 2 plekken?

Mvg,
Michel
Mijn 1e Peugeot !!!

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 23 apr 2020, 15:28

Er is geen zuivere voeding bij de versterker achterin, die geschikt is voor een subwoofer aan te sluiten.

Zoals ik al aangaf is het uitgangsignaal uit de radio (bij de JBL optie) ingesteld op gedempt signaal, (ongeveer zoals low ouput) wat vervolgens door de versterker wordt versterkt en verstuurd naar de speakers.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Michel_62-XX-JT
Contacteer:

Berichtdoor Michel_62-XX-JT » 23 apr 2020, 16:07

Oké, dus voeding moet ik aanleggen.
Geen punt.

Is dat gedempte signaal analoog signaal, vergelijkbaar met RCA uitgangen?

De JBL Basspro Hub kan overweg met RCA signalen maar ook met pure speaker signalen, dus ik kan eventueel ook altijd nog gewoon de speaker signalen van de achterspeakers af vangen als ingang signalen voor de JBL Basspro Hub subwoofer.
Mijn 1e Peugeot !!!

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 23 apr 2020, 16:30

Output van de radio is analoog.
"RCA uitgangen" zijn volgens mij nog iets meer gedempt als bij de JBL setting van de RD4.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Michel_62-XX-JT
Contacteer:

Berichtdoor Michel_62-XX-JT » 23 apr 2020, 18:44

Dit zijn de gegevens van JBL over de input sensitivity van beide aansluit mogelijkheden.
Line level input sensitivity : 0.2 V - 4V
Speaker level input sensitivity : 0.5V - 10V
Mijn 1e Peugeot !!!

Michel_62-XX-JT
Contacteer:

Berichtdoor Michel_62-XX-JT » 30 apr 2020, 15:52

Allen

Ik ben nu begonnen om de JBL Basspro Hub actieve subwoofer in te bouwen.

Daarbij is mij door de verkoper van de audio winkel geadviseerd om de orignele JBL subwoofer niet langer aangesloten te laten en het signaal naar die subwoofer te gebruiken om de JBL Basspro Hub op aan te sluiten.

Ik zie op de kabelboom naar de subwoofer 4 draden, van boven naar beneden roze, crème, grijs, oranje. Na de stekker zijn de kleuren van boven naar beneden echter zwart, rood, groen, crème.

Wat is de functie van die 4 draden? Welke draden kan ik gebruiken als high-level speaker level draden naar de JBL Basspro Hub?

Zijn deze draden full range signaal, of al alleen maar bass frequenties, en zo ja, waar afgekapt?

--------

Of moet ik het bass signaal voor de JBL Basspro Hub weg halen bij de gewone linker en rechter achter speakers?

Wat kan er bij die speakers los?
Alleen het rooster, alleen het stof paneel, of alleen het hele paneel?

--------

Mvg,
Michel
Mijn 1e Peugeot !!!

rick
Moderator

Berichtdoor rick » 30 apr 2020, 17:01

Je hebt vier draden naar de woofer omdat het een dubbelspoels woofer is.

De versterker, bij de woofer, stuurt gefilterde signalen naar de afzonderlijke speakers, tweeters en woofer.
Het signaal op de vier draden naar de woofer is hierdoor als het goed is geen full range signaal.

Waar je het beste kunt aftakken zou ik je niet kunnen adviseren.

De interieur/deurpanelen hebben geen losse roosters of inlegpanelen, het gehele paneel moet er af om bij de speaker te kunnen komen.
308cc Feline 156
308sw GT 205 facelift
2008 GT-line 130

Michel_62-XX-JT
Contacteer:

Berichtdoor Michel_62-XX-JT » 15 mei 2020, 05:38

Allen,

Even een update omtrent mijn GROENE 207.

Qua bijplaatsen van een Actieve JBL Subwoofer op mijn systeem met originele Peugeot RD4 radio en JBL Soundsystem incl. Subwoofer, konden we niet goed ontcijferen welk soort signaal er van de JBL versterkter naar de orignele JBL Subwoofer gaat. Ook zijn vermogens van de versterker onduidelijk en zijn de specificaties van die orignele JBL subwoofer niet te checken, want hij zit van binnenuit gemonteerd in een totaal gesealde enclosure. In de Quadlock stekker van de 207 zitten 2 ISO stekkers verwerkt. Eentje bevat de 8 uitgangen van de 4 speaker kanalen. Op de andere ISO stekker bleken wel plus en massa te zitten, maar geen geschakelde plus. De andere draden geven allemaal CAN-bus signalen.

Een goede maat van me had nog een z.g.a.n. Premium Line Kenwood KDC-X7200DAB met DAB+ / CD speler liggen. Met alle moderne opties er op, en het ook niet al te geweldig werken/klinken van het Bluetooth bellen via de RD4, besloot ik die Kenwood radio in te gaan bouwen.

Een verloop stekker voor Peugeot van Quadlock naar ISO er tussen en de Kenwood met zijn 4x 50W speelt als een tierelier via het originele JBL Soundsystem incl. standaard JBL Subwoofer. Veel luider en veel helderder geluid, wat zich ook nog eens veel beter laat afregelen. Zelfs de subwoofer is veel krachtiger. In veel gevallen zo krachtig, dat ik me in eerste instantie afvroeg, waarom ik eigenlijk die JBL Basspro Hub gekocht heb.

Maar ja, ik heb hem nu eenmaal, dus ga hem toch inbouwen. Evenals de antieke DAF YP408 luchthoorn en professionele compressor met 3L tank, plus extra banden vulslang.

De radio zit inmiddels ingebouwd boven de climate control, op de positie van het bakje. Het bakje heb ik naar boven verplaatst op de plek van de orignele radio. Rechts in de bakje heb ik aan de zijkant verticaal de 2 USB aansluitingen van de radio geplaatst.

Voor de midden ventilatie roosters heb ik een draaibare telefoonhouder van Praxis geplaatst. Echt ideaal, voor weinig geld. Wel wat lomp, maar de telefoon kan gewoon in zijn hoesje met voordeksel blijven zitten. Heerlijk. Een 23cm lange USB-A naar USB-C kabel zit in de bovenste USB aansluiting. De telefoon kan zowel staand als liggend gebruikt worden, en de kabel is net lang genoeg om het draaien van de houder mogelijk te maken. Ideaal vind ik zelf.

De meeste kabels zijn inmiddels naar achteren getrokken. De RCA van de radio SUB uitgang naar de Basspro Hub. De draad voor de Basspro Hub afstandsbediening, die ik ergens voorin plaats. De geschakelde remote plus draad (die ik van de verlichting van het dashboardkastje heb afgetakt, en die ook de geschakelde plus is voor de radio). De draad voor de lange tuimel schakelaar van de luchthoorn, links onder in de middenconsole.

Ik heb op de voorruit, rechts bovenaan, een DAB/DAB+ antenne geplaatst. Perfecte ontvangst. Ontzettend veel zenders. En zo strak en krachtig dat digitale signaal, veel mooier en beter dan het analoge FM signaal. Daar luister ik al niet eens meer naar. Mocht de radio even te weinig digitaal signaal krijgen, schakelt hij automatisch tijdelijk naar het FM signaal van de zelfde zender.

Het trekken van een dikke plus draad naar achteren was wel een heel tijdrovend avontuur op zich. Links rond de pedalen naar binnen, vergeet het maar. Dan rechts beneden naar binnen. Vergeet dat ook maar. Dan links boven achter de ruitenwissers naar binnen. Ook dat werd een no go. Van alles tijdrovend alles los gehad, maar gewoon geen toegang te vinden. Wat een volgebouwde/dichtgebouwde auto is de 207. Met veel isolatie lagen.

Uiteindelijk maar naar mijn garagebedrijf en daar gratis op de brug mijn eigen draad onderlangs langs de remleidingen gelegd, om de brandstoftank heen, en in de reservewiel bak naar binnen.

De luchthoorn komt onder de reservewiel bak te hangen. Ergens anders is echt geen plek. De compressor komt in een isolerend kastje rechts achterin te staan, incl. wat opbergruimte voor gereedschap. Het reservewiel komt iets hoger te liggen. Een nieuwe kofferbak vloer met klep constructie zal het geheel afwerken.

Het project nadert zijn voltooiing. Foto's volgen binnenkort.

Michel
Mijn 1e Peugeot !!!

Bart-Peugeot
Moderator

Berichtdoor Bart-Peugeot » 15 mei 2020, 07:45

Klinkt goed allemaal. Ben benieuwd naar de foto's.
In bezit van een blauwe Peugeot 308 SW 1.6 bluehdi BLE pack (2015).
Tevens eigenaar van een groene 504 GL (1977).

Terug naar “Overige multimediasystemen”